القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية حب منذ الصغر الفصل الثامن لمنة الله محمد

رواية حب منذ الصغر الفصل الثامن لمنة الله محمد



 رواية عشق منذ الصغر
بقلمي/منة الله محمد السيد..

°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°

•••••••••••••••••••شهر 9 حاليا••••••••••••••••••

قرر سيف انو يسافر لماسه وقال لآسر وسافروا سوا كلهم......


عند ماسه كانت واقفه في اوضة سيف وقاعدة بتدور علي الملف بتاع الصفقه.....

ماسه:: يعني حبكت يا بابا سليم تسيب الملف هنا في الاوضه ياااربي....وقعدت تدور عليه وفتحت الدولاب والصندوق وقع واتفتح....

ماسه:: مش وقتك انت كمان تقع.....وبتلم الصور عشان تحطها تاني في الصندوق واتصدمت....

سليم من تحت:: يلاااااا يا ماااااسه هنتأخر....

ماسه نازله وماسكه حاجة في ايديها....

سليم:: ها لاقيتي الملف....استغرب من صدمتها وقال:: مالك يا ماسه واي اللي ماسكه في ايدك ده....

ماسه:: دي صورتي انا و.....

سليم:: صورة اي ما توريني....

ماسه خلته يشوف الصورة وقالت:: ده ده سيف...

سليم:: اها ده سيف ودي صديقة طفولته وحبيبته ماسه...

ماسه:: دي اناااااا...

سليم بتمثيل الصدمة:: انتي ازاي....

ماسه بفرحة وهي حضنه الصورة:: ايوا انااااا...

سليم:: يعني مش تشابه اسامي...

ماسه:: لالالالا...

سليم حضنها وقال:: سيف لما يعرف هيفرح اوي...

ماسه:: لالا يا بابا مش تقوله خليه يعرف لواحده...

سليم:: ماشي يا حبيبتي يلا بينا.....

ورحوا الشركة وبليل وصل سيف وآسر ورحمة...

سيف:: اومال مفيش حد في البيت ولا اي...

رحمة:: تقريبا كده يا بشررررر...

كارما:: بخ...

رحمة:: عااااااااااااااااااااااااااااااا...

آسر:: يخروبيتك.....

سيف:: ينهااار اسووح قطعتلنا خلف يا جذمة...

كارما بضحك:: هييييييييييييه فجعتكم..

سيف:: طب تعالي بقا....وقعدوا يجروا ورا بعض وسيف مسكها.....

سيف:: قوليلي بقا فين بابا وماسه...

سليم:: احنا اهو....

رحمة:: اي يا بابا اتأخرتوا كده ليه....

سليم:: كان ورانا شغل كتير....

آسر:: واحشني كتيييير....

سليم:: انت اكتر...

رحمة:: واحشتيني يا ماستي....

ماسه:: وانتي كمان يا رحومتي...

آسر:: واحشتيني يا بت يا ماسه...

ماسه وراحت حضنته:: وانت كمان يا سوسا...

آسر بصلها بصدمة:: بت انتي....

ماسه وشوشته:: مش عوزه سيف يعرف اهدا...

آسر:: جذمة...

ماسه:: قلبها..

رحمة:: واخيرا...

ماسه:: اها....

سيف:: عامل اي يا بابا واحشني....

سليم:: الحمدلله يا حبيبي وانت...

سيف وهو باصص لماسه:: الحمدلله طالما شوفتك...

سليم وهو بيدورله وشه:: طب كويس...

وراح سيف وقف قدام ماسه والاتنين باصين في عيون بعض.....

سيف:: ازيك يا ماسه....

ماسه:: الحمدلله وانت يا سيف....

سيف:: الحمدلله....

وفضلوا باصين لبعض....

كارما:: ماماااااااا انا جعااااانة....

ماسه فاقت:: هاااا حاضر يا قلبي هحضر الاكل حالا....

ومشيت من قدامه....وهو فاضل باصص عليها لغاية ما دخلت المطبخ....

وبدأت تحضر الاكل اللي بيحبه وخلصت وطلعت خدت دش ونزلت حضرت الاكل....

ماسه:: يلا انزلوا الاكل جااااهز....

سيف من وراها:: رايحة الاكل تجنن...

ماسه بخضة:: حرام عليكي يا سيف فجعتني....

سيف:: وانا مالي انتي اللي قلبك رهيف...

ماسه بغيظ:: انا هاااا..

سيف:: اها...

ماسه مسكت السكينه:: اناااااا...

سيف بخوف مصطنع:: اهدا يا باشا السلاح يطول....

ماسه:: عوزها مكعبات ولا شرايح....

سيف:: هو اي ده...

ماسه:: لما اقطعك كدهون عوزه لحمك اي...

سيف:: يا شيخه ده انتي بتخافي من الصرصور...

ماسه بقوة مصطنعة:: انا مبخفش غير من اللي خلقني.....

سيف:: ماسه الحقي صرصور....

ماسه بفزع ونطت فوق الكرسي:: عاااااااااا فين هااااا موته بسرررررررعه....

سيف بضحك وتقليد صوتها:: مبخفش غير من اللي خلقني......

ماسه:: نينينينينينينينينينينينينيني..رخم اوي علي فكرة....


وطبعا سليم ورحمة وآسر وكارما وكريم واقفين وفصلنين ضحك عليهم.....وهما مش واخدين بالهم...

