القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية بنت بنوت الفصل العاشر والحادي عشر والثاني عشر

 دار المجد للقصص والروايات رواية بنت بنوت بقلم محمد عصام 

رواية بنت بنوت بقلم محمد عصام الفصل العاشر والحادي عشر والثاني عشر


الجزء ١٠ و١١ و١٢ و قبل الاخيره 👇👇👇


-استني بقولك هضربك لو موقفتيش

و وداد تجري مسرعا وهي تتحرك بسرعه ، فيضربها جعبل بالعصا على رأسها ليمنعها فتنصدم وينهدر الدم فتقع علي الارض 

-ينهار أزرق انا عملت اي 


يقف جعبل مكانه لا يتحرك يظل صامت ثم يتمالك أعصابه 


-انتي .... ردي عليا


يضع يداه اسفل عنقها ولم يجد نبض ... يضع أذنه علي صدرها ولم يجد نبض فيذهب مسرعا ويأتي ب شوجال من الخيش ويضعه بجانبها 


-يا نهار أزرق اي الليله الطين دي ... المعلم لو عرف هيقتلني 


يضعها جعبل داخل الشوال ويحاول جرها ويخرج بها ومن بعيد باسل جالس داخل سيارته يشاهد هذا المشهد في صدمه ويتحرك من مكانه ويقوم بتشغيل السياره ... وفي الجانب الاخر يضع جعبل الشوال داخل سياره من سيارات الشركه ويتحرك بالسياره وخلفه باسل يتحدث بداخله


-اكيد في مصيبه من مصايبه .... ماشي يا سريانوسي الزفت اما نشوف أخرتها معاك


يذهب جعبل ب وداد الي أعلي كوبري ويقف بالسياره ويراقب المكان جيدا ثم يهبط ويجر الشوال ويقوم بألقاء وداد في النهر ويأخذ الشوال ويركب السياره ويعود مسرعا ..... يهبط باسل من السياره ويتحرك بسرعه ثم يقفذ في النهر ويبحث عن وداد الي ان يجدها 


*اليوم التالي*


يدخل سريانوسي فلم يجد وداد فيظل يبحث عنها لينصدم برد فعل جعبل


-ضربتني وهربت يا معلم 


تتسع عين سريانوسي من الصدمه ويخنق جعبل بتعصب


-وانت بتفتح لها ليه يا حيوان


-قعدت تصرخ امبارح وخوفت لحد يسمعها  ... دخلت اشوف مالها قامت ضرباني علي دماغي وهربت مني 


-غبي 


يظل سريانوسي لدقائق يفكر ثم ينظر الي كاميرات المراقبه 


-عاوزك تدخل دلوقتي ...تمسح كل تسجيلات كاميرات المراقبه متسيبشي حاجه الا لما تمسحها قديم بجديد و مش عاوز اي اثبات يثبت ان البت دي كانت شغاله هنا انت سامع 


-حاضر


يظل جعبل واقف ينظر الي سريانوسي فيلفظ سريانوسي بتعصب 


-واقف ليه يا حيوان انت. .. مستني لحد ما البوليس يجي يمسحهم هو 


يتحرك جعبل مسرعا


****


يدخل باسل الحجره داخل المستشفي ويظل بجانب وداد ليله كامله الي ان تفيق .... لتفتح عينيها في زهول تام


-أنا فين 


-اهدي خالص ... انتي في أمان


تحاول وداد ان تعتدل وتجلس مكانها  ثم تتذكؤ ما حدث وهي تبكي 


-ولاد الكلب .... ولاد الكلب ...لا 


تصرخ بشده وباسل يقوم بتهدئتها 


-اهدي ... اهدي خالص مفيش حاجه اهدي .... اهدي علشان نعرف نجيب حقك


تصمت وداد وتنظر الي وجه باسل بصدمه وبلهفه


-حق اي دول قتلوني من جوايا حق اي


-عاوز اعرف عملوا معاكي اي علشان اجيب حقك


وهي تصرخ وتبكي فيصرخ في وجهها


-اهدي بقي 


تصمت وداد وتنظر إليه في صدمه


-انت .... انا عرفاك. .. شوفتك قبل كده 


-مش فاكرك الصراحه بس يمكن نكون  اتقابلنا ...انا باسل محامي مشهور علفكره


-أنا اللي كنت شغاله عند الكلب سريانوسي وشوفت وانت خارج وبتتخانق معاه وعرفت المشاكل اللي بينكم


يجلس باسل بعد ان تهدأ وداد ويبتسم 


-انتي امبارح اللي كنتي في الأوضه محبوسه عندهم وبتصرخي صح؟!


تتذكر وداد ما حدث لها ثم تأخذ في البكاه مره ثانيه وباسل يحاول تهدئتها 


-اهدي .... اهدي خالص


-دمروني  ولاد الكلب 


-اي اللي حصل عاوزك تحكي


تحكي له وداد ما حدث وتتذكر عندما اغتصبها سريانوسي وعندما تم حبسها داخل الحجره مكبلة الايدي  و باسل ينصت إليها في صدمه وصمت 


-كل ده حصل


-انا هقتله مش هسيبه هقتله 


-أعدائه كتير وهيقفوا في صفك لما ترفعي قضيه 


تتسع عين وداد وتأخذ انفسها 


-قضيه!


-اها حقك هيجيلك بالقانون .... اللي زي ده لازم ينعدم .... شروع في قتل وقضية اغتصاب يبقي إعدام 


-أنا مش هستني المجتمع هو اللي يجيب لي حقي. .. القضاء اتبنا علي نصر الظالم على حساب المظلوم


يبتسم باسل ويغلق عينيه ثم يقف 


-أنا هجيب الظابط هو بره اهو يعمل محضر بالجريمه 


يخرج باسل من الحجره وبعد دقايق يدخل ومعه الظابط وحامل في يداه المحضر


الظابط : اي هو المحضر 


باسل بإبتسامه : انا مش هعمل محضر واحد انا هعمل ثلاثه


تتعجب وداد ثم تنظر اليه في دهشه


-أنا هعمل محضر شروع في قتل عمد ، ومحضر اغتصاب بالاكراه ، ومحضر تعذيب وسرقه شخص وتهديده


يكتب الظابط المحضر ويقوم باسل بإملائه وفي النهايه يسأل الظابط


-محل الاقامه فين سعادتك


تنظر وداد إليه في حزن  فيبتسم باسل ويلفظ


-فيلا زايد رقم 6 في باب التجمع الأول 


تتعجب وداد مما يفعله ولكن تبتسم ويقوم باسل اخذها وعرضها علي الطبيب الشرعي ليقوم بفحصها وفحص الضرباات التي كانت علي رأسها وجسدها ثم يأخذها ويذهب الي الطبيبه الشرعيه للنساء  وتقوم بفحصها لتخرج وتتحدث مع باسل ... وداد راقده على السرير تبكي ووتذكر الشيخ والدها عندما كان معاها اثناء فحصها 


