القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية عشق منذ الصغر للكاتبة منة الله محمد البارت السادس

رواية عشق منذ الصغر للكاتبة منة الله محمد البارت السادس


  رواية عشق منذ الصغر للكاتبة منة الله محمد البارت السادس

بقلمي/ منة الله محمد

~••••~••••~••••~••••~••••~••••~••••~••••~••••~

وجاء اليوم المنتظر يوم خطوبة آسر ورحمة....

رحمة بترن علي ماسه...

رحمة:: انتتتي فييييييييين....

ماسه:: انا اهو جاية في الطريق يخربيتك اهدي....

رحمة:: انا متوترة اوووووي...

ماسه:: هو فرح دي خطوبة يا هبلة اعقلي...

رحمة:: طب انتي فين...

ماسه:: تحت البيت اهو اقفلي...

وطلعتلها وقعدت تهزر وتفرفشها وقاموا رقصوا وغنوا وهيصوا....


عند آسر....

آسر صحى وراح علي اوضة سيف...

آسر:: سييييييييييييف اصحااااا انا هبقاااا عررررررريس.....

سيف قام مفزوع:: في ايه يا ابن الهبلة....

آسر بفرحة:: وهتجوز هتجوووز انا هتجوووز هتجوووز...

سيف:: امشي يلا اطلع بره عبوشكلك...

آسر:: قوم بقا ورانا حااجااات كتييير..

سيف:: طب غور عقبال ما اخود دش والببس...

آسر:: بسرعة عشان هنروح ناخد ماسه ورحمة نوديهم الكوافير....

سيف:: احلف....

آسر:: اهااا يلاااا....

سيف:: هوااا وهتلاقيني وراك....

وخلص سيف وآسر وركبوا العربية ورحوا علي بيت رحمة وآسر كلمها تنزل...

رحمة:: السلام عليكم....

آسر وسيف:: وعليكم السلام...

آسر:: اومال فين ماسه...

رحمة:: الحيوانة مشيت وقالتلي هتيجي علي الكوافير...

آسر:: ليه...

رحمة:: معرفش جالها تليفون ولقيت عيونه دمعت ونزلت علطوال...

آسر:: خير...طب كلميها.....

رحمة:: حاضر.....

وكلمتها....وفتحت الاسبيكر...

رحمة:: اي يا بنتي اي اللي حصل...

ماسه بتنهيدة:: مفيش يا قلبي حصلت مشكلة بس فاضطريت امشي...

رحمة:: ايوا اي هي...

ماسه:: متشغليش بالك المهم انا شوية وهبقا في الكوافير قدامك كتير....

رحمة:: لا خلاص دخلة عليه اهو...

ماسه:: طيب..

وقفلوا....

سيف طبعا مستغرب اي اللي بيحصل حظه وحش انو مشفهاش ليه وكان مدايق بس قال انو هيشوفها النهاردة في الخطوبة وكمان هي موجودة في الكوافير فهيشوفها...

ووصلوا الكوافير ونزلوا....

رحمة:: اومال هي فين...

آسر:: اسألي الميكب...

سيف:: طب هروح انا اجيب حاجات ليكوا من السوبر ماركت ده واجيب مياه...

رحمة:: هي ماسه مجتش.....

مساعدة الميكب:: لا جت وراحت تجيب حاجة من السوبر ماركت....


في السوبر ماركت....كانت ماسه بتجيب حاجات ودفعت وطلعت....في نفس الوقت كان داخل سيف وللاسف مشفوش بعض........(عارفه انكوا عوزين تضربوني)

ودخل هو جاب الحاجات وطلع....

ماسه وصلت ودخلت هي ورحمة....وسيف وصل شاف آسر واقف لوحده...

سيف:: اومال هما فين....

آسر:: ماسه كانت بتجيب حاجات من السوبر ماركت وجت دخلوا علطوال....

سيف بأحباط:: طيب الحاجة اهي...

آشر اخدها منه:: اتفضلي وديلهم الحاجة دي...

ومشوا ورحوا هما للحلاق وكان معاهم احمد وشوية من صحابهم....

احمد:: آسر بقولك هو مين هيشهد علي كتب كتابك النهاردة...

آسر:: ماسه وسيف ليه....

احمد:: عادي بسأل...

سيف فرح انو حتي القدر هيجمعه انو يشوفها...

وسرح هو ليه عوز يشوفها وليه مستني الوقت ده وقعد يفكر يفكر...

آسر:: هيييييييي اخ سيف رحت فين...

سيف:: معاك اهو....

وقعدوا يتكلموا لغاية ما احمد سأل سؤال...

احمد:: بقولك يا آسر هي ماسه يعني مرتبطة او اي حاجة....

آسر:: لا وحذرتك تبعد عن ماسه ومالكش دعوة بيها يا احمد فاهمني طبعا....

