دار المجد للقصص والروايات
رواية بنت بنوت
بقلم محمد عصام
الفصل الثاني والثالث والرابع
2*3*4
-جوز بنتي ؟!
هو انتي إتجوزتي أمتي يا وداد
علمات التعجب بدأت علي وجه الشيخ وإبنته ظلت تنظر إليه وتبكي ثم وقعت علي الأرض مغشي عليها
-وداد
الشيخ انصدم ومسك الورقه و انصدم لما شاف إمضاء بنته .... قرب عليها وحاول يفوقها بس هي مبتفوقشي قعد مكانه كل اللي عليه غير أنه دموعه نازله زي الشلال. .. الليل دخل وهو زي ما هو مكانه و وداد علي الأرض .... فتحت وداد عينيها علي صوت والدها الشيخ وهو بيقول
-إديتك الأمان ومأخذتش منك غير الفضايح. .... علمتك وأديتك الحريه بس الحريه خساره للي زيك... ياريت كنت سمعت كلامك يا مصدقه ودفنتها ليلة ولادتها .... جيبتيلي العار ... خليتي الشيخ يركب قرووون.
حاولت تقوم ومسكت دماغها جامد وقعدت مكانها وبدأت تبكي .... قربت من أبوها بس هو بعدها بأيده وصرخ في وشها
-إبعدي عني مش عاوز واحده زيك تلمسني انا طاهر مش عاوز زانيه تقرب مني .... إبعدي .... لي كده يا وداد ... عملتلك أي علشان يحصل منك كده ...ليه
-أسمعني يابا
-أسمع أي ... طلعتي متجوزه ده جزاتي علشان عمري ما ضربتك
بتمسك وداد ايد الشيخ وبتترجاه في خوف
-بليغ ده يبقي جوزي علي سنة الله ورسوله بس ملمسنيش صدقني
حط ايده علي دقنه دموعه هو كمان بدأت تنزل قعد يرتجف بالكلام
-يعني يارب اروح بيتك أزوره ...ارجع الاقي بنتي فضحاني
-والله ما فضيحه. ... انا كنت مجبوره على الجوازه دي .... كان ... كان جابرني
-وساكته ليه إتكلمي
-لا لا
****** فلاش باك *******
وداد واقفه مع الشاب اللي حلمت بيه وهو ماسك المسدس وبيصرخ فيها
-انتي سمعتي كل حاجه لازم تموتي
-لا لا ... ابوس ايدك لا
هبطت أسفل قدمه دموعها هبطت علي رجله ...قعدت تترجاه وتمسك رجله جامد وهي بتبكي
-لا .... أنا معملتش حاجه والله ما سمعتكم
ابتسم وقعد يضحك ضحكه ساخره ورفع المسدس لأعلي وضرب في السما رصاصه وحط المسدس في جيبه
-ومين قالك إني هقتلك. ... قومي .
وقفت وداد وبعدت عنه في خوف بس هو كان كل شويه بيقرب وهي بتبعد وهو بيقرب لحد ما مسك ايدها ...هي خافت بس هو طمنها لما ساب ايدها تاني
-انا ضربت بالنار علشان أسمعهم أن قتلتك ... زعيم المافيا لو عرف أنك عايشه هيقتلك
-والله ما سمعتكم انا كنت ...
-شششششش متعيطيش دموعك بتأثر فيا
بعدت تاني بس هو مسك إيدها جامد ...حاولت تبعده بس هو كان جامد
-سيبني والله ما هتشفوني تاني
-ششششش
حط صباعه علي فمها وابتسم بس هي بعدتها وعدلت حجابها ومسحت دموعها
-أنتي مخطوبه؟
علامات الدهشه زادت علي وداد هو ف اي ولا ف اي ده كان لسه من ثانيه عاوز يقتلها بس هي ردت بخوف
-لا ... بس بن عمتي متكلم عليا
-انا مش متجوز
-وانا مالي
-لا ...الزاي ...مالك .... يمكن أنتي اللي تساعديني
-أبعد عني
قرب عليها بس هي صرخت ...كتم الصراخ لما حط المسدس عليها
-حلفتك بالله ما تلمسني
-انا عاوزك في الحلال
عينيها وسعت جامد من الخوف هو بيقول اي اكيد مجنون بس هو بيقول اي هو مجنون فعلا!