-اي يا دكتوره


-والله يا استاذ باسل مفيش اي دليل يثبت انها اتعرضت لاغتصاب


-الزاي وعلامات الضرب والجروح 


-انا ملييش دعوه ب ده ...ده ليه دكتور مخصص


-بس اكيد مكان الاغتصاب سايب أثر 


-مفيش اي مكان لسائل المنوي


-ما موكلتي بتقول ان هما كانوا كل شويه بيغرقوها مايه


-ممكن بس كده


-طب مفيش اي التهابات تثبت ده ... زي ازالة الساتر


 -فيه المكان ملتهب ممكن ده يثبت بس لاما حالة الاغتصاب عدي عليها 3 ايام يبقي مفيش دليل ...والحاله اللي قدامي دلوقتي مش بنت بنوت 

 

-طب ده يحسن موقفنا في القضيه اكيد ...ممكن تثبتي ده وياريت تكتبي ان حدث حالة اغتصاب بالفعل


-اممممممم .... طب انا هساعدكم علشان انا واثقه ان هي مظلومه ومتعرضه لحالة الاغتصاب 


-اي يا دكتور 


فتخرج وداد من خلف الساتر وهي تبكي وتمسح دموعها .... وباسل يبتسم وينتظر رد الدكتوره 


-انا هكتب تقرير ب كده ان هي اتعرضت لحاله اغتصاب 


يفرح باسل و وداد تبكي وتنهدر دموعها ولا تتوقف وبعد انتهاء الكشف تخرج وداد وتركب مع باسل السياره


-احنا كده خلاص صح...كده هيتعدم


-لا قضية الضرب والشروع بقتل دي هيتحبس اربع ايام علي ذمة التحقيق لحد ما التقرير الشرعي يروح لوكيل النيابه 


-يعني هيتحبس اربع ايام بس 


-ايوه وهحاول اجدد له الحبس لحد ما يتحدد يوم القضيه ويتعرض علي المحكمه


-هو انت بتساعدني ليه 


-لسه قدام هتعرفي ... بس عاوزك تحطي دي في دماغك  عدو عدوك صديقك وانا وانتي هدفنا واحد 


-طب هنروح فين دلوقتي 


-هنجيب كاميرات الفيديو بتاع الكوبري ونقدمها للنيابه قبل ما يوصل ليها


*****


سريانوسي يجد بثينه بوابة العماره  آتيه تبحث عن وداد وهو جالس امام المعرض يشرب شيشه


-عاوزه اي يا بت الله يسهلك 


-انا مش بشحت وبعدين اي الله يسهلك دي  ، ما تتعدل يا جدع انت كتك حزن وانت عامل زي الكوره الجفر. .. اول مره اشوف بني ادم ربنا قارطه  كده بغل ومدور وطوله نص متر


-انتي بتقولي اي يا بت انتي


-بت حيلك وانقطم ديلك انا اسمي بثينه 


ينظر إليها سريانوسي بتعصب فتبتسم بثينه 


-عاوزه وداد كانت قيلالي ان هي بتشتغل هنا


يبتلع سريانوسي ريقه بخوف ويتحرك في صدمه ويعتدل في الجلوس


-وانتي تقربي لها اي


-ولا أقرب لها ولا نيله دي كانت شغاله في العماره اللي انا فيها ...بت غلبانه بعطف عليها وبزورها هنا من وقت للتاني  ... وبعدين انت هتاخد وتدي معايا في الكلام روح نادي لها يلا


-انتي البوابه بتاعت عمارة الراجل اللي اتهجم عليها ؟؟


-الله يخرب بيتها هي لحقت فضحته  وقالتلكم هنا ...بت مبتنكسفش


يقطع حديثهم صوت سرينة بوكس الشرطه ليهبط منها أحد الظباط وأمين الشرطه 


-سريانوسي علي التهامي 


تنظر بثينه اليهم في صدمه وسريانوسي يتحرك في خوف ويلفظ بصوت متقطع 


-ايوه انا 


يخرج جعبل من الداخل في صدمه وهلع وينظر الي سريانوسي  ليلفظ الظابط


-مطلوب بالقبض عليك انت وجعبل السيد حفيظ ابو زعبل في قضية اغتصاب وشروع في قتل المجني عليها  وداد قاسم عابدين زين النور


تنصدم بثينه وتلفظ بصدمه : يا نهار اسود وداد! 


يلفظ جعبل بداخله : هي لسه عايشه 


جعبل ببكاه : والله ما عملت حاجه يا بيه 


وسريانوسي مصدوم وهم يضعوا الكلبش في يداه 


الحادي عشر 😳😳


-نفسي أشوفه واشوف الكلبش في ايده يمكن يشفي غليلي 


دموع وداد زادت وقعدت مكانها وانصدمت لما لقت باسل واقف وبيبص لها


-ف اي 


-انتي لازم تحكيلي كل حاجه بالتفاصيل علشان ميلاقوووش صغره يدخلولنا منها 


مسحت دموعها وابتسمت وعدلت الحجاب 


-بص ....أنا وحيدة ابويا ... ابويا الشيخ قاسم اشهر شيخ في قرية دنهور بقنا ... انا خريجة كلية حقوق وطالعه بتقدير امتياز كمان... عندي عمه أسمها مصدقه ....عمتي مصدقه دي تطييق الموت ولا تطيقنيش من ساعة ما رفضت اني اتجوز ابنها ....وهي السبب في اللي حصلي ده .... في يوم من الايام ابويا سافر يعمل فريضة الحج ... كنت قاعده لواحدي في البيت ... صحباتي قالولي ان في درس في جامع الدمنور في نهاية الناحيه القبليه من الصحرا. ... روحت معاهم ويارتني ما روحت ولا نيلت. ...المهم وانا راجعه سمعت ناس بيتكلموا عن ثفقة سلاح هيستلموها .... خوفت جيت امشي ... زعيم المافايا بتاعهم شافني ...حاولت اجري او اهرب بس وقعت زي الدبش في ايديهم... زعيم المافايا ده أمر حد فيهم بقتلي وكان بليغ. ..اسمه بليغ. ... مسمعشي كلامهم ومقتلنيش واخدني بيته من غير ما زعيم المافايا يعرف  ..المهم بقي يضربني ويهددني واللي زاد البلا ان هو اتجوزني .... بس اتجوزني تحت تهديد سلاح 


باسل اول ما سمع اتجوزني اتحرك في قلق واشعل سيجاره ...وقلع النضاره اللي كان لابسها 


-نعم كان اتجوزك!


