القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية مراتي المجنونه الفصل الأول بقلم هويدا زغلول

 دار المجد للقصص والروايات 

رواية مراتي المجنونه الفصل الأول بقلم هويدا زغلول


روايةمراتي المجنونه 

#الحلقه الأولي 

#بقلم هويدا زغلول


في شركه مقاولات كان محمود نايم 


علي مكتبه ودخل صاحبه شريف عليه 


شريف :ينهار ابيض محمود محمود انت نايم كده ليه 


محمود :هي الساعه كام 


شريف :قوم انت فاكر نفسك في بيتكم 


محمود :انا مش بعرف انام دقيقه واحده في بيتنا 


والله يابني انا في عذاب 


شريف :هو انت لحقت ده انت متجوز بقالك سنه بس 


يعني المفروض انك في الدلع والهنا كله 


محمود :دلع مين اه مانت متعرفش انا متجوز مين 


شريف :هو انت عبيط ولا ناسي ان ولاء مراتك كانت 


شغاله معانا هنا وانا اعرفها كويس 


محمود:هي قبل الجواز كانت ولاء العاقله انما بعد الجواز 


اتحولت والله 


شريف :انت مفتري يا واد دي البت مش بيطلع ليها صوت 


خالص 


محمود:مين دي اللي مش بيطلع ليها صوت موبيل محمود 


رن استر يارب الو استاذ مراد نعم خير فيه اي 


مراد :حضرتك قدامك ساعه ولو مجتش قدامي انا هطلب


البوليس 


محمود :بوليس فيه اي بس 


مراد :انا مش هتكلم في التلفون انا عايزك قدامي دلوقتي 


محمود : حاضر حاضر جاي 


شريف :فيه اي مالك 


محمود :ابدا الملاك عملت مصيبه سلام وجري علي البيت 


ولاء :محمود كويس انك جيت 


محمود:خدي هنا عملتي اي 


ولاء :انت لازم تجيب ليا حق مراتك انا اتبهدلت 


محمود :انجزي يا ولاء في اي مراد متصل بيا ليه 


ولاء :احمممم هو كلمك طيب قالك اي 


محمود :ولاء انا خلاص صبري نفذ قولي فيه اي 


ولاء :مافيش مرات الحيوان اللي اسمها هند طلعت وبتتخانق


معايا معرفش الوليه دي مالها عارف هي متغاظه مني 


علشان انا مؤهلي اعلي منها 


محمود :انجزي يخربيت كلامك الكتير 


ولاء :انا يا اخويا 


محمود :اخوكي واضح المؤهل والله 


ولاء :بس بقي مش تفصلني تعالي اقولك 


محمود.:شيلي ايدك من علي كفتي هو انتي اي 


مش بتعرفي تتعاملي انك بنت ابدا 


ولاء :اسمع بقي 😡😡


محمود :وليكي عين تعلي صوتك والجرس رن 


ولاء :رايح فين 


محمود:هفتح الباب 


ولاء :طيب هفهمك قبل ما تروح 


محمود :اوعي كده وفتح الباب وكان مراد ومراته هند


مراد :مساء الخير يا استاذ محمود 


محمود :مساء الخير يا مراد اي ده يا مدام هند مالك 


اوعي يا مراد تكون ضربتها


هند: دي مرات حضرتك 


محمود بيكلم نفسه :منك لله يا ولاء 


مراد :مراتك دي انت لازم توديها مصحه 


ولاء :ما تلم نفسك يا راجل انت 


محمود :لمي انتي لسانك لاحسن اكسر عظمك 


ولاء :سيب شعري يا محمود مينفعش كده قدامهم 


محمود :منك افهم اي اللي حصل 


هند :مراتك يا استاذ غسلت السجاد ونشرته علي هدومي 


ولما طلعت بتكلم معاها ردت بقله أدب ولما قولت ليها 


ان هشتكي لحضرتك ضربتني 


ولاء :والله كدابه اسمعني انا بقي 


محمود:اتكلمي يا هانم 


ولاء :انا غسلت السجاده النبتي الكبيره اوي دي بتاعت 


الصاله 


محمود :صبرني يا رب 


ولاء : مش لازم افهمك كل حاجه


محمود : اخلصي يا ولاء


ولاء المهم غسلتها ودخلت انا نشرتها اسيبها تكم كم 


يعني


محمود :ومش شوفتي الغسيل 


ولاء :شوفته بس هي كانت برا وقولت اكيد عند امها ومش 


هتعرف طلعت السوسه في السوق 


محمود :انا مش عارف اعمل معاكي اي 


ولاء :طلعت وجايبه الغسيل والله يا محمود لمراتك 


التعبانه المسكينه 


محمود :،اه مسكينه اوي 


ولاء :وال اي.مصممه أن اغسله هغسلوكي قريب يابعيده 


احمدي ربنا اللي كانت في أيدي مقشه مش ساطور


مراد :انا اسف يا محمود بس أنا رايح اعمل محضر 


ولاء :روحيا اخويا انت بتهددني هو هيعمل فيك محضر 


ليه هو انت عملت اي 


محمود :ده فيكي انتي 


ولاء :محمود انت بتتكلم بجد


محمود :بعد اذنك 


ولاء :رايح فين 


محمود :نازل اجيب ليكي عيش وحلاوه


ولاء :محمود محمود والنبي اتصرف 


يتبع 

  1. الفصل الثاني

تعليقات

التنقل السريع