ماسه:: طب مش هسيبك يا سيف...

سيف:: وريني شطرتك....

وطلعوا يجروا ورا بعض....والكل ميت من الضحك عليهم...

سليم:: ولد بنت اهدا انت وهي....

ماسه:: هو اللي مستفز ورخم...

سيف:: روحي يا شاطرة العبي بعيد....

ماسه:: شااايف ابنك...

سليم:: بس ويلا بينا نكول.....

وقعدوا كلهم يكلوا في جو جميل من الضحك والهزار واستفزاز من سيف لماسه وبرود من ماسه لسيف.....

##########################

في مكان تاني....

الشخص 1:: هو في اي عوز اهدله حياته بس الواضح كده انها بتحلا اكتر...

الشخص2:: متقلقش حاليا احنا عارفنا انو معجب بالسكرتيره بتاعة ابوه...

الشخص1:: يبقا نفذ....

الشخص2:: امرك....

الشخص1:: نهايتك انت وابوك علي ايدي يا ولاد المنشاوي....

##########################

عند ماسه وسيف....

يوم جديد وجميل علي الكل وخصوصا سيف وماسه.....

ماسه لبست فستان(نفس لون عينيها كط وتحته قميص ابيض وكوتشي ابيض وطرحة مشجرة)

ونزلت....

ماسه:: صباح الخير علي الجميع....

سيف بصلها وتنح....

سليم وآسر ورحمة وكارما وكريم:: صباح النور..

سليم:: اي القمر ده...

ماسه:: تسلم يا حبيبي...ها يلا نلحق نروح الشركة...

سليم:: يلا بينا...

ماسه:: البسوا انتوا احنا يدوب هنخلص شوية ورق مهمين ونراجعهم وهنتصل بيكم نتقابل اشطات...

رحمة:: عسلات...

آسر:: فرولااات...

سيف:: باباااا..

سليم:: نعم...

سيف:: خلي بالك من القمر اللي معاك دي...

سليم بضحك:: في عنيا...

ماسه وشها قلب طماطم....

ومشوا...

ماسه:: تفتكر عرف....

سليم:: لغاية دلوقتي معتقدش...

ماسه:: متأكدة انو حاسس...

سليم:: يارب...

ووصلوا الشركة وطلعوا المكتب وقعدوا يخلصوا الورق والحاجات المهمة اللي وراهم...

دخلت رهف:: مستر سليم في واحدة عوزه حضرتك بره ضروري...

سليم:: اسمها اي...

......:: انا....

رهف:: قولت لحضرتك تستني...

سليم:: خلاص يا رهف اتفضلي انتي....

رهف:: عن اذنك يافندم....

سليم:: خير يا ايتن جيه ليه....

ايتن:: عشان ابنك...

سليم:: وهو ابني سابك والموضوع خلص خير...

ايتن بتمثيل العياط:: بعد اللي عمله....

سليم بعصبية:: انا عمري في حياتي مشفت واحدة بحقارتك....

ايتن بتوتر:: قص قصدك اي...

سليم:: انتي فاهمة قصدي واتفضلي من هنا ومشفش وشك ده تاني....

ايتن:: هتندموا....

سليم:: بره....

وطلعت ايتن....

ماسه:: بابا قوم نصلي الظهر يلا...

سليم:: هصلي في المكتب روحي انتي يا ماسه...

ماسه:: ماشي يا حبيبي...

وطلعت ماسه وشافت ايتن واقفه بتتكلم في الفون وراحتلها وسمعت كلامها مع شخص تاني....

ماسه راحت تصلي ورجعت لسليم:: بابا انت روح المكان اللي متفقين عليه وانا عندي مشوار صغير هخلصه واحصلكم...

سليم:: مشوار اي...

ماسه:: بعدين يا بابا سلام عشان هتأخر...

ومشيت....

##########################

سليم راح المكان وكلهم اتجمعوا......

سيف:: اومال فين ماسه....

سليم:: معرفش قالت عندها مشوار مهم هتخلصه وتيجي....

سيف:: مشوار اي دا....

سليم:: علمي علمك والعلم عند الله....

وعدا اكتر من ساعة وبدأؤ يقلقوا انها مجتش...

سيف:: لا كده كتير دي اتأخرت اوي....

سليم:: معاك حق...

ماسه:: انا جييييييييت...

سليم:: اتأخرتي ليه قلقنا عليكي.....

ماسه:: معلش يا بابا اسفه بس كارما كانت طالبه مني حاجة وكنت بجبهالها....اتفضلي يا ست كارما....

كارما قامت حضنتها:: الله متشكرة جدا يا ماما...

ماسه:: العفو يا قلب ماما.... 

سيف بصلها بشك:: انتي كل ده كنتي بتجيبي اللعبة دي لكارما...

ماسه:: ايوا...

سليم:: خلاص حمد الله علي السلامة...

وقعدوا يهزروا ويجروا ورا بعض ويلعبوا كورة وبعدين روحوا اكلوا وماسه نيمت كارما وسليم اخد علاجه ونام وكريم نام عشان يروح شغله الصبح والرباعي بتاعنا فضل سهران....

آسر:: انا عوز فنكوش وفشار....

ماسه:: ثواني هعمله واجي...

ودخلت ماسه وسيف دخل وراها....