-اسمع للأخر يا استاذ متقاطعشي 


-طب كملي


اتعدل باسل في الجلوس و وداد كملت الحديث


-وملمسنيش وقعدت معاه ثلاث ايام كان بيعاملي اسود معامله والاقيه فجاءه اتغير وبدأ يعاملني كويس... كنت مفكراه مجنونه وهو اصلا تصرفاته معايا كانت كلها جنان ف جنان ...وفي يوم وليله عرفت ان هو يهودي ومتجوزني علي المله بتاعتي وتاني يوم جه زعيم المافايا وقتله ...بس كان فيه الروح وشيلني ذنبه ...اني ملحقتوش


دموع وداد بدأت تنزل وافتكرت كلام بليغ معاها قبل ما يموت


-" البيت هينفجر كمان دقايق ابوس ايدك متسيبنيش ... عاوز اخرج للحياه على إيدك .... -أنا فديتك وانتي كمان لازم تفديني انتي في ايدك تغيريني وتنجديني من اللي انا فيه.... ابوس ايدك متسبنيش.. انا طالب منك انك تغيريني وانا مستعد انتي المفتاح اللي هفتح بيه باب الحياه  "


كانت وداد بتردد الجمل دي وبتبكي جامد ودموعها نازله


-كان قلبي بدأ يستريح له.... مكنتش عارفه اروح ...كنت لواحدي في الصحرا ...اربع ايام ديابه وكلاب وتعابيين وعقارب كنت بترعب. ..شوفت الموت بعنيا ... ولما لقيت اهل بدو نجدوني .... لقيت فيهم شاب عرف حكايتي وقرر يوصلني .... و وصلني وياريته ما وصلني ولسوء الحظ وصلنا الساعه 3 الفجر  .... اهل البلد شافوه وهو بيوصلني وزفوني وقالولي كلام يجرح قالولي كلام مفيش حد يطيقه. ..


تتذكر وداد حديث الناس معها وتضع يدها علي أذنها  


-" راجعه مع عشيقها ورا الفجر أنا شوفتهم بعنيا..... دي قعدت معاه في بيته أسبوع .... الطبق مستور ولا لسه يا بنت الشيخ .... العيب مش عليكي العيب علي اللي أنيكي .... تعالي ليله وخدي 100 جنيه ... شغل أي لحد 3 بليل ..... كنتي فين طول الأسبوع يا طاهره..... "


علامات الدهشه اللي كانت علي وش باسل اتحولت لعلامات شفقه وحزن  ...بس وداد كملت 


-جريت علي عمتي علي أساس تنجدني.... طلعت أغبي وأوسخ وألعن منهم ...قفلت بابها في وشي وقالت زيهم وفضحتني وعامت علي كلامهم  .... القريب نهش في لحمي مع الغريب 


باسل ابتسم واخرج المناديل من جيبه ومد ايده لوداد فمسحت دموعها  وكملت 


-نزلت البندر وحصل اللي حصل  واللي حكتهولك


-طب انتي عارفه هتقولي لوكيل اي بكره 


-لا مش عارفه


-طب بصي 


****

اليوم التالي 


وداد جالسه وواقف بجانبها باسل وهي تنظر الي باب الدخول ...كل دقيقه بتمر عليها بتخليها هتتجن ...عاوزه تقتل سريانوسي عاوزه تخلص الغليل والنار اللي جواها  .... وبالفعل دخل سريانوسي وفي يداه الكلبش وجعبل هو الاخر في يداه الكلبش ...وداد شافتهم جريت عليهم 


-يا ولاد الكلب 


بس باسل منعها ومسك ايدها جامد و وداد  في حاله عصبيه 


سريانوسي وقف مع المحامي بتاعه وهو متعصب 


-هتعمل اي يا متر 


-مفيش أي اثبات عليك يا سريانوسي بيه ...تقرير الطب الشرعي  بيقول ان هي انتهاك للغشاء الداخلي ومفيش اي سائل منوي لحضرتك ...يعني انت ف الامان


-اومال انا بتهان لي رد عليا  انا هنا لي


-المشكله بس ان كاميرات المراقبه جابت الواد جعبل طالع في كاميرات المراقبه وهو بيرميها من علي الكوبري 


-جعبل! 


انصدم سريانوس وظل ينظر الي جعبل في صدمه


وداد كانت واقفه بتنهار دموعها مبتتوقفشي و باسل كان بيحاول يهدئها 


-مش هقدر اشوفه واقف قدامي كده. .. انا هقتله


-اهدي يا وداد متضيعيش اللي احنا بنعمله  ده كله اهدي


-الكلب ...الحقير 


باسل حاول يخليها تهدأ وبالفعل وقفت ودخلت لوكيل النيابه وسريانوسي دخل والمحامي بتاع سريانوسي وجعبل وباسل 


وكيل النيابه : اي رد حضرتك يا حفيظ عبدالعال حمدى المشهور ب سريانوسي في التهم الموجهه ليك


سريانوسي دموعه المزيفه بدأت تتحرك


-والله يا سيادة البيه انا ما اعرف البت دي غير ان هي جت لي من اسبوع هربانه من أهلها وطلبت مني شغل  ... وشغلتها واتفاجئت من يومين بالمحضر ده


عين وداد اتسعت في صدمه وكانت هتجن ووقفت وصرخت 


-ي ابن الكلب يا سااافل يا حيوااااان يا كداب 


وكيل النيايه اتعصب ووقف وقال 


-لو سمحتي عيب كده هحولك للتحقيق لو فضلتي كده 


وداد كانت بتتنهد زي المجنونه وبتشار علي سريانوسي وبتصرخ


-ده كداب والله انا هحكي لجنابك كل حاجه 


وكيل النيابه: طب اهدي خالص  وهسمحلك تتكلمي 


سريانوسي واقف ينظر الي جعبل خايف ان جعبل يخالف الاتفاق بس نظرات جعبل ليه بتقول ان هو مش ممكن يضحي بنفسه 


وكيل النيابه : التقرير الشرعي بيقول ان حدث اختراق للغشاء بتاع المجني عليها وداد يا سريانوسي


سريانوسي ببكاه : طب انا هحكيلك حكايه وانت عليك التصديق او التكذيب سيادتك....انا البت دي  جت لي وباسل اخو مراتي الله يرحمها كان عندي في المكتب صح ولا لأ ...عاوز باسل يرد 


انصدم باسل وحس ان دي لعبه من سريانوسي وقال بتعجب


-أها لحظتها في اليوم ده 


صرخ سريانوسي وببكاه : ظهر الحق اهو اعترف اهو 


وقف باسل في صدمه : هو إي اللي اعترف 


وكيل النيابه صرخ بتعصب : اهدو ....كمل يا سريانوسي 


سريانوسي ببكاه  : بص يا بيه ... انا كنت متجوز عزيزه اخت باسل الله يرحمها ماتت وهي حامل 


باسل بتعصب والدموع في عينه  وحاول يتمالك اعصابه 


سريانوسي ببكاه مزيف : كان شغال عندي وكنت بعتبره زي اخويا وكبرته وخليته محامي مشهور وأول ما عض جه يعض أيدي 


علامات الدهشة زادت علي وجه باسل ... ودموع وداد اتوقفت وظلت تنظر في صدمه هي الاخري


-باسل غدر بيا وانا ماسك عليه كمبيلات. ... فعمل اي بقي راح اتفق مع البت اللي لمتها وحميتها من اهلها اللي كانوا عاوزين يقتلوها .... وخلاها تقول عليا كده ...علشان يساومني


وداد وقفت في زهول و باسل اتحرك ووقف هو كمان في صدمه 


وكيل النيابه :- بس التقرير بيقول ان هي كانت بنت بنوت بكر يعني


سريانوسي ببكاه : وليه ميكونشي هو اللي عمل معاها كده وبرضاها  وهي وافقت ان يتعمل معاها كده وجايين بيتهموني علشان يساوموني