-انا عاوزه امشي
-عاوزك في الحلال
-لا
-مش بكيفك كلمه زي دي..... أنا هتجوزك
ظلت تاخد نفسها جامد وتهز دماغها بالرفض بس هو بيبتسم وكلامه كله جديه
-لا
-يا الحلال ... يا ال. ..
-ابوس إيدك ...لا
مسك هدومها وللأسف قطع جزء منها وهي صرخت جامد
-لا لا لا لا
****** عوده ******
-لا لا لا
تصرخ وداد بقوه ووالدها قاعد مصدوم من اللي بنته بتعمله عماله تصرخ جامد وتكرر كلمه لا ...اتحرك الشيخ في خوف بس هي قعدت تصرخ وتشد في شعرها والشيخ بيردد آيات من القرآن ...قعد يحضنها جامد
-مالك يا بت
4 ساعات عاشهم الشيخ في رعب ...وداد كان عندها إنهيار عصبي مش قادر تتكلم من شدة الصريخ اللي صرخته .... قامت وقفت وقالت لابوها وهي بتبكي
-مرواحنا للدكتور هو اللي هيطمنك ... بس تطمن ومتسألنيش علي اللي حصل في غيابك ...صدقني كل ما هفتكر هتعذب
الشيخ قام معاها واستند علي عكازه ونزلوا وهو اللي أختار دكتور وراحوا عنده قعد هو وهي في صالة الانتظار مستنين دورهم
-عارف يا أبوي أنا شوفت 7 أيام مفيش حد يقدر يستحملهم ....مجرد ما بفتكر حاجه بسيطه منهم بتعذب.
بس الشيخ ساكت قاعد يفكر اي اللي حصل في السبع أيام اي اللي جعل بنته تعمل كده اول ما تفتكر حاجه من اللي حصل...دورهم جه فدخلوا للدكتور ودخلت وداد علي السرير بمساعدة الممرضه وقام الدكتور بفحصها وخرج وابتسم وقال للشيخ بأبتسامه
-بنتك بنت بنوت يا عم الشيخ
اتحرك الشيخ في فرح كان هيرقص مسك ايد الدكتور وضحك
-قول والمصحف يا دكتور
ووداد ابتسمت وهي شايفه ابوها فرحان بس قطع مشهد الفرحه ده صوت الممرضه وهي بتقول
-او يمكن تكون عملية ترقيع يا دكتور
يرد الدكتور بتفكير
-يمكن ... العمليه دي دلوقتي بقينا مبنعرفشي نفرق بيها
قعد الشيخ في صدمه ووداد اتحركت في خوف وخرجت وقفت ورا ابوها وشها جاب الوان ليرد الشيخ بحزن
-أي عملية الترقيع دي!
حط لايك لو حتي بتقرأ في صمت علشان لو مفيش تفاعل مش منزل
الرابعة 😲😲
الممرضة
-او يمكن تكون عملية ترقيع يا دكتور 😲
إنصدمت وداد وقفت في خوف علامات الفرحه في عيون الشيخ اتحولت لصدمه ليرد الدكتور
-يمكن ... العمليه دي دلوقتي بقينا مبنعرفشي نفرق بيها
قعد الشيخ في صدمه و وداد اتحركت في خوف وخرجت وقفت ورا ابوها وشها جاب الوان ليرد الشيخ بحزن
-أي عملية الترقيع دي!
-دي عمليه بترجع البنت زي ما هي بنت بنوت
وقف الشيخ مره تانيه ...غريزة الشك اتحركت فيه قرب منها وبص لعينها بس ... انصدم. ..ليه مفيش دموع في عينيها ...كل اللي ظاهر عليها علامات دهشه قال بخوف
-شهدت عليكي اللي لا بيغفل ولا بينام يا بنت صلبي
قعد علي الكرسي مره ثانيه وهي واقفه مصدومه ... قفلت عينيها
*******فلاش باك ********
قرب بليغ عليها بس هي صرخت حاولت تهرب بس هو منعها
-يا الحلال ... يا ال. ..