ماسه:: رحمة اطلعي انتي ارتاحي وانا هخلص بسرعة واجي....

سيف:: عوز اقعد معاكي شوية ممكن....

ماسه:: اسفه افتكرتك رحمة...

سيف:: عادي ولا يهمك....

ماسه:: تمام...

سيف:: هو انا ليه حاسس اني اعرفك من زمان..

ماسه:: معرفش...

سيف:: طب ليه كل اما اشوفك عينيك افتكرها...

ماسه:: تفتكر مين...

سيف:: ها لا ولا حاجة...

رواية حب منذ الصغر للكاتبة منة الله محمد بارت ٨

ماسه خلصت وهي طالعة قالتله:: طب ابقا ركز بعد كده يا......سيفو...

سيف:: اها ماشي....انتي قولتي اي....

ماسه طلعت وحطت الحاجة وهو طلع وراها وقعد كتير بصصلها وفي سره:: معقول تكون هي طب ازاي من سعات ما سافرنا معرفش عنها حاجة معقول لالالا اي اللي بفكر فيه ده....

رحمة:: يلا بينا نلعب اغاني....

ماسه:: اشطا....آسر الاول وبعدين رحمة وبعدين انا وبعدين سيف....

كلهم:: تمام...

وبدأت رحمة وغنت اغنيه(ده حبيبي سوما)

رحمة:: خلاص مش قادرة اعيش من غير حبيبي ولو دقيقة ايوا هي دي الحقيقيه قولتهالكوا واعرفه هاتولي سلام ايده او حتي نظرة من عنيه اه لو عرفتوا حالي اي من غيره وازاي تعرفوا....ده حبيبي عارفين يعني اي حبيبي يعني الدنيا في عنيا واغلي الناس علي وحبيبي الحضن اللي موساني والفرحة اللي في سنيني وايام حلوة جيه... ده بعيد بعيد بعيد بعيد بعيد عن عيني لكن شايفه في كل الاماكن ده انا نايمه وصاحيه بيه وقريب قريب قريب قريب قريب يا دمع عيني يا زمن مفهوش حبايب اخدت حبيبي ليه اخدت حبيبي ليه.....حبيبي عارفين يعني اي حبيبي يعني الدنيا في عنيا واغلي الناس علي وحبيبي الحضن اللي موساني والفرحة اللي في سنيني وايام حلوة جيه...

الكل صقفلها....

آسر:: دوررري...هغني اغنيه(جري اي يا ملغبطني)

آسر:: جري اي يا ملغبطني ومجنني وتعبني سنين معقوله كده يعني ما تسمعني وحن وريد...ااااه..يلا استهدا بالله واهدا وقرب تعالي خليك جمبي يا تعب قلبي ده انا حالتي حالة.....علشان ده حوار هيقلب بجنان تمشي تلاقيني في كل مكان وتوقع اكتر مني كمان فجبها لبر...ااه...يلا استهدا بالله واهدا وقرب تعالي خليك جمبي يا تعب قلبي ده انا حالتي حالة....ده بكلمة بتجبني وتسحبني مكان ما تروح شوف ايه اللي حصلي ده انا عشقي بقا مفضوح....ااه..يلا استهدا بالله واهدا وقرب تعالي خليك جمبي يا تعب قلبي ده انا حالتي حالة..يلا استهدا بالله واهدا وقرب تعالي خليك جمبي يا تعب قلبي ده انا حالتي حالة.....علشان ده حوار هيقلب بجنان تمشي تلاقيني في كل مكان وتوقع اكتر مني كمان فجبها لبر...ااه...يلا استهدا بالله واهدا وقرب تعالي خليك جمبي يا تعب قلبي ده انا حالتي حالة...

الكل صقفله....

رحمة:: يلا يا ماسه...

ماسه:: حاضر هغني اغنية(قلة النوم شيرين)

ماسه:: وبعدين بقا في قلة النوم...واليوم الملغبط ده...في حد يحب كده من يوم...ويتعلق بكده الله...شغلني اوي ونسيت اسمي وانا اللي فيها ده جنان رسمي...ثواني ورماني في بحره وماليش في العوم....وبعدين بقا في قلة النوم...واليوم الملغبط ده...في حد يحب كده من يوم...ويتعلق بكده الله...انا اللي ضعفت واتشديت طايرة كأني مش علي الارض ليه في الموقف ده انا اتحطيت مقالهاش لسه ولا جاب ورد...شغلني اوي ونسيت اسمي وانا اللي فيها ده جنان رسمي...ثواني ورماني في بحره وماليش في العوم....وبعدين بقا في قلة النوم...واليوم الملغبط ده...في حد يحب كده من يوم...ويتعلق بكده الله....

الكل صقفلها....

رحمة:: دورك يا سيف...

سيف:: امممم هغني اغنية(سحر العيون عامر منيب)

سيف:: لو يسحروك مرة العيون او يجرحوك برمشهم لو يشغلوك ويسهروك اوعك تصدق سحرهم...سحر العيون سحر العيون...مش كل دمعة نصدقها مش كل نظره نعشقها...عيون كتير ممكن تكدب...تدخل قلوبنا وتسرقها...سحر العيون سحر العيون....متصدقش عيون كدابه صدق بس عيون صادقين...يأما عيوب مليانة طيابة...يأما عيون مليانة حنين...لو يسحروك مرة العيون او يجرحوك برمشهم لو يشغلوك ويسهروك اوعك تصدق سحرهم...