وداد واقفه في حاله من الصدمه العصبيه من كلام سريانوسي 


هتدخل على صفحتي تعملي متابعه هيوصلك كل جديد وان شاء فاضل فصليين او تلاته وهتنتهي


في الفصل القادم

الكل هيتحول وشهود قدام وداد قابلتهم في القصه هل هيشهدوا معاها ولا عليها .... وربنا يستر الي الشيخ من الخبر اللي هيسمعه

الثانية عشرة 😲😲


وكيل النيابه :- بس التقرير بيقول ان هي كانت بنت بنوت ، مفيش حد لمسها يعني 


سريانوسي ببكاه : وليه ميكونشي هو اللي عمل معاها كده وبرضاها  وهي وافقت ان يتعمل معاها كده وجايين بيتهموني علشان يساوموني


وداد واقفه في حاله من الصدمه العصبيه من كلام سريانوسي ،  وكيل النيابه حاول علي قد ما يقدر يساعد وداد بس فشل 


سريانوسي بتعصب : تقدر تقول لي يا باسل وداد قاعده عندك ليه 


باسل : معندهاش مكان ف قعدت عندي 


محامي سريانوسي : وده يثبت ان كلام موكلي صح واطلب من سيادتكم ان انتم تأجلوا الجلسه لحين إستماع الشهود 


واتفاجئ من رد فعل سريانوسي ان هو جايب شهود يشهدوا معاه


وداد ببكاه : في رب السما هو اللي هيجيب حقي يا بن الكلب ، منك لله ،يا كلب 


باسل بتعصب: طب سيادتك انت مصدق اللي بيقوله ده... انا بطالب حضرتك تستجوب جعبل بمفرده 


وكيل النيابه : حضرتك مش هتعرفني شغلي يا استاذ باسل 


سريانوسي ابتسم وجعبل كان ضميره بادئ يتحرك ويتكلم بس سريانوسي مسك ايده بقوه ف خاف ، وداد خرجت من قسم الشرطه وهي مش ف وعيها نهائي وركبت العربيه مع باسل 


-شهود أي اللي تم استدعائهم 


بس وداد مردتش عليه غير أن دموعها بتنزل وساكته مبتتكلمشي ،  هو ابتسم لها وحاول يتكلم تاني


-بس مقولتليش تعتقدي مين الشهود دول يا وداد


-معرفشي


الكلمه خرجت بكسرة نفس كلمه كانت بتحمل معاني كتيره من وجع وصرخه 


-عارفه يا وداد ... انا اكتر واحد بكره سريانوسي  ... عارفه ليه ؟


وداد إم تلتفت إليه ولم تجيبه ، صامته لا تتحدث 


-هقولك ليه ، احنا كنا فقراء قوي يا وداد ، كنت انا  و اختي الكبيره بس ، قاعدين في أوضه علي السطح وحمام مشترك مع الجيران ، أختي أشتغلت سكرتيره عند زميل سريانوسي ، سريانوسي شافها أعجب بيها ، اتقدم لها ، مش هنكر أن هو السبب ف اللي انا فيه والعز ده كله ، فتح ليا مكتب في التجمع  واتشهرت جامد قوي ، المهم سريانوسي بقي يخرج مع الحريم ويتجوز عرفي علي أختي ويرجع كل يوم يضربها ويشتمها ، أختي كانت طيبه قوي كانت بتخاف تحكيلي،  وفي يوم لقت نفسها حامل ،كانت فرحانه قوي واتصلت بيا وحكت لي ان هي حامل ومستنياه يرجع علشان تحكيله 


صفحة محمد خلف صالح.. تقرا القصة وتكون مع ابطالها 🌹


وداد اندمجت مع القصه وإلتفتت لباسل ، انصدمت لما شافت باسل بيعيط 


-سريانوسي كان راجع ، ومعاه زوجه جديده ، اختي دخلت في صدمه عصبيه ، قام الحيوان ضربها في بطنها بالرجل ومكانشي يعرف ان هي حامل ، وقعت علي الارض مفاقتش بعدها وماتت 


باسل دموعه بتنزل و وداد مصدومه من اللي بيقوله ده 


اليوم التالي 


وداد جالسه  وواقف بجانبها  باسل فتنصدم عندما تجد الدكتور الذي قام بفحصها أثناء ذهابها مع والدها " الفصل الثالث"  ، وداد وقفت في صدمه بس نظرات الدكتور لها كان كل اسف ودخل لوكيل النيابه وباسل بيسأل وداد بتعجب 


-مين ده يا وداد تعرفيه 


-ده الدكتور اللي أبويا اخدني عنده وقال لأبويا ان انا بنت بنوت 


انصدم باسل ولفظ بخوف 


-كده سريانوسي بدأ يبخ سمه 


دخل الدكتور لوكيل النيابه وجلس وابتسم 


-معاك الدكتور عثمان مصطفي خالد ، دكتور امراض نساء وأعضاء تناسليه 


-أهلا يا دكتور ، حفيظ عبدالعال حمدى المشهور ب سريانوسي قام ب إدعاء حضرتك لتقول الشهاده بخصوص وداد قاسم عابدين زين النور 


-بص يا فندم انا بيجيلي مرضي كتير وبنساهم اصلا  ، بس المره دي كانت مختلفه شويه ، البنت دي جت ليا هي وابوها وكشفت عليها وطلعت بنت بنوت ، بس اكتشفت ان هي عامله عملية ترقيع ، و والدها لما عرف جاتله جلطه في القلب ساعتها وحولته علي مستشفي الهلال وحضرتك ممكن تجيب تفاصيل الحاله بتاعته من هناك 


-يعني انت دلوقتي بتقول ان هي كانت عامله عمليه اعادة بناء الغشاء 


-ايوه يا فندم 


-اومال تقرير الطب الشرعي ليه بيقول ان الغشاء اللي تم ازالته كان غشاء البنت وليس مصطنع 


وش الدكتور جاب ألوان واتحرك في خوف وبلع ريقه وابتسم وحاول يتمالك اعصابه 


-معتقدشي علشان انا كنت متأكد مليون ف الميه ان هي كانت مركبه غشاء مصطنع  ومعنديش اي كلام تاني سيادتك


**


وداد جالسه تبكي ثم تخرج المصحف وتبدأ تقرأ لتشعر بدوخه بسيطه و وجع في بطنها 


-مالك يا وداد 


-دوخه بسيطه مش عارفه من اي وحاسه ان عاوزه استفرغ


-ما انتي مأكلتيش من امبارح اي حاجه استني اروح اجيب لك عصير 


يتركها باسل ويمشي فيخرج الدكتور مسرعا ولا يلتفت إليها ووتفاجئ بمفاجاءه كبري، وهو بدوي وهو جالس علي الكرسي المتحرك  وتساعده زوجته ، ملحوظه بدوي ده اللي اتهجم عليها في الفصل السادس  ، وداد كانت ضربته بالسكين  وهربت ، وبيدعي ان هو مشلول وبيتحرك بكرسي متحرك بس هو لا ، وداد كانت بمفردها بدأت تبحث عن باسل وهي خايفه من بدوي ، بس بدوي دخل مكتب وكيل النيابه 


