القائمة الرئيسية

الصفحات

اسكريبت في عشق غرام الفصل الأول والثاني والثالث



روايه في عشق غرام



 الفصل الاول والتاني والثالث (غرام)


استيقظت غرام على صوت صرخات آتية من غرفة نوم والدتها...







عاليا


الحقينى يا غرام اااااااااااااااه اااااااااااااااااااه...


جرت غرام بسرعة الى حجرة امها وهى تلتقط منظارها الطبى لكى تذهب الى امها وهى خائفة على والدتها( لان والدتها اصيبت من قبل بجلطة فى الدماغ)..


غرام


مالك ياماما؟؟؟؟؟


عاليا


ااااااااااااااااااااااااااااااه دماغى دماغى حينفجر يا غرام اااااااااااااااااااااه...


غرام


سلامتك يا امى استحملى حاكلم زياد يجى يودينا المستشفى...


عاليا


اااااااااااااااااه بسرعة ااااااااااااااااااااه حاموت...


غرام


حااااضر استحملى بس..


جرت غرام واحضرت هاتفها المحمول ودقت على خالها زياد ورد على الهاتف بعد مدة ..


زياد


الوو.


غرام (وهى تبكى وتشهق من كثر البكاء)


ا لحقنيى ماامااااااااا..


زياد


مالها يا غرام انطقى؟؟ (بلهجة ظهر فيها الخوف والفزع).


غرام


دماغها وجعاها وبتقول حتنفجر الحقنا..


زياد


غرام اهدى واسمعينى لبسى مامتك والبسى انت كمان وانا ثوانى وحكون عندك ...


غرام


بسررررررررررعة..


زياد


حاضر..


اغلق زياد السماعة وجرى مسرعا من الزفاف حتى دون ان يودع اصدقائه واستقل سيارته السوداء وذهب الى المنزل الواقع فى لوران وهو كله خوف على اخته الوحيدة " عاليا" بل هى بمثابة امه...


زياد


استر يارب..


بدأ لون وجه "عاليا" يتغير ويتحول الى اللون الازرق وغرام تدعو فى داخلها ان يصل زياد سريعا وبالفعل مجرد مارتدت غرام ملابسها وساعدت امها فى ارتداء ملابسها حتى وصل زياد وكانت حالة الام تسوء حتى انها اصبحت شبه غائبة عن الوعى ............


زياد


يالا يا غرام اسندى ماما معايا وبلاش عياط...


غرام


حاضر انا خايفة يا زياد..


زياد


لا ياقمر ان شاء الله خير دى تلقيها غيبوبة سكر بسيطة..


بالفعل ذهبوا الى المستشفى ودخلت امها الى قسم الطوارئ وبعد ذلك نقلت الى العناية الفائقة ولم تتوقف غرام عن البكاء و زياد محتضنها ويطمنها لكن هو نفسه بدأ القلق يتسرب لداخله لم يخرج احد من الاطباء لكى يطمئنهم ولماذا اصروا ان تدخل غرفة العناية المركزة او الفائقة ....


مر على هذا الوضع ساعة ولم يجاوبهم احد عن استفسارتهم او يطمنهم..


غرام


وبعدين يا زياد اتصرف؟؟


زياد


فعلا لازم اتصرف..


غرام


ماتعرفش دكتور هنا نروح له..


زياد


بس دلوقتى بالليل ومافيش دكاترة هنا وحتى انا ما اعرفش حد فيهم..


غرام


------------------------.


زياد


استنى ياغرام انا ازاى نسيت؟


غرام


ايه؟


زياد


انا اعرف ابن صاحب المستشفى اتعرفت عليه من فترة ومعايا نمرة تليفونه...


غرام


حيقدر يفيدنا؟؟؟


زياد


دكتور عمر انسان محترم واكيد حيساعدنا عشان نعرف ماما بيها ايه؟ ( على فكرة زياد ينادى اخته عاليا بلقب امى لانها تولت تربيته بعد وفاة والديهما فى حادث مأساوى).


بدأ زياد فى البحث عن نمرة دكتور عمر وبالفعل وجدها وطلب الرقم..


كانت الساعة1 بعد منتصف الليل وكان الكل نيام فى فيلا الدكتور اكرم الا الدكتور عمر ولكنه كان يستمع الى ام كلثوم ويقرأ كتاب مشوق جدااا للكاتب احسان عبد القدوس ( الدكتور عمر يحب الادب وكتابة الشعر والخواطر )..وقطع هذا الاندماج رنين هاتف عمر ..