احمد بسرحان:: اها فاهم اكيد.....وفي سره:: هو في حد يبعد عن القمر ده انتوا بتهزروا لازم تبقا ليا بأي طريقة وابتسم....

سيف مش مستريح ليه وخصوصا بعد ما ابتسم...

وعدا اليوم وجاء الوقت المنتظر لآسر عشان واخيرا هيشوف ملاكه ورحمته..وسيف عشان واخيرا هيشوف المختفية ماسه..

وصلوا قدام الكوافير بزفة كبيييرة جدا وكانت حلوة اوي.....

ونزل آسر واول ما شاف رحمة كانت زي القمر راح عندها ومسك ايديها وباسها وباس راسها 

آسر:: الف مبروك يا رحمتي...

رحمة بكسوف وخدود حمرة:: الله يبارك فيك....

آسر:: يلا بينا....

رحمة:: يلا...

ونزلوا ركبوا العربية....وكان سيف بيسوق...

آسر:: اومال ماسه فين...

رحمة:: كانت بتعمل تليفون وقالت هتلحقنا علي الاستديو...

آسر:: انا مش عارف البت دي مالها النهاردة...

رحمة:: ولا انا يا آسر ووشها كان مدايق وباين عليها زعلانة...

آسر:: خير ان شاء الله...

ووصلوا الاستوديو وبدأو يتصوروا...

ودخلت ماسه واتصوروا معاها وبعدها دخل سيف بس ماسه كانت عيطاه ظهرها وهو كان بيتكلم في الفون فمخدش باله واتصوروا وخرجوا...

سيف:: اومال ماسه مظهرتش يعني...

رحمة:: دي كانت بتتصور معانا مخدتش بالك...

سيف بصدمة:: امته...

رحمة:: وهي كمان مخدتش بالها...هتشوف بعض في الخطوبة متقلقش...

ووصلوا القاعة وماسه كانت مختفية خااالص وهما رقصوا سلواا وشعبي شوية...وجه تليفون لسيف فخرج وفي الوقت ده دخلت ماسه والانوار اطفت وسمعوا صوتها وهي بتغني...

وكانت بتغني....

ماسه::اها يا قلبي علي الجمال قمر ماشاااء الله حطها في عينيك دي اغلي بنت في الدنيا يعني تتدلع وماله ما القمر عارف جماله مش هتبعد عنها يوووم ولا ساااعة ولا ثااانية...دي صحبتي وعشرة عمري وبينا سنين من صغري وانا ايدي في ايديها تعدي سنين....الفرحة باينه من عينيها لايق الابيض عليها والعريس ايده في ايديها الله علي جمالهم....اها يا قلبي علي الجمال قمر ما شاء الله حطها في عينيك دي اغلي بنت في الدنيا يعني تتدلع وماله ما القمر عارف جماله مش هتبعد عنها يوم ولا ساااعة ولا ثاانية...دي صحبتي وعشرة عمري وبينا سنين من صغير وانا ايدي في ايديها تعدي سنين....الفرحة باينة من عينيها لايق الابيض عليها والعريس ايده في ايديها الله علي جمالهم...

....خلصت والكل صقف ورحمة حضنتها قعدوا رقصوا كل ده وسيف بيتكلم في الفون بره القاعة....اول ما دخل ماسه جالها تليفون...

ماسه:: اي يا حبيبي طمني اي الاخبار...

الشخص:: ........................................

ماسه بصدمة:: انت بتقول اي....

الشخص::................................... 

ماسه بعياط:: اهدا طيب انا جايلك هحجز اول طيارة وهبقا عندك اهدا....

الشخص:: .................

ماسه:: يلا سلام.....

ودخلت وعشان القاعة مليانة معازيم قعدت تدور علي سليم...وهي ماشيه خبطت في سيف وقالت:: اسفة وطلعت تجري من غير ما تبصله...

سيف:: لا عادي ولا....ومكلمش الكلمة ومشفهاش اصلا قدامه وقدر انو يميز صوتها وقعد يدور عليها بس اختفت....

ماسه راحت لسليم اتكلمت معاها واعتذرت بس المأذون جه وكتبوا الكتاب.... بس ماسه عشان محدش يشوف دموعها وعشان فرحة رحمة عطت بطاقتها لسليم وهو راح وبعدين آسر خدلها الورق عشان توقع وكمان مبصتش لآسر ويدوب وقعت وخدت منه البطاقة واستأذنت ومشيت بسرعة ركبت عربيتها....

رحمة:: آسر مجتش معاك ليه....

آسر:: معرفش دي حتي مبصتش في وشي وجريت....

رحمة استغربت وكملوا الخطوبة بس رحمة وآسر وسليم وسيف مدايقين عشان ماسه سبتهم ومشيت.....


عند ماسه في العربية عملت تليفون لشركة الطياران....

ماسه:: السلام عليكم...

السكرتيرة:: وعليكم السلام اقدر اساعد حضرتك...

ماسه:: لو سمحتي عوزه تذكرة لنيويورك في اسرع وقت لو سمحتي.....

السكرتيرة:: للاسف يا فندم اقرب وقت بكرة بليل...

ماسه:: ارجوكي محتاجة تذكرة ضروري لو في مكان فاضي في اي درجة في الطيارة اللي طالعة النهاردة....

السكرتيرة:: طب ثواني يا فندم...

ماسه:: تمام...

السكرتيرة:: في مكان فاضي في درجة رجال الاعمال ينفع....

ماسه:: ايوا كويس الطيارة هتطلع امته...

السكرتيرة:: كمان تلت ساعات يا فندم....

ماسه:: متشكره..ويدوب روحت وحكتلهم اللي حصل وغيرت هدومها وحضرت شنطتها وراح مروان يوصلها.....ووصلت قبل ما الطيارة تطلع بربع ساعة...وركبت الطيارة وسافرت....

رواية عشق منذ الصغر للكاتبة منة الله محمد بارت ٥

بعد الخطوبة ما خلصت راحوا اهل رحمة وسليم وسيف ورحمة وآسر يتفسحوا...

قاعدين في كافيه...

رحمة:: انا عوزه اعرف اي اللي حصل مع ماسه خلاها تمشي بسرعة كده...

سليم:: معرفش هي جت اتكلمت معايا وكانت بتعيط وقالت انها لازم تمشي وكانت بتتكلم بسرعة مفهمتش منها حاجة....

رحمة:: انا هكلمها....وفعلا رنت عليها لقت فونها مقفول ورنت اكتر من 15 مرة كان مقفول...

رحمة:: الزفت مقفول.....

سليم:: رني علي مامتها يمكن حصل حاجة في البيت...

وفعلا رحمة رنت وفتحت الاسبيكر...

رحمة:: السلام عليكم يا طنط..

رندا:: وعليكم السلام يا حبيبتي الف مبروك واسفين اننا معرفناش نيجي.....

رحمة:: ماسه قالتلي يا طنط....هي فين....

رندا:: ماسه سفرت....

رحمة بصدمة:: سفرت...

رندا:: ايوا....

رحمة:: ازاي وفين...

رندا:: متزعليش منها يا رحمة بس ابن خالتها مراته اتوفت فكان لازم تسافرله...

رحمة:: لاحول ولا قوة الا بالله البقاء لله يا طنط..

رندا:: البقاء لله وحده يا بنتي....

رحمة:: طب هي هترجع امته...

رندا:: معرفش والله يا حبيبتي....

رحمة:: طب حضرتك هتسافرلها...

رندا:: احنا كلنا هنسافر بكرة ان شاء الله...

رحمة:: طيب يا طنط خليها تكلمني بالله عليكي...

رندا:: ان شاء الله...

وقفلوا وكلهم زعلوا عليها...

سيف:: مسألتيش ليه سافرت فين...

رحمة:: نسيت بقا....

وقضوا الوقت وروحوا....

سيف قاعد علي السرير وبيفكر.......

سيف:: هو انا ليه حاسس انها محتاجاني ليه حاسس اني عوز ابقا معاها يااربي اي اللي انا بقوله ده.....ونام....

ووصلت ماسه.....نيويورك وقابلت ابن خالتها وحضنها وقعد يعيط...

ماسه:: هووووس اهدا اهدا ارجوك....

كريم:: انا بقيت لواحدي يا ماااسه خلاااص...

ماسه:: اومال انا روحت فين هاااا....

كريم:: محتاجك اووي...

ماسه:: انا جيت يا حبيبي اهو...

وكريم اخدها ورحوا علي المستشفي عشان بنته كانت تعبانة ومراته في المستشفي عشان هو طلب انو هيدفنها في مصر وقاعدوا سوا وبنته فاقت....

ماسه:: حبيبة قلبي انتي كويسة....

كارما:: عوزه ماما....

ماسه بعياط:: حبيبتي ماما دلوقتي في مكان احسن....وقعدت تتكلم معاها لغاية ما كارما هديت وقعدت تهزر معاها وتضحكها وبعدين نيمتها....

ماسه:: كريم ممكن تهدا عشان بنتك دي لسه عندها 4 سنين يعني مش مستوعبة اللي حصل....

كريم:: مش قادر يا ماااسه مها كانت بالنسبة ليا امي واختي وابويا وبنتي واخويا ومراتي وكل حاجة يا ماسه....

ماسه حضنته:: هششششش اهدا يا حبيبي اهدا...