-معاك بدوي علم الدين شيرس موجهه باللغه العربيه ، متقاعد بسبب الشلل ده ، واللي ورايا دي مراتي


-أهلا  استاذ بدوي  ، حفيظ عبدالعال حمدى المشهور ب سريانوسي قام ب إدعاء حضرتك لتقول الشهاده بخصوص وداد قاسم عابدين زين النور 


اتحرك  بدوي بخوف بس تمالك اعصابه 


-سيادتك انا راجل مريض وزوجتي مش بتقدر تخدمني لواحدها وتشوف طلبات البيت ، فطلبت من المكتب بتاع الحي يعينوا ليا خادمه ، وبالفعل جابوا البت دي ، كانت تصرفاتها غريبه حكت لي ان هي بنت غلبانه وأهلها عاوزين يقتلوها علشان اكتشوفوا ان هي جابت لهم العار ومش بنت بنوت ، بس انا رفضت وعلطول مشيتها 


-يعني أنت بتقول دلوقتي ان البنت قالت لك ان هي كانت مش بنت بنوت


-أها  ... ورفدتها علطول 


***


وداد خارج المكتب تتذكر  عندما قام بدوي بالاعتداء عليها وقامت بطعنه بالسكين ، تظل ترتجف بقوه وتبكي وتضع المصحف بجانبها لتتفاجئ بخروج بدوي وكالعاده لا ينظر اليها ويخرج هو وزوجته ، والمفاجاءه الأكبر تجد بثينه آتيه هي الاخري  " بثينه كانت بوابة العماره لدي بدوي وصديقة وداد "


-بثينه 


تجري وداد عليها وتحضنها بقوه وهي  تبكي بقوه 


-اكيد جايه تشهدي معايا وتقولي علي اللي بدوي عمله فيا 


تبتعد بثينه عنها وهي تبكي 


-سامحيني يا بت يا وداد والله يا وداد انا بيهددوني، الراجل اللي اسمه سريانوسي اللي عامل زي صباع الفجله ده باعت ناس بتهدد اهلي في البلد ، اسفه يا صاحبتي 


تتركها بثينه وتدخل ، و وداد صامته وساكنه مكانها 


-ايوه يا فندم انتم جايبني هنا ، معاك بثينه جايبه 65% في الثانويه العامه ومنه لله خالي جابني اشتغل معاه في العماره وسيبوني التعليم ، انا اصلا كنت شغاله في العماره دي قبل كده وكان واحد اتقتل فيها كان ساكن في شقة الحزين بدوي وواحده كانت بت.....


-بس اسكتي ، انتي جايه تحكيلي قصة حياتك ، حفيظ عبدالعال حمدى المشهور ب سريانوسي قام ب إدعاءك لتقولي الشهاده بخصوص وداد قاسم عابدين زين النور  اتفضلي 


-معرفهاش سيادتك،  لا معرفشي الاسم ده ، وبعدين انا لسه جديده في العماره واشكال جديده وقديمه  بتمر عليا ، وبعدين هما اصلا مش بي....

صفحة محمد خلف صالح.. تقرا القصة وتكون مع ابطالها

-بس يا بنتي انتي اي ، ردي علي قد السؤال ، انتي بتقولي متعرفيهاش ، الزاي وانتي شغاله في نفس عمارة الاستاذ بدوي 


-الراجل ده مش سهل وياريت متاخدشي بكلامه ودور في دفاتره القديمه هتعرف ان هو كداب 


-يعني انتي بتقولي دلوقتي انك متعرفيش وداد


-ولا شوفتها قبل كده سيادتك 


تخرج بثينه وتنظر الي وداد وهي تبكي 


-مقولتش حاجه تأذيكي يا به 


تبتسم وداد وتنظر اليها في رفق


-شكرا 


تتركها بثينه وتمشي فيأتي باسل ليجد وداد تبكي فيعطيها 


-اشربي العصير وهتبقي كويسه يا وداد 


-بدوي جه يشهد مع سريانوسي ومشي


-نعم


انصدم باسل وظل صامت لينصدموا بدخول مصدقه عمة وداد ، تقف وداد في صدمه وباسل ينظر الي وداد في رفق لتأتي مصدقه وهي تبتسم

قبل الاخــــيرة 😲😲🔥🔥


-نعم

انصدم باسل وظل صامت لينصدموا بدخول مصدقه عمة وداد ، تقف وداد في صدمه وباسل ينظر الي وداد في رفق لتأتي مصدقه وهي تبتسم 


-جيت أشهد ضدك يا بنت اخويا


وداد خافت ورجعت وقفت خلف باسل و هي مرعوبه من عمتها  مصدقه 


مصدقه بإبتسامه : أي يا بت اخويا مسألتيش يعني ع ابوكي هل هو مات ولا عايش ولا حكاية اهله اي


وداد بخوف : عملت فيكي اي يا عمتي علشان تعملي فيا كده ، ده كله علشان رفضت اتجوز ابنك


مصدقه : إبني اتجوز ومراته حيبله دوري علي نفسك والعار اللي جيبتهولنا 


تتركهم مصدقه وتدخل الي وكيل النيابه وهي تنظر الي وداد عندما يقوم الحاجب بغلق الباب


-انا مصدقه عابدين زين النور  اخت الشيخ قاسم ابو وداد


وكيل النيابه اتعجب لأن اسم مصدقه مش موجود في الشهود


-انتي عمتها


-اها يا بيه ولو طولت أخلص منها يبقي أريح لينا 


-احكي يا حاجه مصدقه 


-احكي اي ولا أي ، أنا معنديش حاجه تتقال انا عندي ورق هو اللي يتكلم


-ورق ، ورق اي 


تخرج مصدقه من العمه التي ترتديها علي رأسها اربع ورقات 


-خد يا بيه ده عقد جواز وداد من بليغ عتمان ابو سفيان المشهور بالمافايا ومتوثق كمان ومات بعد الجواز بأسبوعين اتنين 


-أي ده 


-وداد كانت زينة بنات البلد في يوم وليلة جلبت لنا العار لما عرفنا ان هي متجوزه في السر وجيبنا الدايه اتفحصتها وعرفنا ان هي مش بنت بنوت ، اخويا اخدها وهرب علي مصر  ولما لقاها دارت علي حل شعرها ، رجع تاني البلد وقال ماتت 


**

وداد واقفه بتبكي مع  باسل والوجع في بطنها زاد وبدأت تستفرغ  وباسل بدأ يساعدها 


-تعبانه مش قادره عاوزه أروح


-عمتك قلبت الطربيزه علينا يا وداد 


ليجدوا مصدقه خارجه من مكتب وكيل النيابه وتبتسم 


-مستنياكي في البلد وانتي جايه وكفنك علي يدك علشان مبنجبش كفن للي زيك


وتتركها وتمشي لتدخل وداد وهي تستند علي باسل وخلفهم يدخل سريانوسي وجعبل والمحامي لديهم 