التقط الهاتف ووجد مكتوب على الشاشة ( م/ زياد يتصل بك).ابتسم عمر لانه يرتاح الى زياد بالرغم من معرفته البسيطة به عن طريق بعض الاصدقاء المشتركين بينهما ورد عمر وهو يقول مرحبا بزياد..


عمر


اهلا اهلا بالباشمهندس ..


زياد


اهلا يا دكتور..


عمر


مال صوتك؟؟ يا زياد خيرررر؟


زياد


اختى الكبيرة عندكم فى المستشفى جات من ساعة وكان مغمى عليها تقريبا ودخلوها العناية المركزة وكل مانسائلهم يقولوا حاجة بسيطة بس لازم نستنى الدكتور المختص بكرة وحتى مش عارفين تشوفها...


عمر


اطمن دقايق واكون عندك وحعمل اتصالاتى واطمنك....


زياد


شكرا معلش حاتعبك..


عمر


عيب احنا اخوات


وبالفعل ذهب عمر الى المستشفى واستفهم عن حالة " عاليا " وعلم انها فى غيبوبة بسبب ضرر فى الدماغ ..

انصدم عمر وخاف على مشاعر زياد لانه تحدث معه عن اخته فى احدى المرات وبين له مده غلاوتها عنده.


وصل عمر عند زياد وعندما وصل وجده جالس وبجانبه فتاة وملقية براسها على كتفه ومغمضة عينيها ولكن عينيها تقطر دمعااا كثيرا انبهر عمر بتلك الفتاة وقال فى نفسه ( ياترى مين الملاك ده؟؟)...


وقف عمر امامهم وتحدث الى زياد الذى هب واقفا على نحو افزع غرام وجعلها تنطق فى فزع .


غرام


ماما مالها يا زياد..


عمر


السلام عليكم..


زياد


وعليكم السلام ازيك يا دكتور..


عمر


الحمد لله اخبارك ايه يا زياد؟؟


زياد


زى ما انت شايف...


فى خلال تلك الفترة كانت غرام تتأمل ذلك الشخص ولكن بنظرات خاطفة فهو كان طويلا اطول منها بخمسة عشر سم تقريبا لون بشرته فاتح يشبه لون بشرتها الى حد ما وكان لون عينيه رمادى ويرتدى منظار طبى انيق مثلها ولكن هى كانت تتمتع باحلى العيون السود الواسعين وكانت بقية ملامحه تدل على الوسامة والثراء وهى ايضا كانت ذات جمال ملائكى وتتمتع ايضا ببعض الثراء ولكنه لا يضاهى ثراء عمر..


انتبهت عندما اشار زياد اليها وهو يتحدث الى عمر .


زياد


عمر احب اعرفك على غرام بنت اختى وزى اختى بالظبط ...


عمر


اهلا وسهلا...


غرام


اهلا بحضرتك....


(وابتسم عندما سمع صوتها لان صوتها كان ناعم وينبض بالرقة والحنان)..


عمر


بتدرسى يا آنسة غرام؟


غرام


ايوة انا فى تانية هندسة اسكندرية..


عمر


ربنا يوفقك..


غرام


شكرااا..


عمر


زياد ممكن ثوانى عن اذنك يا انسة غرام..


غرام (بفزع)


لا لا اللى عاوز تقوله قوله قدامى ارجوك(وعادت تبكى وزياد يقوم بتهدئتها وعمر تأثر ورق قلبه لها)..


عمر


اوكى بصوا يا جماعة انتوا لازم تتمسكوا والدتكم حصلت لها جلطة اخرى فى المخ (سكت قليلا والتقط انفاسه) واصيبت بضرر فى الدماغ ودخلت فى غيبوبة بس ماتقلقوش حاتقوم منها ان شاء الله..


صرخت غرام صرخة قوية


لالا لا لا لا مامااااااااااااااااا.. ووقعت على الارض فاقدة الوعى ...


الحلقه،2

عندما سقطت "غرام" مغشيا عليها فزع كلا من زياد وعمر وهبوا لمساعدتها واجلسوها على كرسى وتكلم زياد.


زياد

غرام غرام ردى عليا انا زياد..


غرام

-----------------------------------------


زياد

غرام حبيبتى..


وهنا تدخل عمر..


عمر

اوعى يا زياد لوسمحت.


زياد

حاضر .. (وتنحى جانبا) ..


عمر

انسة غرام , غرام..

