القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية حب بين قيود الريف الفصل الأخير بقلم ماجد فادي

 رواية حب بين قيود الريف

رواية حب بين قيود الريف الفصل الأخير بقلم ماجد فادي


 الفصل الأخير

 بقلم ماجد فادي 

عبدالله /مالك وافقه كده ليه 


سعديه /سلامتك يا عمده 

حب بين قيود الريف 

عبدالله /ليه شيفاني بكح قدامك 


سعديه /لا شيفاه عقلك مش فيك وشكل 


البت دي هتضيع هيبتك في البلد 


عبدالله /اخرسي قطع لسانك شكلك اتجننتي 


يا وليه بقولك اي البيت ده ليه احترامه عايزه 

.

تقعدي فيه تقعدي ب ادبك مش عايزه 


اتفضلي غوري من هنا 


سعديه /كلمه غوري دي ليا انا يا عمده 


عبدالله /اه ليكي انت يلا بينا يا هند 


هند/منها لله نكدت علينا في ليله فرحانه 


اشوفك ولعه يا سعديه 


وبعد ما دخلت 


عبدالله /عايز اقولك كلمتين يا هند سعديه 


مش بس مراتي لا دي بنت عمي يعني لازم 


ولابد تحترميها اه مينفعش برضه 


طريقه كلامك دي معاها اه ينعم انا عملت 


ليكي هيبه قدامها بس برضه لازم تعرفي انها 


ست الناس وأن البيت ده بيتها وأنها 


هي برضه القديمه 


هند /ولما هي ست الناس اتجوزت عليها ليه 

رواية حب بين قيود الريف 

عبدالله /علشان بحبك وشوفتك مقدرتش اعيش 


من غيرك يابت ربنا يعلم انا ممكن اعمل اي 


علشانك بس برضه هي من دمي ولحمي 


مينفعش تعملي كده قدمها تاني وراعي 


برضه أن جوزها سابها وجالك انتي جري 


هند/اللي تشوفوا يا عمده يجصل تحت امرك 


تومرني أمر كده وانا انفذ والله 


عبدالله /عجبني أن دماغك كبيره يا هند 


والله تسلمي يا حبيبتي وفي اوضه سعديه 


كانت عامله تعيط ومخنوقه جدا نسيت 


نفسك يا عبدالله انت كنت ولا حاجه من 


غير فلوس ابويا أنا اللي اخد ورثي وعملتك 


بني ادم انا اللي استاهل والله يهون 


عليك الحب اللي بينا معقول تعمل فيا انا كده 


وبعدها بساعه دخل عبدالله عندها 


سعديه /عبدالله خير انت اي اللي جابك 


عبدالله /قعد بيني وبين نفسي قولت 


يا واد يا عبدالله اي اللي انت عملته ده 


دي سعديه بنت عمك وحبك الوحيد اه انت 


عايز تكون اب بس ازاي تتكلم معاها كده 


وقدام مين البت دي بس اسمعني يا حبيبتي


انا عايزك بس الفتره دي تستحملي البت دي 


واول لما تحمل هخليها تشتغل عندك 


هنا خدامه عايزه حاجه تانيه غير كده 


اوعي تعيطي وانا عايش ماعاش ولا كان اللي 


ينزل دمعه من عينيك يا حبيبتي 


سعديه /هو انا بحلم صح معقول انت بتقول 


الكلام ده يا عبدالله 


عبدالله /اه وبعد ما دخلت الاوضه قولت 


ليها دي ست الناس واياك تتكلمي معاها 


كده تاني وهي حتي عيطت ونامت 


سعديه /عملت كده علشان بتحبني 


عبدالله /واعمل اكتر من كده كمان انا 


ليا بركه غيرك يا حبيبتي ربنا يخليكي ليا 


وما اتحرم منك ابدا انا هروح بقي 


أنام جنبها والصبح هنفطر سوا ماشي 


سعديه ،/طيب خليك معايا هنا انهارده 


علشان خاطري لو بتحبني 


عبدالله /بحبك طبعا بس مينفعش برضه 


هي عروسه وباس رأسها تصبحي علي خير


سعديه / وانت من اهل الخير يارب 