-ابوس إيدك ...لا
مسك بلوزتها وللأسف قطع جزء منها وهي صرخت جامد
-لا لا لا لا
حاولت تهرب بس هو قطع جزء بسيط من هدومها و ابتسم .... حاولت تستر نفسها وبعدت عنه بخوف
-أبوس أيدك أرحمني
-عاوزك
-واللي يعوز حد يعمل فيه إكده ...ابعد عني هدعي عليك
-بركاتك يا طاهره
قرب عليها بس هي قعدت تصرخ كتم فمها حاولت تبعده بس فشلت
-هتيجي معايا
-لا
بس هو حاول يشدها وبالفعل شدها من ايدها وركب عربيه ومشي .... هي حاولت تصرخ بس كان ماسك المسدس فكانت خايفه ... وصل لمكان اعلي جبل كانت الصحرا محاطه بيه... بيت يشبه قصر... هو نزل بس هي كانت خايفه تنزل بس شدها من شعرها ودخل البيت هي قعدت مكانها دموعها نازله علي خدها ....هو ابتسم ومسك تليفونه ورن علي صديقه
-الو. ..... عاوزك تجيبلي مأذون وتيجيلي دلوقتي متتأخرشي وهات معاك قميص نوم أحمر. ... اها أحمر ... متسألشي كتير خلص .....اها قميص حريمي... واللي مطلوب وكده اظنك فاهم
بس وداد كانت مصدومه من اللي بيقوله اي تصرفات الجنون دي .. بليغ قفل التليفون كان كل نظراته ليها بتحركها في خوف
-أبوس أيدك سيبني
-أسيبك؟! ... انتي مجنونه .... انتي وقعتيلي من السما
قرب عليها ومسكها من شعرها وهي قعدت تصرخ بس هو قطع ده كله وقال بتعصب
-دلوقتي المأذون هيسألك موافقه ولا لأ ... بطاقتك تطلعيها وتقولي موافقه وإلا هقتلك وأقتله وأقتل اللي يقربلك او يتشددلك انتي سامعه
قعد علي الطاوله. .. اشعل سيجاره بشراسه اخرج مشروب نبيت خاص بيه وقعد يشرب وهي نظرات الخوف اتحولت لصدمه. .. هو بيعمل اي ...بعد ساعات انصدمت لما سمعت صوت الباب بينفتح ..دخل زميله ودخل وراه مأذون وهو كان في عالم غير العالم بيتمتم بكلام غير مفهوم
بليغ بتعصب : اكتب يا شيخنا
الشيخ اتحرك في صدمه ...شاف وداد بتبكي و ملابسها مقطعه.... نظرات وداد كانت للمؤذون بخوف ...سألها الشيخ بتعجب
-موافقه تتجوزيه
اول ما المأذون قال الجمله قام بليغ ماسك المسدس .... خافت وداد واتحركت في صدمه
***** عوده ******
فتحت وداد عينيها لتتقاجئ ...الشيخ مغشي عليه والممرضه والدكتور بيفوقوه
-ابا ... مالك
نزلت وداد علي الارض ومسكت ايد الشيخ وصرخت جامد ... الدكتور حاول يفوق الشيخ بس معرفشي .... نظرات الدكتور لوداد كانت كلها أسف
-ابويا ماله يا دكتور
-شدي حيلك
-لا ... ابويا ماله
صوتها كان كله دموع ..كانت بتتكلم كأنها بتصرخ بس الدكتور قطع تنهيدها
-العلامات اللي ظهرت عليه دي ... علامات جلطه في المخ
دموعها زادت .... اخذت الشيخ علي صدرها واخذت في البكاء
اليوم التالي
الشيخ في المستشفي في العنايه المركزه بين الاجهزه و وداد قاعده خارج الحجره .... بتبكي وبتدعي بخوف
-يارب في يوم وليلة حياتي أتغيرت انا لو خسرت أبويا هتسوح انا مفيش حد في الدنيا دي غيره ينجدني يارب
قطع دعائها دكتور .... قامت وقفت ومسحت دموعها واتكلمت مع الدكتور بخوف
-ابويا يا دكتور
-الشيخ قاسم حالته مستقره دلوقتي بس لازم تدفعي الرسوم بتاعت المستشفي علشان هيدخل العمليات
-حاضر
اتحركت للخزينه كانت بتجري ووصلت وانصدمت لما قالولها 50 الف اتحركت في صدمه قالتلهم انها هتتصرف وهترجع بالفلوس خرجت من الخزينه وقالت داخلها