وهنا اخذ يضربها على وجهها ضربات خفيفة حتى افاقت..


عمر

غرام سمعانى؟؟


غرام

------------


زياد

ردى يا غرام ..


غرام

ايوة..


عمر

حمد لله على سلامتك...


غرام تبكى...


زياد جلس بجانبها واحتضنها وهى اخذت تبكى بكاء مرير ( خضتينى يا غرام عليكى)...


عمر

زياد دلوقتى الساعة بقت 7 الصبح لازم تروحوا تستريحوا..


زياد وغرام

مش حانمشى قبل مانشوفها..


عمر

ممكن بس مش قبل الساعة12 الضهر..


غرام

مش حاسيب امى..


عمر

وكليتك وامتحانك؟؟؟


غرام

الحمد لله امتحاناتى خلصت من 5 ايام واخدت اجازة اخر السنة...


عمر

ربنا يوفقك..


زياد

عمر لازم تروح انت مانمتش..


عمر

لا حافضل معاكم لحد ما بابا يجى لان هو اللى حيشرف على الحالة..


زياد

بس حنتعبك..


عمر

لا بس ولا حاجة وبعدين انت نسيت انى دكتور هنا واكيد حيحتجونى ..


زياد قام من مكانه واحتضن عمر معبرا عن شكره لما فعله معه..


عمر

يالا بقى تعالوا معايا فى الاوضة بتاعتى احسن من هنا واريح..


زياد

ياريت يالا يا غرام...


غرام

حاضر...


وبالفعل ذهبوا الى حجرة د/ عمر وكانت غرفة واسعة ومريحة وبها كراسى جلدية مريحة وجلس كل منهم على كرسى.


وبعد خمس دقايق استأذن عمر منهم وعاد بعد قليل..


عمر

السلام عليكم..


غرام (بصوت متعب)

وعليكم السلام..


عمر

هو زياد نام..


غرام

ايوة ياعينى حبيبى اول مالقى الكرسى فرد جسمه ونام..


عمر

وانتى مش عاوزة تنامى انا ممكن اخرج..


غرام

لا ( وبتردد) خليك هنا معانا.. ( لماذا شعرت غرام انها تحتاج اليه هذا شعور لم تستطع تفسيره فى وقتها )...


عمر

مد يده الى غرام وكان حاملا معه كوب من العصير وحبة دواء وقدمهم الى غرام..

ممكن يا غرام تاخدى القرص ده ووراه العصير ده..


غرام

مش عايزة.


عمر

غرام ده مهدئ ومقوى فى نفس الوقت عشان تقدرى تواصلى, والعصير عشان يديكى طاقة يالا ماتكسفنيش ولا اصحيلك زياد...


غرام ( بخجل تمد يدها وتاخذ كأس العصيروالدواء )

لا خليه نايم اصله شكله تعبان , وبعدين انا مقدرش اكسفك يا دكتور..


عمر ينظر لها نظرة دافئة

تسلمى يا غرام 

الحلقه 3

مر على مرض والدة غرام 10 ايام وكانت حالتها كما هى لا زالت كما هى لا تتحسن.. وفى تلك الايام كانت غرام تزداد زبولا ونحولا وكان دكتور عمر يمر عليهم مرتين فى اليوم مرة عند حضوره الى المشفى لممارسة عمله والمرة التانية عند المغادرة... وفى يوم كان زياد قد ذهب الى العمل وحتى صديقتها ملك التى لم تفارقها طوال الايام الماضية ذهبت الى منزلها لكى تبدل ثيابها وتحضر اشياء لوالدة غرام.. كانت غرام جالسة فى الاستراحة شاردة الذهن تفكر بحالها وتقول فى قرارة نفسها.


( حاسة انى وحيدة بس انا معايا زياد ....... بس زياد حايجى يوم ويتجوز ويسبنى طب ماما ياترى حاتقوم وملك اكيد برضه حتننشغل فى حياتها وانا مين يحبنى مين يخاف عليا مين يهتم بيا انا نفسى احب واتحب انا نفسى حد يبقى معايا على طول ومايسبنيش طيب ما انا فى كتير من زمايلى معجبين بيا وفى منهم اللى قالى بحبك بس انا مش حاسة انهم بيحبوا بجد انا ايه اللى بفكر فى ده احب عشان يسبنى اتعذب من بعده اااااااااااااه يارب رحمتك ورضاك وعفوك علينا). عندما انتهت غرام من محادثة نفسها وجدت عمر قادما اليها وهنا حست بارتياح غريب يعتريها كلما شعرت به بجانبها..