الكل صقفله...

وقعدوا يرغوا كتير لغايه ما الفجر اذن وكل واحد فيهم طلع يصلي وينام...

سيف وماسه بيفكروا في بعض...وسيف عوز يعرف هي فعلا ولا لا وقعد يفكر لغاية ما راح في النوم....

وقعدوا اسبوع هزار وضحك....لغاية في يوم كلهم قاعدين بيكلوا....

سيف:: بابا انت هتيجي عشان تحضر الصفقة بتاعت الشركة الالمانية صح...

سليم:: اها ان شاء الله هاجي انا وماسه ورهف وكريم وكارما....

سيف:: طيب هتيجوا معانا...

سليم:: لا الصفقة في شهر 11 هنيجي في نص الشهر...

سيف:: ليه...

سليم:: عشان ورانا شوية شغل هنا لازم يخلص...

سيف:: طيب...

ماسه فونها رن....

ماسه:: الو...

الشخص:: الووووووووو...

ماسه:: مييييين معاياااااا...

الشخص:: لا يا شيخة...

ماسه:: عامل اي يا عمار....

عمار:: كويس الحمدلله وانتي اخبارك اي...

ماسه:: بخير الحمدلله والبت مروة عاملة اي واحشتني اوي...

عمار:: الحمدلله بس زعلانة انك مش بتسألي عليها...

ماسه:: عارفه اني مقصرة من ناحيتها جامد والله...

عمار:: هتنزلي امته...

ماسه:: في نص 11 ان شاء الله...

عمار:: طب كويس+ انا هنا في نيويورك علي فكرة...

ماسه:: احلف...

عمار:: والله وعوز اقابلك عشان اتكلم معاكي في موضوع مهم...

ماسه:: اشطا نتقابل فين...

عمار:: في كافيه(.........)عارفه...

ماسه:: اها الساعة كام...

عمار:: الساعة 3 كويس...

ماسه:: اشطا يباشاااااا...

عمار:: اشطا اشوفك بقا سلام مؤقت... 

ماسه:: سلام مؤقت...

وقفلوا.....

سليم:: خير في حاجة...

ماسه:: لا بس عمار هنا وعوز يقابلني عشان يتكلم معايا في موضوع مهم....

سليم:: تمام هتروحي الساعة كام...

ماسه:: الساعة 3....

سليم:: تمام خلي بالك من نفسك....

ماسه:: حاضر...

بارت٨ لمنة محمد رواية عشق منذ الصغر 

وعندنا سيف قاعد هينفجر ويعرف مين عمار ده..

جت الساعة 3 وماسه راحت تقابل عمار...

عمار:: واخيرا شوفتك بقالنا سنة مشفناش بعض...

ماسه:: فعلا والله...

عمار:: اي مرتاحة هنا...

ماسه:: اها الحمدلله قولي اي اخبارك...

عمار:: انا الحمدلله بخير اول ما شوفتك...

ماسه:: احم اي بقا يا سيدي كنت عوزني في اي...

عمار:: ماسه بصي انا عارف اني غلطت اوي بجد بس كل انسان بيغلط وعارف انك سامحتيني بس عوز نرجع لبعض عشان بجد محتاجك اوي جمبي...

ماسه بصدمة:: عمار انت بتقول اي...

عمار:: زي ما سمعتي انا بحبك.....وجه يمسك ايديها...ماسه سحبتها....

ماسه:: عمار احنا قفلنا الموضوع نهائي من اخر مرة خلاص واتفقنا اننا هنبقا اصحاب وبس وانا حاليا مبفكرش فيك غير في انك اخويا وزميلي بجد يا عمار ياريت متزعلش مني...

عمار بحزن:: يعني خلاص مفيش امل...

ماسه:: انا اسفه يا عمار بتمنا بجد انك تتفهم انك اخويا...

عمار:: تمام يا ماسه....

وفضلوا قاعدين يرغوا وفيه حد قاعد مراقب ماسه....

##########################

ماسه رجعت البيت ولقتهم كلهم قاعدين استأذنت وطلعت اوضتها....ورحمة دخلت وراها...

رحمة:: مالك يا ماسه...

ماسه:: سلامتك يا قلبي...

رحمة:: في حاجة حصلت مع عمار....

ماسه:: لا مفيش...

رحمة:: اومال مالك...

ماسه:: معرفش بس قلبي مقبوض كده وحاسه بأحساس غريب...

رحمة:: استعيذي بالله وصلي ركعتين عقبال ما احضر الاكل ونكول كلنا سوا...

ماسه:: رحمة هو سيف طلع النهاردة بعد ما انا طلعت...

رحمة:: لا من سعات ما طلعتي قاعد يلعب مع كارما ومطلعش من البيت خالص ليه....

ماسه:: لا بسأل بس....

رحمة:: طيب هنزل انا وانتي خلصي وانزلي...

ماسه:: حاضر....

وبعد ما خرجت رحمة...ماسه رايحة جية في الاوضه وبتتكلم:: اومال مين اللي كان مراقبني اووف هو في اي بقا يارب استرها معايا واحفظلي عيلتي واحفظ سيف ياارب...