-ابويا سايب 40 الف في البيت من بقيت بيع االارض ... هدفعهم وهحاول أكمل الفلوس
افتكرت ميراثها من بليغ بس رجعت تاني في كلامها وقالت
-لا مستحيل أعالج ابويا بفلوس حرام
خرجت من المستشفي كانت مش عارفه هتروح فين او هتيجي منين قربت من العماره اللي ساكنه فيها وهي ماشيه في الشارع شافت إعلان موجود فيه
- " مطلوب نساء للعمل في المنازل بمرتبات مجزيه "
بس مفكرتش كتير طلعت شقتها جابت الفلوس ونزلت بسرعه ...راحت المستشفي ودفعت الفلوس بس انصدمت لما قالولها
-والدك هيدخل عمليات دلوقتي ومحتاجين 3 الالف جنيه زياده
-عمليات.... عمليات اي ما انتوا معاكم 40 ألف اهو
-تركيب صمام للقلب تكلفتها 30 الف غير انه 5 ايام عنايه مركزه
خرجت من الخزينه مصدومه هتعمل أي دي دفعت كل حاجه معاها بس أفتكرت ان هي شافت إعلان موجود فكرت في الموضوع ....حاولت تاخد القرار وبالفعل راحت المكتب وعرض عليها الشغل انها تشتغل خدامه .... وافقت واخد منها البطاقه رهان ومضت علي الوظيفه ب7 ألاف في الشهر ....واخدت 4 الاف مقدم واخدت الفلوس ورجعت المستشفي ودفعتهم لأبوها بس مجبوره تروح الشغل دلوقتي وإلا ترجع لصاحب الشغل ال4 الألف وبالفعل سألت الدكتور
-العمليات امتي يا دكتور
-هيدخل العمليات 3 الفجر ان شاء الله
-هروح مشوار وأكون جيت
-تمام بس أكتبي إقرار علي نفسك
كتبت الإقرار ورجعت الشغل راحت العماره اللي قال لها عليها اتفاجاءت بالبوابه فتاه عمرها 20 عام تسمي "بثينه" دخلت العماره
-استني عندك راحه فين مفكرها عماره من غير بوابه ولا أي لا ده انا صاحيه ومركزه كمان😌
-اسفه والله ما شوفتك ... طالعه فوق
-ولا يهمك هخهخهخه بضحك معاكي ...أللا قوليلي طالعه عند مين
-طالعه عن...
-الست سميحه صاروخ؟!
-لا طالعه عند....
-الست ندي البخيله الجلده
-لا ...اسمعيني للاخر. ..طالعه عند
-اوعى تقولي طالعه عند المشكوك ع عينه استاذ بدوي ومراته العقربه
اتحركت وداد في خوف لما سمعت كلام بثينه وقالت في تعجب
-اها هما
قامت بثينه لفت لفه حوليها ومسكت طرحتها ولبست نضاره سمرا وابتسمت
-وانتي بقي يا حلوه جايه هنا ليه
-جايه اشتغل خدامه
قالت وداد الجمله بكسره وحزن. ..قربت بثينه منها ووضعت ايدها ع كتفها
-وبتقوليها وانتي زعلانه لي ...كلنا ولاد تسعه يا بت وبعدين انا بحترم الخدمات اللي زيك اها والله بتصرفي علي نفسك يا خدامه ...عندك انا اهو ...اللي اعدمه خالي مشغلني معاه وانا جايبه تقدير عام في الثانويه العامه 60% ومرضوش يدخلوني كليه .... وشغولني معاه ...معاكي بثينه البوابه بتاعت العماره ومعايا 75 جنيه😌😎لو احتاجتي اي حاجه قوليلي متخافيش
-الشقه انهي دور
-الدور الثالث بس عاوزه ااقولك حاجه ...ركزي شويه معايا .. .. الراجل اللي انتي طالعه له ده مش سهل لا ده كذا واحده طفشت قبلك وكذا واحده فضحته ... بيقولوا عليه ايده طويله يا بت
-ايد مين اللي طويله
انصدمت وداد لما قالت الجمله دي
ولسه اللي جاي تقيل علي وداد
الحلقات القادمة سيحدث الكثير ما يتحدث عنه👇👇👇
الاعضاء اللي بيدخلوا يسألوا ع حلقات من الروايات وبيسالوا ليه مش بتوصل بسبب عدم التفاعل وانكم مش عاملين متابعه
تعليقات
إرسال تعليق