القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية عشق منذ الصغر للكاتبة منة الله محمد بارت ٣

رواية عشق منذ الصغر للكاتبة منة الله محمد بارت ٣



رواية عشق منذ الصغر للكاتبة منة الله محمد بارت ٣


صباح جديد ويووم جديد ورائحة البحر مع القليل من المطر في مدينتنا الجميلة 

...................في شركة المنشاوي......................

حالة من الفوضي تعم المكان...في المكتب

رحمة:: انا قولتلكوا امبارح منصور مش هيسكت هنعمل اي دلوقتي...

آسر:: رحمة ممكن تهدي شوية..

رحمة:: مستر سليم فين دلوقتي لازم يعرف المصيبة اللي حصلت..

آسر:: رحمة اهدي بقا ابوس ايدك...

رحمة:: هنقول اي لبابا سليم و....

سليم دخل...

آسر:: ها عملت اي..

سليم:: انت اي رأيك..وغمزله..

رحمة:: انتوا ازاي قاعدين كده في المصيبة دي احنا هنخسر الصفقة بسبب..

سليم بمقاطعة:: احنا كسبنا الصفقة وخدناها كمان...

رحمة بصدمة:: نعم ازاي.

سليم:: اقعدي طيب الاول..

رحمة قعدت وبعدين....

سليم رفع السماعة:: سالي تعالي المكتب حالا وقفل..

رحمة:: انا مش فاهمة حاجة..

آسر:: اصبري انتي هتعرفي كل حاجة اهدي بقا

والباب خبط ودخلت سالي..

سليم:: احنا كسبنا الصفقة النهاردة...

سالي بتوتر:: ال الف مبروك يا فندم ..

سليم:: مين اللي وصل الملف لمنصور؟!

سالي بتوتر اكبر:: انا انا معرفش مين يا مستر سليم انا..

سليم بمقاطعة بعصبية:: ساااااالي انطقي..

سالي بعياط واتنفضت:: والله يا مستر سليم معرفش..

سليم:: يبقا انتي اللي جبتيه لنفسك..

راح مشغل كاميرات المراقبة وظهرت سالي وهي بتسرق ملف الصفقة...

سليم:: اظن كده بقا اي تتفضلي تلمي حاجتك ومشوفش وشك في الشركة تاني ولا حتي في حته قريبة منها بررررررررررررره..

سالي اتنفضت وطلعت تجري لمت حاجتها وطلعت من الشركة..

رحمة:: لا مش فاهمة اي اللي حصل..

سليم:: بصي ياستي سالي هي اللي بتتجسس علينا وبتبعت اخبارنا كلها لمنصور وامبارح لما وشوشت آسر اللي حصل.....

(سليم:: الملف بتاع الصفقة هتخده معاك البيت

آسر:: ليه..

سليم:: هنحط واحد في الشركة مزيف والحقيقي هتاخده معاك البيت..

آسر:: ايوا بس ليه..

سليم:: انت غبي ولا اي 

آسر:: ليه..

سليم:: ولاااا انت هتشلني عشان نعرف مين اللي هيدي الملف لمنصور من ناحية هنعرف مين اللي عندنا تبعه ومن ناحيه تانية مش هنخسر الصفقة ها يا غبي فهمت..

آسر:: اها ده انت دمااغك دي الماظات يباشاا..

سليم:: الله اكبر في عينيك... وضحكوا الاتنين.)

... بس هو ده كل اللي حصل فهمتي..

رحمة:: طب مش قولت ليا ليه..

سليم:: انتي الوحيدة اللي لو كنتي هادية الموضوع كان هيتشك فيه..

رحمة:: ليه..

سليم:: بسبب انو انتي اللي بتعملي قلق في الشركة من سعات ما الصقفة اللي قبل الاخيرة منصور اخدها مننا فهمتي يا غبوة انتي كمان ومتقوليش ليه دي تاني عشان بتعصبني بسبب الغبي ده..

وضحكوا كلهم.......