وكيل النيابه : أكتب عندك  يا  أبني بعد الاستماع إلي الشهود والأدله،  قبل إصدار الملف الي المحكمه العليا فقد تم 


1- حبس المجني  جعبل السيد حفيظ ابو زعبل ثلاث ايام علي ذمة التحقيق بما تم تقديمه إلينا من براهين وأدله ، وشروع في قتل المجني عليها وداد قاسم عابدين زين النور  ، واحالة اوراقه الي المحكمه العليا 


تبتسم وداد وباسل عندما يسمعوا اول اصدار من وكيل النيابه ، وجعبل ينظر الي سريانوسي وييكي ، ليكمل وكيل النيابه 


2-إخلاء سبيل  حفيظ عبدالعال حمدى المشهور ب سريانوسي بدفع كفاله قدرها 100 ألف جينيه وقفل المحضر علي ذلك في تمام الساعه الثالثه عصرا 


تسمع وداد هذا النطق وهي مصدومه لتدخل في حالة اغماء  وتقع علي الارض فيجري باسل اليها مسرعا 


**

سريانوسي  واقف مع جعبل والمحامي في الخارج ، بحيث ان جعبل في يداه الكلبش 


سريانوسي : الفلوس هتوصل لأمك واخواتك النهار ده بس تقول ان هي كانت داخله تسرق وانت ضربتها وخوفت لتكون ماتت أخذتها رميتها في البحر


جعبل بخوف :كده هاخد كام سنه


المحامي بأبتسامه : ثلاث سنين بس


سريانوسي بضحكه خفيفه : متخافشي يا إبني انا معاك وهحاول  اخلي المحامي يقلل لك المده بس خليك فاكر متجيبشي سيرتي  بحاجه 


**


وداد علي السرير في الفيلا لدي باسل ، يخرج الدكتور ويتحدث مع باسل قليلا ، لينصدم باسل بما قاله الدكتور  ثم يقوم بتوصيله ويدخل الي وداد وهو مصدوم بما قاله الدكتور 


-قالك اي


باسل مش بيرد بل بالعكس عاوز يبتسم وفي نفس الوقت مش عارف يقول اي بس حاول يتمالك اعصابه  ويتكلم


-وداد انتي...


-انا اي


-أنتي 


-انطق انا اي


-أنتي حامل في الشهر الأول 


تضع وداد يدها علي فمها وتنصدم وتكتم صرخاتها بيدها وتبكي ثم تقف في صدمه عصبيه


-لا..لا لا 


-اهدي يا وداد 


ولكن وداد تقوم بضرب بطنها بقوه  وباسل يمنعها 


-اهدي يا وداد بقولك أهدي 


-لا..لا...لا..يارب ليه


تصرخ بقوه وتلطم خديها بقوه وتصرخ  بشده وترفع عينيها الي اعلي 


-يارب انا عملت اي علشان تعمل فيا كده  يارب ليه يارب ليه تعمل  فيا كده .... عملت اي وحش صلاه وكنت بصلي ...صوم وكنت بصوم ، ليه ، حتي كتابك حفظاه ليه يحصل لي كل ده


-يا وداد أهدي انتي كده بتكفري 


-يارب ليه...يارب ليه كده...حرام انا تعبت لأ حرااااام حراااااااااااااااام


يرتفع صوت صرخاتها بقوه ، وتظل تضرب بطنها بقوه  ولكن يأتي هاتف في أذنها 


-الحمل ده الوسيله الوحيده اللي هتجيبلك حقك 


تهدأ وداد مره واحده وتنظر الي باسل وهي مصدومه 


-هو الحمل ده الوسيله الوحيده اللي ممكن تجيب حقي


-كنت لسه هقولك بس أنتي اللي مسمعتنيش ، اها احنا ممكن نعمل تحليل الحمض النووي وب كده نقدر نثبت ده كله


تعود نظرة الأمل مره أخري إليها ولكن يقطع هذه النظره جملة باسل الاخيره


-بس لازم  القضيه دي تتحول لقضيه رأي عام 


- وده ليه لا 


-لازم كده احنا هنجبر القاضي ان التحليل يحصل قدامنا في المحكمه ، سريانوسي ثعلب 

-لا ده كده هتفضحني 

تعود نظرة الأمل مره أخري إليها ولكن يقطع هذه النظره جملة باسل الاخيره


-بس لازم  القضيه دي تتحول لقضيه رأي عام 


- وده ليه ، لا 


-لازم يا وداد ، كده احنا هنجبر القاضي ان التحليل يحصل قدامنا في المحكمه ، سريانوسي ثعلب صدقيني ممكن يزور التحاليل


-لا ده كده هتفضحني ، مستحيل لا 


يقف باسل بعد ان جلس ويقترب إليها قليلا وبرفق 


-صدقيني ، القضيه هتحرك ناس كتيره ، اها في ناس هتبقي ضدك بس صدقيني كده هنقيد سريانوسي وأي حد هيخاف من اللي شهدوا معاه ، هنقلب الطربيزه وهيشهدوا معاكي يعني بمعني أصح هنكسب القضيه ، غير الدليل اللي معانا وهو انك حامل ، و اي دكتور هيخاف يزور التحاليل لو بقت القضيه ، قضية رأي عام 


تغمض وداد عينيها ثم تتذكر ما حدث خلال هذه الرحله الطويله الشاقه ثم تلفظ في حزن


-طب وهتحركها قضية رأي عام الزاي 


-هقولك


يخرج باسل ويتحدث مع شخص يمتلك صفحه كبيره عليها ملايين المتابعيين ويقوم بتحويل مبلغ 20 ألف إليه ثم يغلق الفون ويدخل الي وداد


-جاهزه تصوري فيديو؟


-جاهزه بس هصور فيديو ليه 


-هقولك تقولي اي بالظبط


يشرح لها باسل ما ستفعله ويدخل علي الصفحه التي قد تم شراءها ثم تجلس وداد وتنظر الي الكاميرا ويقوم باسل بتشغيل البث المباشر لتتحدث وداد بمصداقيه 


-أنا وداد ...