وبعدها نزلت وقعدوا يكلوا سوا والرباعي بتاعنا طلع في جنينة الڤيلا يسهروا.....

سيف:: مالك يا ماسه...

ماسه:: مفيش مخنوقة شوية...

سيف:: من اي....

ماسه:: عادي...

آسر:: طب احنا هنطلع ننام لانوا انا تعبان جدا...

سيف وماسه:: ماشي...

وطلعوا.....

سيف:: ماسه انتي كويسة....

ماسه:: مخنوقة اوي يا سيف حاسه انو قلبي مقبوض معرفش ليه...

سيف:: طب تعالي...

ماسه:: اي...

سيف:: تعالي بس...

وقعدها علي الكرسي...وبدأ يقرالها سورة يس بصوته...

سيف::  بسم الله الرحمن الرحيم(يس وَالْقُرْآنِ الْحَكِيمِ إِنَّكَ لَمِنَ الْمُرْسَلِينَ عَلَى صِرَاطٍ مُّسْتَقِيمٍ

تَنزِيلَ الْعَزِيزِ الرَّحِيمِ لِتُنذِرَ قَوْمًا مَّا أُنذِرَ آبَاؤُهُمْ فَهُمْ غَافِلُونَ لَقَدْ حَقَّ الْقَوْلُ عَلَى أَكْثَرِهِمْ فَهُمْ لا يُؤْمِنُونَ إِنَّا جَعَلْنَا فِي أَعْنَاقِهِمْ أَغْلالاً فَهِيَ إِلَى الأَذْقَانِ فَهُم مُّقْمَحُونَ وَجَعَلْنَا مِن بَيْنِ أَيْدِيهِمْ سَدًّا وَمِنْ خَلْفِهِمْ سَدًّا فَأَغْشَيْنَاهُمْ فَهُمْ لاَ يُبْصِرُونَ وَسَوَاء عَلَيْهِمْ أَأَنذَرْتَهُمْ أَمْ لَمْ تُنذِرْهُمْ لاَ يُؤْمِنُونَ إِنَّمَا تُنذِرُ مَنِ اتَّبَعَ الذِّكْرَ وَخَشِيَ الرَّحْمَن بِالْغَيْبِ فَبَشِّرْهُ بِمَغْفِرَةٍ وَأَجْرٍ كَرِيمٍ إِنَّا نَحْنُ نُحْيِي الْمَوْتَى وَنَكْتُبُ مَا قَدَّمُوا وَآثَارَهُمْ وَكُلَّ شَيْءٍ أَحْصَيْنَاهُ فِي إِمَامٍ مُبِينٍ وَاضْرِبْ لَهُم مَّثَلاً أَصْحَابَ الْقَرْيَةِ إِذْ جَاءَهَا الْمُرْسَلُونَ إِذْ أَرْسَلْنَا إِلَيْهِمُ اثْنَيْنِ فَكَذَّبُوهُمَا فَعَزَّزْنَا بِثَالِثٍ فَقَالُوا إِنَّا إِلَيْكُم مُّرْسَلُونَ قَالُوا مَا أَنتُمْ إِلاَّ بَشَرٌ مِّثْلُنَا وَمَا أَنزَلَ الرَّحْمَن مِن شَيْءٍ إِنْ أَنتُمْ إِلاَّ تَكْذِبُونَ قَالُوا رَبُّنَا يَعْلَمُ إِنَّا إِلَيْكُمْ لَمُرْسَلُونَ وَمَا عَلَيْنَا إِلاَّ الْبَلاغُ الْمُبِينُ قَالُوا إِنَّا تَطَيَّرْنَا بِكُمْ لَئِن لَّمْ تَنتَهُوا لَنَرْجُمَنَّكُمْ وَلَيَمَسَّنَّكُم مِّنَّا عَذَابٌ أَلِيمٌ قَالُوا طَائِرُكُمْ مَعَكُمْ أَئِن ذُكِّرْتُم بَلْ أَنتُمْ قَوْمٌ مُّسْرِفُونَ وَجَاءَ مِنْ أَقْصَى الْمَدِينَةِ رَجُلٌ يَسْعَى قَالَ يَا قَوْمِ اتَّبِعُوا الْمُرْسَلِينَ اتَّبِعُوا مَن لاَّ يَسْأَلُكُمْ أَجْرًا وَهُم مُّهْتَدُونَ وَمَا لِي لاَ أَعْبُدُ الَّذِي فَطَرَنِي وَإِلَيْهِ تُرْجَعُونَ أَأَتَّخِذُ مِن دُونِهِ آلِهَةً إِن يُرِدْنِ الرَّحْمَن بِضُرٍّ لاَّ تُغْنِ عَنِّي شَفَاعَتُهُمْ شَيْئًا وَلاَ يُنقِذُونِ إِنِّي إِذًا لَّفِي ضَلالٍ مُّبِينٍ إِنِّي آمَنتُ بِرَبِّكُمْ فَاسْمَعُونِ قِيلَ ادْخُلِ الْجَنَّةَ قَالَ يَا لَيْتَ قَوْمِي يَعْلَمُونَ بِمَا غَفَرَ لِي رَبِّي وَجَعَلَنِي مِنَ الْمُكْرَمِينَ وَمَا أَنزَلْنَا عَلَى قَوْمِهِ مِن بَعْدِهِ مِنْ جُندٍ مِّنَ السَّمَاء وَمَا كُنَّا مُنزِلِينَ إِن كَانَتْ إِلاَّ صَيْحَةً وَاحِدَةً فَإِذَا هُمْ خَامِدُونَ يَا حَسْرَةً عَلَى الْعِبَادِ مَا يَأْتِيهِم مِّن رَّسُولٍ إِلاَّ كَانُوا بِهِ يَسْتَهْزِؤُون أَلَمْ يَرَوْا كَمْ أَهْلَكْنَا قَبْلَهُم مِّنْ الْقُرُونِ أَنَّهُمْ إِلَيْهِمْ لاَ يَرْجِعُونَ وَإِن كُلٌّ لَّمَّا جَمِيعٌ لَّدَيْنَا مُحْضَرُونَ وَآيَةٌ لَّهُمُ الأَرْضُ الْمَيْتَةُ أَحْيَيْنَاهَا وَأَخْرَجْنَا مِنْهَا حَبًّا فَمِنْهُ يَأْكُلُونَ وَجَعَلْنَا فِيهَا جَنَّاتٍ مِن نَّخِيلٍ وَأَعْنَابٍ وَفَجَّرْنَا فِيهَا مِنْ الْعُيُونِ لِيَأْكُلُوا مِن ثَمَرِهِ وَمَا عَمِلَتْهُ أَيْدِيهِمْ أَفَلا يَشْكُرُونَ