سليم:: رحمة نزلي اعلان بأنوا محتاجين سكرتيرة تمام...

رحمة:: حاضر يا بابا...

نسيبهم ونروح عند......

~•~•~•~•~•~•~•~•~•~•~•~•~•~•~•~•~

عند بطلتنا الحلوه....في البيت دخلت عليها اختها...

قمر:: ماسه ماستي حبيبتي قلبي انتي روحي..

ماسه بمقاطعه:: اخلصي عوزه اي..

قمر بزعل مصطنع:: هو انا لما بدلعك يبقا لازم عوزه منك حاجة..

ماسه:: اها يختي اخلصي.

قمر:: عوزه اخرج انا ويوسف بعد الدرس وعوزكي تيجي معانا وكمان عشان تدفعيلي فلوس الدرس...

ماسه:: انتي يا زفته انتي ناوية تعتمدي علي نفسك امته هااا....

قمر نامت علي رجلها وقالت:: طالما انتي موجودة خلاص هعتمد علي نفسي ليه.

ماسه وهي بتلعب في شعرها:: خلاص اطفش انا عشان تتنيلي تعمتدي علي نفسك...

قمر:: لالا تطفشي اي يختااااي ده انا اضيع...

ماسه:: بعدالشر عليكي بس يا قمري لازم تتعمدي علي نفسك خلاص انا بدأت الكلية وبدور علي شغل يعني مش هبقا فاضية يا قلبي..

قمر:: لما تبدئي شغل هبقا اعتمد يختي ملكيش دعوة انتي.

ماسه:: ربنا يصبرني عليكي حاضر ياستي هاجي معاكوا بكرة.

وقعدوا يهزروا ودخل مروان وقعد هو كمان وحط راسه علي رجل ماسه..

مروان:: تعرفي يا ماسه بجد انا بعتبرك امنا التانية مش اختنا.

ماسه:: حبيبي انت اخويا القمر وبعدين امك اي يا ابني ده انا اصغر منك بخمس سنين حرام عليك...

قمر:: طب والله مروان معاه حق..

ماسه:: قومي يبت منك ليه جتكوا القرف.

مروان:: انتي اللي جبتيه لنفسك...

وقام هو قمر وقعدوا يزغزغوا فيها وقعدوا يجروا ورا بعض ويهزروا ومروان شلهم الاتنين علي كتفه....

مروان:: انبوبتين للبيع حد عوز انابيب للبييع.

الام بضحك:: يا ابني دول مش قدك نزلهم..

الاب:: والله انا مش عارف ظابط زيك عامل شبه الاطفال ياارب حتي لما كبروا اتهبلوا اكتر معقلوش.

مروان نزلهم:: والله يا حج يعني مضمنش طول ما العيال دي هنا اكبر.

ماسه بعصبية:: عيال في عينك اسمهااا اطفااال اطفااال يا جاااهل

مروان:: انا عاوزه اعرف بتتعصبي ليه ها.

ماسه:: عشان عيال دي تقولها للولاد المتشردين اما احنا البنات يتقالنا اطفال عشان احنا كيوتات وعسولات وقمرات مش زيكم يا متشردين.

مروان:: بقا احنا متشردين تعالي بقا اوريك التشرد علي اصوله.

وطلعوا يجروا ورا بعض..

الاب:: ربنا يخليكم لبعض يا ولاد وتفضلوا سوا دايما.

الجميع:: امين.

وقعدوا سوا يهزروا ويضحكوا... نسيبهم عيلة كيوت ونروح لميين....

~•~•~•~•~•~•~•~•~•~•~•~•~•~•~•~•~

عند سيييف بطلنا الجمر الموووز.

ايتن:: سيفو حبيبي انت فين...

سيف:: انا في الشركة يا ايتن ليه..

ايتن:: عوزه اشوفك واحشني جدا..

سيف:: مشغول يا ايتن شويه اول ما افضا هكلمك سلام...