تنتهي وداد من الفيديو ، ليشاهده الكثير من الناس والبعض يتحدث ويقول


-بت تلاقيها عاوزه قرشيين وبتتبلي على واحد غني ، ده احنا بقينا في زمن أزرق ، البت دي كدابه ، العاهر بتفتخر بنفسها


والبعض الاخر تحركت فيهم غريزة الشفقه والرأفه ويقول


-باين في عينيها ان هي مظلومه،  طريقة الكلام أثرت فيا بجد ، البنت دي لازم تاخد حقها ، لازم كل كلب ينال جزاه ، انا هشير الفيديو وهكتب عليه حق وداد


اصبح معظم الشعب يشير الفيديو ليصبح رقم قياسي 30 مليون مشاهده خلال يوم واحد ، منهم من يقف في صف وداد ومنهم من يقوم بسبها ويغلق الفيديو


يذهب باسل في اليوم التالي ويقدم قرار بالطب الشرعي ويطالب بإعادة الاستئناف  وبالفعل يتم القبول ليتم تحديد جلسه في المحكمه في إبريل الموافق 26-4-2018


اليوم السابع وجريدة الوطن يتحدثون عن هشتاج    

# فتاة_الصعيد # وداد_قاسم_عابدين # إعدام_السافل 

# حق_وداد 

# أنصرو_فتاة_الصعيد

يتحدث اليوم السابع قائلا


-تعرضت فتاة الصعيد للأغتصاب وتم إخفاء الادله لمتابعة المزيد تابع هذا الرابط ***

-هشتاج وداد قاسم عابدين يتصدر تويتر بعد إصدار فيديو من المجني عليها تتهم فيه صاحب اكبر معرض سيارات في مصر 

-الجميع يبحث عن من فعل هذا ... لمعرفة من فعل هذا اضغط علي هذا الرابط ****


ليخرج عمرو أديب ويتحدث في برنامج الحكايه في الساعه التاسعه مساءا قائلا 


-النهارده صحيت من النوم لقيت التويتر والفيس بوك مقلوب ، قولت في اي يا جماعه ، قالوا في بنت بتقول ان هي اتعرضت لاغتصاب وتم إخفاء الادله ، طلبت من واحد صاحبي يبعت لي الفيديو ويارتني ما شوفت ، البنت صعبت عليا جدا ، انا هعرض لحضارتكم الفيديو ونشوفه سوا ، وزي ما حضراتكم شايفين في الفيديو اللي بتتكلم فيه  ان هما كتفوها وكانوا بيرموا عليها ماية كل يوم لأخفاء أثر الاغتصاب ، احنا بقينا في زمن اغبر  ، هنطلع فاصل ونرجع نكمل


واصبح معظم الناس يتحدث عن وداد قاسم عابدين ، اصبح كل تويته يتم تنزيلها علي التويتر تحمل هشتاج 

# أنصروا_وداد_قاسم # أنصروا_فتاة الصعيد 


***

الشيخ قاسم والد وداد راقد علي السرير والمحاليل معلقه لا يتحرك ولا يتحدث بل جثه ساكنه يدخل  ويخرج منها النفس ، يسبح بسبحه في يده يحرك حباتها بصعوبه لتدخل أخته مصدقه وهي ترقص


-جيبالك خبر انما اي 


تقترب مصدقه اليه وتجلس بجانبه ثم تقوم بتشغيل التليفون ليشاهد الشيخ قاسم وداد فتتسع عيناه من الفرحه  ولكن ينصدم عندما يسمع جزء من مقطع وداد تتحدث قائله


-اشتغلت خدامه في بيت واحد ، اسمه بدوي علم الدين شيرس موجه باللغه العربيه ، الراجل ده دخلت لقيته قاعد علي كرسي بعجل وبيدعي ان هو مشلول بس لما اشتغلت عنده اكتشفت ان هو بيتحرك ومش عاجز واتحرش بيا بس انا ضربته بالسكين وهربت 


تظل وداد تتحدث والشيخ قاسم ، تحولت نظرات الفرح والسعادة في عينيه الي حزن وعار  لينصدم بمعرفة ان وداد تم اغتصابها


تبتسم مصدقه وتغلق الفون وتقول بشماته


-بنتك جابت لك العار يا شيخ ، وجه الوقت ان هي تموت ونخلص منها 


الشيخ قاسم مبيعرفشي يتكلم أثر الجلطه مأثر عليه 


-عارف يا قاسم ، قعدتك طولت قوي ودلوقتي جه الوقت اللي اخد عزاك ، متخافشي بنتك هتحصلك قريب 


تتركه مصدقه وتخرج من الحجره وتنادي علي الممرضه بتعصب 


-ايوه جنابك 


-ياخد حقنة الهوا دلوقتي ، انا هطلع اذيع في البلد ان مات 


-نعم انتي عاوزه تقتليه


تمسكها مصدقه من خديها بقوه وتقوم بفعص فمها 


-تحبي تموتي معاه اهو تبقي معاه  يلاقي له ونيسه


-بس ضميري المهني


-ماله ضميرك تعبان ولا اي ، تحبي تروحي معاه


-لا خلاص هعمل دلوقتي 


تدخل الممرضه الحجره وتظل مصدقه واقفه لتجد ابنتها عبير آتيه  (حيث عبير عمرها20سنه جميله جدا بيضاء وقصيرة القامه  )

-راحه فين يا بت


-راحه الجامعه 


-جامعه اي اللي يوم الجمعه دي


-راحه الكورس يا اما


-كورس اي استني يا بت


لكن عبير لا تسمعها وتتركها وتذهب ، لتنادي مصدقه علي الخادم


-خلي حد يمشي ورا البت دي يشوفها راحه فين  انت سامع ، يمشي وراها خطوه خطوه وتجيب لي الاخبار


-حاضر


تنادي مصدقه علي الخادمه


-عوزاكي تكويلي الجلبيه السمرا والعمه وتخرجي تصرخي في البلد ، تقولي الشيخ قاسم مات 


-يا سوادي شيخ قاسم مات


-جدعه عوزاكي تعملي كده وتقولي مات بسبب بنته واللي عملته فيه ، انتي سامعه ومتنسيش تدي كل امام جامع 100 جينيه وتخليه ينادي في الميكروفون  وينادي عليه ويقول مات بسبب بنته


تخرج عبير ابنة مصدقه  مسرعه وتخرج خارج البلد لتركب سياره مع شاب ويمشوا وخلفها الخادم بسيارته. 


**

بدوي جالس علي الكرسي المتحرك لينصدم عندما يجد اتصال لديه من ادارة التعليم قائلا


-تم حذفك من ناقبة التعليم ، حيث لا نتشرف ان يتم ذكرك في اطار التعليم كما تم وقف معاشك  وحذف رتبة مدرس وموجه منك ، حيث لا يحق لكائن مثلك ان يكون من اسرتنا 


لينصدم بدوي ويقق من علي الكرسي 


-الو الو 


ولكن لم يجد الرد ويتم غلق الفون  لديه بتعصب ويقبض غلي يداه بقوه 


-هقتلك ، هقتلك 


**

سريانوسي جالس يشاهد الفيديو ويشاهد ردود بعض الناس عليه ويشاهد جميع القنوات تتحدث في هذا الموضوع ، ليجد اتصال من باسل ليفتح سريانوسي وهو يتمالك اعصابه 


-امم 


-حبيت ابارك لك مقدما  علي الإعدام اللي هتاخده


-انت مفكر يا باسل الشويه واللي انت عملتهم دول هتخوفني ، انت الظاهر نسيت انا مين كويس


يضحك باسل بقوه ثم يقول


-انت ولا حاجه يا سريانوسي ، انت حقير


-عارف يا باسل ، ورحمة اختك اللي قتلتهالك ، انا ما باقي علي حاجه وقضيتك خسرانه وهطالب بتعويض علي اللي انتم بتعملوه ده


-ورحمة اختي الطاهره اللي ماتت غدر علي ايدك يا حقير لهتاخد أعدام 


-أعدام بالشوية الكلام اللي طلعت قالتهم دول ،قضيتك خسرانه يا باسل 


-ما انا مقولتلكش ، مش انا هكسب القضيه ، عارف ليه، علشان انت هتبقي اب لأبن مش هتلحق تشوفه يا سريانوسي 