معقول عمل كده علشاني معقول مهنش 


عليه أنام معيطه وتاني يوم نزل عبدالله و


هند من اوضتهم وكانت سعديه بتحضر 


الفطار وهي فرحانه جدا 


هند /هي مالها فيه اي 


عبدالله /فرحانه بوجودك معانا تعالي 


صباح الخير يا سعديه 


سعديه /صباح الخير يا عمده قلبي 


هند /مش لايق علي سنها خالص اللي 


بتقوله ده 


عبدالله /معلش يلا نفطر 


سعديه /مبروك يا عروسه الف الف مبروك 


هبقي اجيب ليكي الدهب بتاعي 


علشان تختاري منه هديه 


هند /شكرا الدهب اللي معايا مكفي وزياده 


الاكل هيبرد يا عبدالله أفطر بسرعه 


وبعدها جت ام هند 


الام /الف الف مبروك يا عرايس 


هند /أما حبيبتي تعالي 


عبدالله /انا خارج اقعد مع الرجاله برا 


هند /تعالي يا اما نقعد فوق وطلعت 


الاوضه هي وامها 


الام /عامله اي يا حبيبتي 


هند /الحمد لله كويسه المهم عملتي اللي 


قولت عليه يا امي 


الام /اه عملت وخايفه لان حاسه ان 


هيحصل مشاكل كتير 


هند /وانا عايزه مشاكل امال اتجوزت العمده ليه 


وكان فيه زعيق من تحت سيد جه وعامل بتخانق 


مع عبدالله 


عبدالله /انت اتجننت يا واد ولا اي 

رواية حب بين قيود الريف الحلقه الأخير 

سيد /والله لقتلك يا عبدالله ضحكت عليا 


وقولت هكتب الأرض ب اسمك وفي الاخر 


تاخدها مني 


هند /طبعا مهي الأرض دي مهري انا 


وانا مينفعش اقول كلمه ويتقالي عليها لا 

الفصل الأخير 

سعديه /العمده هددو أن هيحبسوا في 


جريمه قتل والعمده اللي انت فرحانه بيه اوي 


دن انتي شوفتي عمل اي مع مراته بنت عمه 


هيعمل معاكي انتي اي انا عرفت حاجات كتير عنه 


وسكت يمكن غلط أن سكت بس والله كنت 


بحبه بيتكم القديم ولع بسببه 


هند /انتي كدابه وبتقولي عالشان عارفه أن 


انا قادره بكلمه مني أقوله سبها تقعد في البيت 


صح 


سعديه /حقك تقولي كده بس برحتك انا 


مش عايزه حاجه من الدنيا خلاص خد فلوس 


ابويا ياخدها مش عايزها بس فكري يابنت الناس 


ده واحد باع بنت عمه هيشتري الغريبه سلام 


هند /استني هنا وبعدين هقول أن لو 


كلامك صح وابن عمي وافق أنه يطلقني 


علشان هو هددو ليه مجاش يقولي 


سعديه /الكلمه دي اللي يجاوب عليها هو مش 


انا روحي اسالي هو حقك تزعلي بس عايزكي 


تعزري برضه واحد كان عمره هيروح في ثانيه 


في حاجه هو مش عملها عايزه كان يعمل اي 


عبدالله /انا هقولك يعمل اي 


سعديه /العمده اسمعني بس والله انا 


عبدالله انتي اي انتي اخر ليله في عمرك هتكون


انهارده قتلك حلال 


هند/سبها حرام عليك


عبدالله اوعي انتي بقولك وفضل يضرب في 


سعديه وهند حاولت تهرب شافها وبعدين 


ضربها وفضلت تعبانه وبعدين ابوها جه 


عبدالله بنتك كانت بتستغفلني ماشيه معاه 


ابن عمها وهي متجوزه وانا لازم اربيها ليك 


الاب /انت بتقول اي يا عمده حاسب علي كلامك 


عبدالله/اهو الناس اللي شافوها يقولوا ليك 


الخفير /حصل يا جناب العمده انا شوفتها 


كذه مره وهي وافقه معاه واخر مره 


دي كنت جاي اقولك بس حصل اللي حصل 


معرفش ليه هو ضربها بس يمكن كانو متفقين 

.