°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°

رواية عشق منذ الصغر للكاتبة منة الله محمد بارت ٣

عند ايتن...

صاحبتها روما:: اي يا ايتن قفل بردوه...

ايتن:: اها اتغيير اوي يا روما...

روما:: چون هو السبب اكيد...

ايتن:: اكيد ده لو عرف حاجة يقتلني فيها..

روما:: اها لو.....

چون:: في اي مالكوا..

ايتن:: مفيش..

چون:: تعالي معايا عوزك في موضوع..

ايتن:: ماشي يلا سلام يا روما.... 

ومشوا...

روما:: ربنا يستر عليكي يا ايتن....

°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°

نرجع لسيف هو اصلا كان في البيت وقاعد ماسك صور طفولته ومشغل اغنية (محمد فؤاد دايما في بالي) وبيغني معاها 

سيف:: يااااه عدا 13 سنة ياتري شكلك بقا عامل ازاي دلوقتي ياا.....

والفون رن...

سيف:: بابا ازيك يا حبيبي..

سليم:: بخير يا ابني وانت..

سيف:: انا كويس الحمدلله..سمعت اللي حصل الف مبرووك..

سليم:: الله يبارك فيك يا حبيبي..

واتكلموا كتير وبعد ما قفلوا طلع سيف ينام.. 

ويحلم بأحلام وردية.

~•~•~•~•~•~•~•~•~•~•~•~•~•~•~•~•~

في صباح يوم جديد في اسكندرية....في الكلية


عمار:: بت يا ماسه انتي يبت..

ماسه:: اي يا زفت عامل دوشه ليه..

عمار طلع الجرنال قدامه....

ماسه:: عاااا احلف بجد..

عمار:: ايون بجد.

ماسه:: الحمدلله شكرا اوي يا عمار..

عمار:: العفو يا ماسه علي اي...

ماسه:: طب هقدم علي الوظيفة امته بقا..


روايه عشق منذ الصغر لمنه محمد بارت ٣


عمار:: حضري كل المطلوب ونروح نقدم علطوال

ماسه:: لحظة انت تعرف الشركة دي..

عمار:: اها ليه..

ماسه:: انت عارف اني مش بحب الوسايط فهروح لواحدي ومتكلمش حد..

عمار:: بس 

ماسه:: مبسش اسمع الكلام..

عمار:: ماشي ياستي براحتك..

وفعلا ماسه كانت محضرة ورقها وكل حاجتها وعلطوال كانت معاها في شنطتها وبعد ما خلصت الكلية طلعت علي الشركة وقدمت ورقها

ماسه:: احم السلام عليكم..

السكرتيرة:: وعليكم السلام..

ماسه:: حضراتكم كنت منزلين اعلان عوزين سكرتيرة وكنت جيه اقدم..

السكرتيرة:: طب هاتي ملفك واتفضلي انتظري جمب المتقدمين هناك..

ماسه:: اتفضلي...

وراحت قعدت وكلمت باباها قالتله وفضلت قاعدة متوترة خايفة تترفض وهي عوزه تشتغل لغايه ما جه الدور عليها...

السكرتيرة:: انسه ماسه محمود الاسيوطي..

ماسه:: ايوا..

السكرتيرة:: اتفضلي... ووصلتها لغاية المكتب وخبطت..

صوت من جو قال:: ادخل...

ماسه اخدت نفس طويل وطلعته براحة ودخلت

آسر:: اتفضلي اقعدي..

ماسه:: شكرا..

آسر:: اممممم انتي لسه طالبة...

ماسه:: ايوا..

آسر:: وفي سنة اولي كمان...

ماسه بتوتر:: ايوا..

وطبعا كل ده آسر باصص في الملف بتاعه وماسه باصة في الارض....

آسر:: اممممممم انا..........

°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°

امممم ياتري ماسه هتتقبل ولا ؟!

واي اللي هيحصل مع ايتن وسيف؟!

يتبع 

الفصل الرابع 


تعليقات

التنقل السريع