سُبْحَانَ الَّذِي خَلَقَ الأَزْوَاجَ كُلَّهَا مِمَّا تُنبِتُ الأَرْضُ وَمِنْ أَنفُسِهِمْ وَمِمَّا لا يَعْلَمُونَ وَآيَةٌ لَّهُمْ اللَّيْلُ نَسْلَخُ مِنْهُ النَّهَارَ فَإِذَا هُم مُّظْلِمُونَ وَالشَّمْسُ تَجْرِي لِمُسْتَقَرٍّ لَّهَا ذَلِكَ تَقْدِيرُ الْعَزِيزِ الْعَلِيمِ وَالْقَمَرَ قَدَّرْنَاهُ مَنَازِلَ حَتَّى عَادَ كَالْعُرْجُونِ الْقَدِيمِ لا الشَّمْسُ يَنبَغِي لَهَا أَن تُدْرِكَ الْقَمَرَ وَلا اللَّيْلُ سَابِقُ النَّهَارِ وَكُلٌّ فِي فَلَكٍ يَسْبَحُون وَآيَةٌ لَّهُمْ أَنَّا حَمَلْنَا ذُرِّيَّتَهُمْ فِي الْفُلْكِ الْمَشْحُونِ وَخَلَقْنَا لَهُم مِّن مِّثْلِهِ مَا يَرْكَبُونَ وَإِن نَّشَأْ نُغْرِقْهُمْ فَلا صَرِيخَ لَهُمْ وَلا هُمْ يُنقَذُونَ إِلاَّ رَحْمَةً مِّنَّا وَمَتَاعًا إِلَى حِينٍ وَإِذَا قِيلَ لَهُمُ اتَّقُوا مَا بَيْنَ أَيْدِيكُمْ وَمَا خَلْفَكُمْ لَعَلَّكُمْ تُرْحَمُونَ وَمَا تَأْتِيهِم مِّنْ آيَةٍ مِّنْ آيَاتِ رَبِّهِمْ إِلاَّ كَانُوا عَنْهَا مُعْرِضِينَ وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ أَنفِقُوا مِمَّا رَزَقَكُمْ اللَّهُ قَالَ الَّذِينَ كَفَرُوا لِلَّذِينَ آمَنُوا أَنُطْعِمُ مَن لَّوْ يَشَاء اللَّهُ أَطْعَمَهُ إِنْ أَنتُمْ إِلاَّ فِي ضَلالٍ مُّبِينٍ وَيَقُولُونَ مَتَى هَذَا الْوَعْدُ إِن كُنتُمْ صَادِقِينَ مَا يَنظُرُونَ إِلاَّ صَيْحَةً وَاحِدَةً تَأْخُذُهُمْ وَهُمْ يَخِصِّمُونَ فَلا يَسْتَطِيعُونَ تَوْصِيَةً وَلا إِلَى أَهْلِهِمْ يَرْجِعُونَ وَنُفِخَ فِي الصُّورِ فَإِذَا هُم مِّنَ الأَجْدَاثِ إِلَى رَبِّهِمْ يَنسِلُونَ قَالُوا يَا وَيْلَنَا مَن بَعَثَنَا مِن مَّرْقَدِنَا هَذَا مَا وَعَدَ الرَّحْمَنُ وَصَدَقَ الْمُرْسَلُونَ إِن كَانَتْ إِلاَّ صَيْحَةً وَاحِدَةً فَإِذَا هُمْ جَمِيعٌ لَّدَيْنَا مُحْضَرُونَ فَالْيَوْمَ لا تُظْلَمُ نَفْسٌ شَيْئًا وَلا تُجْزَوْنَ إِلاَّ مَا كُنتُمْ تَعْمَلُونَ إِنَّ أَصْحَابَ الْجَنَّةِ الْيَوْمَ فِي شُغُلٍ فَاكِهُونَ هُمْ وَأَزْوَاجُهُمْ فِي ظِلالٍ عَلَى الأَرَائِكِ مُتَّكِؤُونَ لَهُمْ فِيهَا فَاكِهَةٌ وَلَهُم مَّا يَدَّعُونَ سَلامٌ قَوْلا مِن رَّبٍّ رَّحِيمٍ وَامْتَازُوا الْيَوْمَ أَيُّهَا الْمُجْرِمُونَ أَلَمْ أَعْهَدْ إِلَيْكُمْ يَا بَنِي آدَمَ أَن لّا تَعْبُدُوا الشَّيْطَانَ إِنَّهُ لَكُمْ عَدُوٌّ مُّبِينٌ وَأَنْ اعْبُدُونِي هَذَا صِرَاطٌ مُّسْتَقِيمٌ وَلَقَدْ أَضَلَّ مِنكُمْ جِبِلًّا كَثِيرًا أَفَلَمْ تَكُونُوا تَعْقِلُونَ هَذِهِ جَهَنَّمُ الَّتِي كُنتُمْ تُوعَدُونَ اصْلَوْهَا الْيَوْمَ بِمَا كُنتُمْ تَكْفُرُونَ الْيَوْمَ نَخْتِمُ عَلَى أَفْوَاهِهِمْ وَتُكَلِّمُنَا أَيْدِيهِمْ وَتَشْهَدُ أَرْجُلُهُمْ بِمَا كَانُوا يَكْسِبُونَ وَلَوْ نَشَاء لَطَمَسْنَا عَلَى أَعْيُنِهِمْ فَاسْتَبَقُوا الصِّرَاطَ فَأَنَّى يُبْصِرُونَ وَلَوْ نَشَاء لَمَسَخْنَاهُمْ عَلَى مَكَانَتِهِمْ فَمَا اسْتَطَاعُوا مُضِيًّا وَلا يَرْجِعُونَ وَمَنْ نُعَمِّرْهُ نُنَكِّسْهُ فِي الْخَلْقِ أَفَلا يَعْقِلُونَ وَمَا عَلَّمْنَاهُ الشِّعْرَ وَمَا يَنبَغِي لَهُ إِنْ هُوَ إِلاَّ ذِكْرٌ وَقُرْآنٌ مُّبِينٌ لِيُنذِرَ مَن كَانَ حَيًّا وَيَحِقَّ الْقَوْلُ عَلَى الْكَافِرِينَ أَوَلَمْ يَرَوْا أَنَّا خَلَقْنَا لَهُمْ مِمَّا عَمِلَتْ أَيْدِينَا أَنْعَامًا فَهُمْ لَهَا مَالِكُونَ وَذَلَّلْنَاهَا لَهُمْ فَمِنْهَا رَكُوبُهُمْ وَمِنْهَا يَأْكُلُونَ وَلَهُمْ فِيهَا مَنَافِعُ وَمَشَارِبُ أَفَلا يَشْكُرُونَ وَاتَّخَذُوا مِن دُونِ اللَّهِ آلِهَةً لَعَلَّهُمْ يُنصَرُونَ لا يَسْتَطِيعُونَ نَصْرَهُمْ وَهُمْ لَهُمْ جُندٌ مُّحْضَرُونَ فَلا يَحْزُنكَ قَوْلُهُمْ إِنَّا نَعْلَمُ مَا يُسِرُّونَ وَمَا يُعْلِنُونَ أَوَلَمْ يَرَ الإِنسَانُ أَنَّا خَلَقْنَاهُ مِن نُّطْفَةٍ فَإِذَا هُوَ خَصِيمٌ مُّبِينٌ وَضَرَبَ لَنَا مَثَلا وَنَسِيَ خَلْقَهُ قَالَ مَنْ يُحْيِي الْعِظَامَ وَهِيَ رَمِيمٌ قُلْ يُحْيِيهَا الَّذِي أَنشَأَهَا أَوَّلَ مَرَّةٍ وَهُوَ بِكُلِّ خَلْقٍ عَلِيمٌ الَّذِي جَعَلَ لَكُم مِّنَ الشَّجَرِ الأَخْضَرِ نَارًا فَإِذَا أَنتُم مِّنْهُ تُوقِدُونَ أَوَلَيْسَ الَّذِي خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضَ بِقَادِرٍ عَلَى أَنْ يَخْلُقَ مِثْلَهُم بَلَى وَهُوَ الْخَلاَّقُ الْعَلِيمُ إِنَّمَا أَمْرُهُ إِذَا أَرَادَ شَيْئًا أَنْ يَقُولَ لَهُ كُنْ فَيَكُونُ فَسُبْحَانَ الَّذِي بِيَدِهِ مَلَكُوتُ كُلِّ شَيْءٍ وَإِلَيْهِ تُرْجَعُونَ)...