عمر

السلام عليكم يا غرام.


غرام

وعليكم السلام.


عمر

اخبارك ايه؟؟


غرام

الحمد لله على كل حال..


عمر

يستاهل الحمد, غرام انتى اكلتى النهاردة.


غرام

------------------


عمر

حرام عليكى نفسك يا غرام..


غرام بدأت تبكى وتعبر عن مشاعرها بصراحة وكل مابها حتى انها لم تستطيع البوح بها الى ملك او زياد ولكن لا تعلم لماذا فضلت ان تخبرها ل عمر وما سبب ضعفها امامه..


غرام

انا تعبانة قوى يا عمر..


عمر سلامتك من التعب..


غرام

اغلى حاجة عندى فى الدنيا جوا مابتتحركش اااااااااااه يا امى.


عمر

بصى يا غرام ماحدش بيموت ورا حد لازم تتماسكى وتبقى قوية مش علشان حد لا علشان نفسك غرام انتى لسه صغيرة وقدامك حياة طويلة ومستقبل ولازم تهتمى بيهم وعلشان لما ماما تقوم تلاقيكى متماسكة وقوية صح ولا؟


غرام

صح.


عمر

حتنفذى كلامى؟


غرام

ان شاء الله..

وفى هذه اللحظة وقعت النظارة عن اعين غرام وهنا نظر اليها عمر مندهشا اكانت تخبئ تلك العينين تحت تلك النظارة.


عمر

غرام.


غرام

نعم


عمر

كده احلى..ابتسمت مريم بخجل..ولبست نظارتها..


عمر

يالا يا غرام هاتى حاجتك ويالا عشان اوصلك.


غرام

فين؟


عمر

البيت.


غرام

ليه.؟


عمر

زياداتصل وقالى انه فى البيت وكان حايجى ياخدك بس انا قولتله انا حاجيبك وهو اتصل على موبايلك لاقه مغلق..


غرام

اصل الشحن خلص..


عمر

طيب يالا..


وبالفعل ذهبت غرام مع عمر بعد ما حادثت زياد من هاتف عمر واستاذنت منه فاذن لها لانه كان يثق فى عمر..بالفعل ركبوا السيارة واستاذن عمر غرام لكى يشغل اغنية تسليهم اثناء الطريق ولم تعترض لانها كانت تحب الاغانى وهنا وضع عمر اغنية.. " زى الملايكة " (لعمرو دياب) رغم انها من الاغانى القديمة وضعها عمر خصيصا لتعبر عما يشعر به تجاهها كان يشعر انها غير كل النساء كان يشعر انها سوف تغير حياته وكان يشعر انها ملاك.. وعندما بدأت الاغنية نظر عمر لغرام وغرام كانت محرجة وقلبها يدق وتتسال هل يعنى كلمات الاغنية فعلا..


زى الملايكة اما تشوفها.

ورداية تحلم تقطفها.

مايتحكيش عليها.

انا لسه فاكر من يومها

ساعة ماكنت بكلمها.

ضحكتها وعنيها.

مايتحكيش عليا.


وهنا ابتسم عمر وابتسمت له غرام ابتسامة صغيرة ولكن كانت تشبه ابتسامة الملاك.. وبالفعل وصلت غرام الى المنزل ووجهت حديثها الى عمر.


غرام

شكرا تعبتك.


عمر

ماتقوليش كده ده انتى اخت الغالى.


غرام

ربنا يخليك اتفضل.


عمر

شكراا.


غرام

بجد لازم تطلع..


عمر

اسف والله بس فعلا تعبان كان عندى عمليات النهاردة وتعبت.


غرام

ربنا يعينك..


عمر

غرام


غرام

نعم.


عمر

اول ماتتطلعى تتغدى وتحاولى تنامى اتفقنا..


غرام

حاضر.


عمر

طيب يالا فى امان الله.


غرام

سوق على مهلك ( وهنا ابتسمت ابتسامة تدل على خجلها وهى نفسها لاتعلم كيف خرجت تلك العبارة من فمها ).

عمر ( رد لها الابتسامة ) وذهب بعيدا. وهى صعدت الى منزلها علق بعشر ملصقات واعمل متابعه هنا   عشان يوصلكم كل الاجزاء الباقي هيوصل للمتابعين فقط

لو بتحبي القصص  يبق لزم  تقراء الروايه دي



تعليقات

التنقل السريع