ينصدم سريانوسي عندما يسمع هذه الجمله ليكمل باسل حديثه 


-ورق المحكمه هيجيلك بكره او النهار ده بالكتير سلام يا سريانوسي بيه هاهاهاهاها 


سريانوسي لا يتحرك ولا يلفظ كل ما عليه سوي انه حاطط التليفون علي اذنه وساكن ليدخل المحامي مسرعا 


-الحق يا سريانوسي بيه في مصيبه


ليلطم سريانوسي علي وجهه ويقف للمحامي 


-انت لسه جاي تعرف .... وداد طلعت حامل 


ينصدم المحامي ويظل ساكن ليقهقر راسه 


-في مصيبه ألعن من دي ، اسهم المعرض والشركه بتاعتك نزلت الثلاث اربع بعد فيديو وداد ، يعني كده رصيد حضرتك صفر والبنك ممكن يحجر عليك 


-نعم


-البورصه خسرتك كل حاجه بسبب وداد 


يجلس سريانوسي مكانه ويصرخ بقوه


-وداد ، البت دي لازم تموت 


****

جعبل داخل الحبس يبكي بما يفعله السجناء به ،يضربوه ويقومون بسبه ليأتي إليه سجين آخر 


-انت جاي ف اي 


-شروع في قتل 


-يعني مطول يعني ، استحمل علشان انت لسه مشوفتش حاجه هنا


-مش فاهمك ليه مش هما 3 سنين بس 


-شروع في قتل 15 سنه ل25 يا عبيط 


-نعم 


يبكي جعبل ويقف ويذهب الي الباب


-هاتولي المحامي انا لازم اخرج من هنا ، سريانوسي كان بيضحك عليا ، حد يخرجني من هنا


فيأتي سجين ضخم ويقترب إليه بتعصب 


-انت عامل دوشه ليه يا بن الكلب


يخبط دماغ جعبل في الحائط فيقع جعبل علي الارض والدم يتساقط ليفقد الوعي  ويتذكر ما قد كان يفعله من وداد عندما كان يقوم بضربها بقوه وتعذيبها والقاء المياه عليها


***


وداد جالسه تشاهد رد الناس وتتعصب بقوه  من بعض التعليقات السخيفه وتجد  تعليق لشخص


" تعالي ليله وخدي 100 جنيه"


تتذكر وداد حديث اهل البلد معها عندما كانوا يتحدثون معها مثل هذا ،ثم تغلق التليفون لتجد باسل 


-طمني 


-في خبريين 


-اي هما ، احكي بدون تشويق وحياتك


-سريانوسي خسر كل ما يملك من البورصه ، اصبح مفلس بعد الفيديو بتاعك ،  والمحكمه قبلت التقديم


تبتسم وداد وتتسع عيناها من السعاده وتحضن باسل دون ان تشعر بما تفعل


-ده بجد صح؟!


ولكن باسل مقهقر الرأس حزين فتتعجب وداد 


-انت زعلان ليه


-الشيخ قاسم ابوكي تعيشي أنتي 


-لا بتهزر 


تضحك وداد ثم تتحول ضحكاتها الي بكاه وتجلس مصدومه ثم تتحدث ببكاه


-أأأأك  .. أكيييد مات بسببي صح ! ... هتلاقيه شاف الفيديو .... الشيخ قاسم مات ... بابا 


تصرخ وداد وتظل تبكي لترتدي ملابس سوداء وترتدي نظاره وتركب السياره مع باسل ويذهبوا الي المقابر وتشاهد  دفنة ابيها من بعيد وتظل تبكي بقوه وتحاول  ان تخرج من السياره ولكن باسل يمنعها


-لو نزلتي هيقتلوكي ، عمتك قالت في البلد ان انتي السبب


تتحدث وداد ببكاه


-ما انا السبب فعلا 

ينظر اليها باسل بشفقه عندما تلفظ هذه الجمل وهي تبكي فيتماسك اعصابه عن البكاه ويظل ينظر الي وداد التي تنظر الي ابيها وهم يحملوه لتقول 


-عيشتك بالعار وموتك باللي أمر منه 


مصدقه جالسه في وسط الرجال تأخذ العزاء فتجد أتصال من الخادم إليها 


-أي 


-فيه مصيبه جنابك


-البت جري لها حاجه 


-بنتك طلعت متجوزه واحد عرفي وقاعده معاه في الشقه فوق


تنصدم مصدقه وتقف تعبيرات وجهها وتظل صامته


-يا مري ، هبعتلك صبحي اخوها ، تقتلوا الواد وتجيبوها ، انت سامع ، مش عاوزه حد يحس بيكم ، ولا حد يعرف بالموضوع ده


-حاضر هبعتله اللوكيشن علي الواتساب 


-انتوا تفهموا بعض 


تغلق مصدقه التليفون وتظل صامته تتمالك أعصابها 


-هتجيبيلي العار يا بت بطني


-----------------------26-4-2018-------------------


صباحا الساعه ال11 


تهبط وداد من سيارة باسل امام باب المحكمه لتنصدم بوجود مجموعات هائله بل مجموعه كبيره جدا من الناس واقفين امام المحكمه والكثير من القنوات تنقل البث المباشر  لتبتسم وداد وتنظر الي باسل 


-كل دول معايا 


-ولسه أما قضيتك تفوز ، كل المصريين هيقفوا معاكي مش الشويه دول بس


تتحرك وداد وسط هؤلاء الناس حيث رجال الامن يحموها وبجانبها باسل  لتجد ردود من الناس


-ان شاء الله ربنا معاكي وهينصرك 

-ربنا علي الظالم منه لله ، كلنا معاكي يا وداد

-حقك هيظهر ، ربنا بينصر المظلوم


تجد وداد امراءه تنتظرها فتقف وداد أمامها 


-انا من جمعيه المراءه تساوي المجتمع ،  ببلغك ان كلنا معاكي


فتفرح وداد وتحضنها وتأتي لتلتفت ولكن احد من أعلي المنازل من بعيد يحمل قناصه ، يوجه القناصه علي بطن وداد ويضرب بالنار


باسل يبتسم لوداد وهي الاخري تنظر الي الناس وتبتسم ولكن تقع على الارض عندما تأتي الرصاصه في بطنها فيصرخ جميع الواقفين وييعتد الناس ويصرخ باسل


-وداااااااااد


الي اللقاء في الفصل الأخير 


"رحلة طويله جدا هل هتنتهي بالقتل ؟  وهل الاغتيال ده هيحرك جميع الناس لمطالبة بحق وداد ، و يا تري مين اللي عمل كده ؟ "


دا اللي هنعرفه من اللي جاي

يتبع♥️

لتكمله باقى الاجزاء القصه كامله

علق ب 20 كومنت ومشاركه الاجزاء ب 5جروبات ليصلكم الاجزاء الجديده فور التفاعل والمشاركه

  1. الفصل الاخير       

تعليقات

التنقل السريع