علي كده 


الاب /يستحيل بنتي هند تعمل كده ابدا 


العمده /خروج من الدار تاني مافيش مراتي 


ولازم اربيها وحساب الزفت اللي اسمه سيد 


ده معايا كبير اوي وانا مش ناوي اسيب حقي 

رواية حب بين قيود الريف الفصل الاخير 

معاه 


الاب /طيب انا عايز اشوف بنتي يا عمده 


العمده /انا تعبان وطالع أنام ابقي وصل 


الحاج يا خفير 


الخفير /حاضر يا عمده ومشي الاب وهو مكسور 


وطلع عبدالله الاوضه 


هند انت فاكر كده هتقدر تعمل اللي انت عايز و 


العمده /اه انا محدش يقدر يقف قدامي 


في البلد دي كلها فاكره نفسك يا حته 


عيله انك هتقدري علي العمده شكلك اتجننتي 


هند /القوي فيه الاقوي منه يا عبدالله 


عبدالله /وانتي الاقوي بقي هههههههههههه 


هند /اوعي كده شيل ايدك من عليا 


عبدالله /البيت ده كان ماشي زي الساعه 


عمر ما سعديه وقفت قدامي تيجي انتي 


تعملي كل ده يابت 


هند/شرك لازم ينتهي يا عبدالله ويحصل 


عبدالله /طيب اخرسي بقي واقعدي هنا 


ودخل اوضه سعديه كانت عامله تعيط 


عبدالله /انتي يا سعديه البت دي تقومك عليا 


سعديه /ساعه ابويا بتعمل اي معاك يا 


عبدالله مش دي اللي قولت أنها اتسرقت 


يوم ما ابويا اتقتل 


عبدالله /هو فيه اي انهارده مالك وبعدين 


جبتي الساعه دي منين 

رواية حب بين قيود الريف الجزء الاخير

سعديه /انت اللي قتلت ابويا صح عملت كده


ليه عملك اي يا عبدالله ده كان بيحبك 


عبدالله عمره ما حبني الفلوس دي كلها 


كانت بتاعت ابويا وهو سرقها منه وكان 


بيحاول يكره كل الناس في ابويا كان لازم 


يموت كنت متجوزك وكانت الكلمه كلمته 


هو عامله ليه حساب مخليني زي العيل 


الصغير قدامه ايوه انا اللي قتلت ابوكي 


ولو كان عايش كنت قتلته تاني وانتي 


كمان لازم تموتي واخلص منك 


وحاول يقتل سعديه وفضلت هند 


عالباب عامله تصوت والغفر كلهم تحت 


هند اي مالكم عجبكم الذل اللي انتو فيه 


اطلعوا أمسكوا لازم عبدالله يتنهي وكل 


واحد في شره لازم يموت وجه اخوها صابر 


هند الحق يا صابر هيموت سعديه وفضل يكسر 


الباب ودخل وضرب العمده لحد ما اغم عليه 


وبلغ عنه البوليس وتم القبض عليه واتحكم 


عليه بالاعدام

 

سعديه /انا مش عارفه اشكرك ازاي بجد 


انا مديونه ليكي بحياتي 


هند والله وانا كمان الحمد لله اننا خلصنا 


منه ومن شرو والورث انقسم علي هند وسعديه 


وأخو عبدالله اللي مكنش راضي علي اللي اخو 


بيعمله خالص وسيد اتقدم لهند وعدا سنه وهند 


برضه مكنتش راضين ترجع لسيد بس في الاخر 


وافقت انها ترجع ليه من كتر ما عرفت أنه 


بيحبها قد اي وهي كمان كانت بتحبه 



تعليقات

التنقل السريع