ماسه:: الله يا سيفو صوتك حلو زي ما هو بيريحني جدا...

سيف:: ماسه انتي عارفني...

ماسه:: ها لا انا قصدي صوتك حلو...

سيف واقفها قدامه وقالها:: انتي ماستي صح...

ماسه مش عارفه تقول اي بس قدام رجاء عنينه قالت:: ايوا يا سيف انا....

سيف بفرحة وطلع صورة من محفظته:: يعني دي انتي...

ماسه بفرحة:: ايواااا...

سيف:: انا فرحااااااان اوووووي واخيرا شوفتك واخيرا لاقيتك...

ماسه:: الحمدلله اننا اتقابلنا يا سيف انت واحشني اوي...

سيف:: وانتي كمان بجد واحشتيني يا ماستي...

ماسه:: وانتي يا سيفو...

سيف:: فاكرة محدش غيرك في العالم ده كله يعرف الاسم ده غيرك وانتي الوحيدة اللي كنتي بتناديني بيه....

ماسه:: ايوا.....وكانت هتكمل كلامها بس لحظة حاجة غريبة....

سيف:: في اي...

ماسه:: ها مفيش...

وفجأة ماسه لحظة ديرة لونها احمر علي دماغ سيف وبتبص علي مكانها لقت شخص ماسك بندقية وضرب عليه....

بس ماسه زقت نفسها علي سيف ووقعوا هما الاتنين علي الارض واستخبوا....وسيف كلم الحراسه ودوروا علي اللي ضرب نار بس ملاقهوش....

والكل صحا وكارما نزلت وقعدت تعيط...

ماسه:: هشششششش اهدي يا قلبي...

كارما بعياط:: انا خايفة اوي يا ماما....

ماسه:: اهدي يا حبيبتي انا معاكي....

سيف:: اهدي يا كوكي احنا معاكي يا روحي...

كارما:: يعني عمو الوحس مس هيجي يضربنا تاني....

ماسه:: لا يا حبيبتي متقلقيش....

وخدتها في حضنها لغاية ما نامت...

سليم:: ازاي ده حصل وليه وكان قاصد مين....

ماسه:: معرفش يا بابا بس كنت انا وسيف بنتكلم ولقيت دايرة لونها احمر علي دماغها وببص لقيت واحد ماسك بندقية وبيضرب....

سيف:: وبعدها ماسه زقتني ووقعنا علي الارض واستخبينا....

سليم:: يبقا كده انت المقصود...

سيف:: المهم انو ماسه تبقا كويسة...

سليم:: اي دا مالك...

ماسه بضحك:: احنا عارفنا يا بابا....

سليم:: طب كويس انكوا واخيرا عرفتوا....

سيف:: اها واخيرا لقيت ماستي....

وقعدوا يرغوا شوية لغاية ما طلعوا من جو الخضة اللي كانوا فيها....

وكل واحد طلع ينام....

##########################

تاني يوم الصبح......

ماسه صحت وحضرت الفطار.....والكل نزل وفطروا....وطلعوا وقعدوا في الجنينه....وماسه كانت في المطبخ وسيف دخلها....

سيف:: ماستي مالك من الصبح.....

ماسه:: سلامتك يا سيف مفيش....

سيف:: علي بردوه ماالك...

ماسه بصتله:: سيف انا خايفة عليك اوي اللي حصل امبارح ممكن يحصل تاني والحمدلله اني كنت معاك امبارح....

سيف:: هششش اهدي ممكن اولا الحمدلله علي كل حال وربنا بيقول(قل لن يصيبنا الا ما كتب الله لنا هو مولانا وعلي الله فليتوكل المؤمنون)

فاهدي كده وكل حاجة هتبقا كويسة...

ماسه:: يارب...

سيف:: علي فكرة احنا مسافرين بكرة...

ماسه:: ليه...

سيف:: انا سايب الشركة لواحدها هناك...

ماسه بزعل:: طيب...

سيف:: لا مش عوز زعل وكله شهر وتيجي انتي كمان ولا مش ناوية تيجي...

ماسه:: لا هنزل ان شاء الله عشان بابا وماما واحشواني اوي....

سيف:: ماشي هاتي اطلع الشاي...

ماسه:: ماشي...

وطلعوا وقاعدوا سوا كلهم وهزروا وضحكوا بس ماسه بتفكر في مين اللي عوز يقتل سيف....

وجت رسالة علي فون سيف وتنح ليها وبعدين بص لماسه....

سليم:: في اي مالك....

سيف:: اللي كان عوز يقتلني امبارح مكنش عوز يقتلني انا....

سليم:: اومال مين....

سيف:: الحيوان عوز ينتقم مننا في ماسه...

سليم بصله بصدمه وفهم هو قصده علي مين

سليم:: انت بتهزر....

سيف:: لا...وفونه رن...

سيف:: وربنا لو لمست شعره منها ما هرحمك....

الشخص::...........................

سيف بعصبية:: حسابك معايا تقل اوي بس الصبر......وقفل السكة في وشه....

ماسه:: سيف ممكن تهدا...

سيف:: انتي لازم تنزلي مصر معايا....

ماسه:: انت لسه قايلي اي جوا(قل لن يصيبنا الا ما كتب الله لنا هو مولانا وعلي الله فليتوكل المؤمنون) اهدا ومتقلقش انا لو مستخبية في بطن الحوت ومتقدرلي حاجة هتحصلي ماشي...

سيف:: ربنا يستر.....

وقعدوا يتكلموا بس سيف قلقان علي ماسه 

وماسه قلقانة علي سيف....

~•~•~•~•~•~•~•~•~•~•~•~•~•~•~•~•~

يارب يكون عجبكم البارت.

رأيكم بقا....

ياتري اي اللي هيحصل مع سيف وماسه؟!...

ومين الشخص اللي بيكلم سيف؟!....

منتظرة تعلقاتكم+ توقعاتكم.

تعليقات

التنقل السريع