رواية حب بين قيود الريف
الفصل الرابع بقلم
ماجد فادي
الاب /انتي بتقولي اي انتي موافقه تتجوزي العمده
هند/اه وليه لا
الام /يابنتي ده ظالم ومتجوز ازاي انتي ياهند
هند /والطيب ابن الحلال عمل فيا اي
الاب /ربنا هيرزقك بكره باللي احسن منه
هند مش عايزه غير عبدالله ودخلت الأوضه
الاب انا مش مصدق بنتي انا ترضي تتجوز واحد
اكبر منها وكمان متجوز ومفتري
الام /منه لله ابن اخوك هو السبب
صبري فيه اي يا جماعه صوتكم عالي
الام /تعالي شوف اختك
صبري /مالها حصل ليها اي
الام/اختك عايزه تتجوز العمده
صبري/هو العمده خلف ابنه مين
الام /انا قولت ابنه بقولك العمده نفسه
صبري دي اتجننت صح هي فين
الاب/سبها دلوقتي يابني
صبري انا راي تيجوا معايا
الام فين يابني
صبري/سافرو معايا يا امي البلد هنا بجد بقت
وحشه جدا بيع الأرض يا حاج وتعالي معايا برا
الاب/لا طبعا مش موافق انا مقدرش اسيب
ارضي وبيتي وبعدين اسبهم ليه علشان ابن
اخويا ساب بنتي اي نعم دي كسره ظهر
بس والله ابدا ماسيب بلدي
صبري /وانا مش هسبكم هنا تاني
هند ترضها ليا يا اخويا أن يتقال أن اختك كان
فيها حاجه وابن عمها طلقها وبعدين هي
هربت وسافرت برا البلد
صبري /قطع لسان اللي يقول عليكي كده
ده يكون آخر يوم في عمره اللي يقول عليكي
كده يا حبيبتي
هند /يبقي الحل أن اتجوز العمده علشان محدش يقدر يتكلم عليا
الام /وتدفني نفسك يا حبيبتي معاه راجل كبير
هند /بس سيد البلد اللي محدش هيقدر يقول عليا نص كلمه قول للعمده إن موافقه
الاب /انا مش عارف اقولك لا لان شايف أن كلامك صح يابنتي وشايف أن لازم أوفق
صبري /كل كلامكم ده غلط ومينفعش نفضل
كده ولازم بجد نغير فكرتنا
هند /احنا هنا مش زي البلد اللي جاي منها يا
اخويا تفكير البلد هنا غير تفكير البلد هناك
عائد الى حيفا pdf
خلينا ب دماغنا وفي بيت العمده
عبدالله /كلي يا سعديه
سعديه هات اللي عندك يا عبدالله قول قول عايز
تقولي اي
عبدالله /كل ده علشان بقولك كلي خلاص يا
سعديه قومي من عالاكل بلاش تكلي حلو
كده يا سعديه
سعديه /والله طايب ماشي انا باكل اهو
يا جوزي يا حبيبي حاجه تاني
عبدالله /الا بقولك اي
سعديه /هههههههههههه اللي ربا خير من
اللي اشتري قول يا عمده خير يا اخويا عايز اي
عبدالله/خلاص انا هتجوز وزي ما قولتك تولد
وبعدين تغور في داهيه مش هتفضل في
البيت هنا يوم واحد والكلمه هتكون كلمتك انتي
.حتي عليا بس أنا عايز اكون اب
سعديه /ماشي
عبدالله/اي ده بسرعه كده ده انا محضر كلام
كتير اوي اقولوا ليكي والله هو فيه اي يا
سعديه انتي وافقتي بسرعه ليه كده
ان كيدهن عظيم
سعديه /وهي بتاكل مش قولت تولد وتغور
وانا وافقت يا حبيبي هو انا عايزه اي من
الدنيا غير رضاك واللي انت عايزو تؤمر بين
عبدالله /لا وكتاب الله في حاجه ما تقولي يا
سعديه فيه اي عالطول وبلاش طريقتك دي
سعديه كلت يا عمده اعملك الشاي ولا لسه
عبدالله /ومن أمتي وانتي بتعملي حاجه امال
فين الخدم وانا مش عايز اتعبك
سعديه /تعبك راحه يا عمده مقولتش هتتجوز
امتي علشان احضر الدار يعني
عبدالله /لسه لما العروسه توافق
سعديه /يا سنه سوخه يا واد ومين في
البلد تقدر تقول للعمده عبدالله لا انت
يا عمده مستني رايها ولسه ياما
هنشوف كمان وكمان والا هي مين
روايات عالمية
بقي العروسه الحلوه دي
محروس /يا عمده مساء الخير اي ده
هو كل لما اجي تكون قاعده بتكلوا
عبدالله /تعالي جوا اعملي الشاي يا سعديه
سعديه /عنيا حاضر. ودخل
محروس /والله انا المفروض يكون ليا حلاوه
ارضي ترجع ليا اقصد يا عمده الأرض اللي
ابويا بعها للحاج ترجع ليا تاني
عبدالله /ماتقول يا واد في اي انا هشحت
منك الكلام فيه اي
محروس /الحاج محمد بيقولك أن الأصول
تيجي تطلب ايد هند من بيتها
عبدالله /معقول هي هند وافقت
محروس /اه بس بشرط علشان تروح
عبدالله /شرط شرط اي
يتبع
- الفصل الخامس من هنا
تعليقات
إرسال تعليق