وعدا كام يوم واهل ماسه وصلوا وكريم حاول بشتا الطرق انو يقفل شركته عشان يرجع مصر يدفن مراته بس معرفش....

كريم:: طب هنعمل اي....

ماسه:: خلاص ماما وبابا ومروان وقمر يرجعوا ويدفنوا مها......وانا اقعد معاك انت وكارما...

محمود والد ماسه:: ماشي مفيش مشكلة...

كريم:: طب وكليتك وشغلك...

ماسه:: في فرع شركة هنا اشتغل فيه وبابا ينقلي ورقي للكلية هنا....

كريم:: بس....

ماسه:: مفيش بس خلاص الموضوع انتهى....

وفعلا رجعوا مصر ودفنوا مها....

سليم بيكلم محمود...

سليم:: ماسه رجعت معاكوا...

محمود:: لا هي هتنقل ورقها بتاع الكلية هناك وهتكلمك عشان تنقل فرع الشركة اللي في نيويورك....

سليم:: لييييه...

محمود:: عشان متسبش البنت لوحدها وكمان كريم...

سليم:: ماشي يا محمود....

وقفلوا ورحمة وآسر وسيف بيبصوله...

سليم:: ماسه هتقعد في نيويورك ومش هترجع....

رحمة:: لييه...

سليم:: عشان كريم وكارما....

وسيف طبعا مدايق وهو كمان سافر نيويورك بس بعد فرح آسر ورحمة اللي ماسه محضرتهوش بسبب كليتها الجديدة وباركتلهم في الفون وسيف سافر بعدها بشهر....

##########################

ادهم:: حبيبي يا صااااحبي واحشااااني...

سيف:: وانت كماااان...

ادهم:: اي هتعمل اي دلوقتي....

سيف:: هروح اشوف ايتن وهرجع اخلص الورق المهم وبعدين هرجع علي البيت....

ادهم:: ماااشي يا صحبي....

ومشى سيف راح لايتن واول ما وصل شاف الباب مفتوح استغرب ودخل.....

وشاف منظر مستحيل انو ينساه في حياته...ورمي دبلتها في وشها وقال:: اعتبري كل اللي بينا انتهى ولو شفتك في مكان انا فيه مش هرحمك فاااااااااهمه...

وسابها ومشى وراح علي الشركة....

ادهم:: اي يا عم مالك....

سيف:: ادهم اما راجع مصر ومش هاجي تاني...

ادهم:: اي اللي حصل....

سيف:: سيبت ايتن...

ادهم:: يا اخي وهي دي واحدة تزعل عليها...

سيف:: مردش

ادهم:: خلاص متزعلش يلا روح البيت وشوف هتعمل اي....

سيف:: مااشي....

وراح يتمشا في الجنينة.....

ماسه كانت بتعلب هي وكارما في الجنينة  وبيجروا ورا بعض....

كارما خبطت في شخص:: اسفة يا عمو مش اقصد...

وطبعا الشخص ده كان سيف:: لا يا حبيبتي ولا يهمك...

كارما:: اي دا يا عمو انت مدايق...

سيف:: عرفتي ازاي يا قمر انتي...

كارما:: وسك باين عليه يا عمو...

سيف:: اها يا حبيبتي مدايق شوية...

كارما قعدت علي رجله:: طب احكيلي وسرك في بير مس تقلق...

سيف بضحك::مفيش ياستي عندي شوية مشاكل في الشغل بس....

كارما:: مس تقلق يا عمو ربنا بيحبك عسان كده بيعمل معاك اختبار عسان يعرف انت بتحبه قد اي...

سيف:: انتي مين اللي قالك الكلام ده يا شاطرة...

كارما:: ماما...

سيف:: هي فين ماما...

كارما:: ماما بتاعتي راحت عند ربنا لكن ماما التانية هي اللي قالتلي كده وهي كانت بتجري ورايا بس انا استخبيت منها....

سيف:: مرات باباكي يعني...

كارما:: لاااا يا عمو هي اخت بابا بس انا بحب اناديها ماما...

سيف:: ماشي يا حبيبتي...

والاتنين سمعوا صوت...

ماسه:: كااارما انتي فين كاااارما عشان خاطري اظهري كده هتخلي ماما تعيط....

كارما:: باي يا عمو عشان انا مش بحبها تعيط....

كارما طلعت تجري علي ماسه وحضنتها اوي ولسه سيف هيبص عليها جاله تليفون وعقبال ما اخلص بص وراه ملقهاش ابتسم وروح حضر شنطه وحاجته وحجز اول طيارة نزله مصر ورجع تاني مصر.....

##########################

يارب تكون عجبتكم هي اها صغيرة بس يدوب اللي لحقت اكتبه...

توقعاتكم+ رايكم.

تعليقات

التنقل السريع