القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية عشق منذ الصغر البارت العاشر بقلم منة الله محمد

رواية عشق منذ الصغر البارت العاشر بقلم منة الله محمد


رواية عشق منذ الصغر البارت العاشر بقلم منة الله محمد 

----------------------------------------------------------------

عدا يوم الخطوبة وسط جو من الفرحة و الضحك والهزار والحب بين الكل........وبعد ما خلصوا خرجوا....(قمر و يوسف......رحمة وآسر... ماسه وسيف....وصحاب يوسف وقمر..... ورهف....ومروان...).......

ورحوا كلهم قاعدوا في مطعم واكلوا وسيف وماسه بيبصوا لبعض....وبعد الاكل طلعوا كلهم علي القلعة عشان يتصوروا.......


سيف:: ماسه....

ماسه:: نحم....

سيف:: انتي كويسة....

ماسه:: متقلقش....

سيف:: طيب....

ماسه:: اي....

سيف:: اي....

مروان:: لا حول الله يارب....

ماسه بخضة:: يخروبيتك انت تاني....

سيف:: حرام عليك يا اخي....

مروان:: ماتجمد يلا انت وهي في اي...

سيف بضحك:: عوز اي انت يعني...

مروان:: اصل لقيتكوا قاعدين اي اي فقولت اجي ارزل شوية....

سيف:: متشكرين اتفضل...

مروان بتمثيل:: كده تخدني لحم وترميني عضم طب و العيال مكنش العشم يا ابو العيال اهئئئئئئه....

ماسه بضحك:: طب بذمتك انت ظابط انت...

مروان:: خليكي في حالك يا ام اربع عيون انتي....

سيف:: اربع عيون....

مروان:: اها اصل ماسه بتلبس نظارة....

سيف:: ليه....

ماسه:: حفظ نظر عادي....

سيف:: تومام....

ماسه بتبص وراها لقت رهف قاعدة لواحدها فنادت عليها:: رهف رهف تعالي....

رهف جت وقالت:: ايون انا هنا مين عوزني....

ماسه:: قاعدة لواحدك ليه....

رهف:: شكل البحر واحشني اوي انا بقالي 3 سنين مجتش اسكندرية.....

ماسه:: اها بتستمتعي يعني....

رهف:: بالظبط كده....

سيف:: والله معاكي حق اسكندرية حلوة اوووي...

مروان:: اسكندرية اهي مش دي....

(سيف كان بيبص علي ماسه) 

سيف:: امشي يا مروان شوف رايح فين....

رهف:: هروح اكمل استمتاع انا بقا....

ماسه:: طب متوقفيش لواحدك عشان الوقت متأخر....مروان روح اقف معاها....

رهف:: مروان مين....

ماسه:: انا نسيت احب اعرفك يا ستي ده مروان اخويا.....مروان دي رهف صحبتي....

رهف من غير ما تبصله:: اهلا بحضرتك....

مروان:: اهلا بيكي....

رهف:: مفيش داعي انا هقف شوية واجي....

مروان:: لالا عادي هما اصلا عوزنا نمشي....

رهف بابتسامة:: تمام....

ومشوا الاتنين....وماسه بتبص عليهم....

سيف:: ماسه....

ماسه:: ها....

سيف:: فاكرة لما كنتي بتبقي مخنوقة او زعلانة او خايفة وانا كنت بخدك في حضني واقرالك قرأن وتنامي...

ماسه بكسوف:: احم كنا اطفال بقا....

سيف بصلها:: اها اطفال....

قمر:: ماااااااسه يلا نتصور....

ماسه:: حاضر جيه....يلا بينا....

عند رهف ومروان......

رهف واقفة ومستمتعة اوي بالمنظر....

مروان حاسس انو يعرفها....

في شاب جه ورزل علي رهف فهي راحت تقف جمب مروان.....

مروان:: متخفيش....

رهف:: انا مش خايفة علي فكرة....

مروان:: طيب....

طبعا كل ده مفيش حد بص للتاني....

ماسه:: مروان رهف يلا عشان نتصور....

مروان:: حاضر...يلا...


رهف:: يلا....

فنزل هو من علي الصخرة وهي مش عارفه تنزل راح مد ايده وهو بيبص علي ماسه.....

رهف مسكت طراطيف صوابعه ونزلت....

رهف:: شكرا....ومشت علطوال من غير ما تبصله

مروان:: العفو....وفي سره:: في اي بقا هو انا كل واحده هتتكلم هفتكرها هي....بس لا نفس نبرة الصوت....اوووف خلاص بقا اهدا....نفس الاسم.. اكيد تشابه...خلاص خلاص....

رهف:: معقول يكون هو.....لالا معتقدش...بس نفس نبرة الصوت...اوووف خلصنا بقا....نفس الاسم...ممكن تشابه...رهف اهدي ها خلصنا...

وروحوا وقفوا....وماسه قاعدة بتتنطط وبتتصور مع الكل.....وفجأة من غير قصدها وفاكره مروان نطت علي ضهره وبتضحك جامد واتلقطت الصورة....وماسه بصت واتصدمت...

ماسه:: سيف اسفة افتكرتك مروان...

سيف:: عادي ولا يهمك....

وجت تمشي كانت هتقع راح مسكها والاتنين بيبصوا في عيون بعض وهوب اتلقطت دي كمان...

سيف ابتسم وهي كمان وقضوا وقت جميل....

واتصوروا صورة جماعية....

مروان ماشي وبيتكلم في الفون خبط في حد وبيرفع عينيه اتصدم....

مروان:: رهف.....

رهف بصدمة:: مروان....

مروان:: يعني انا مكنتش بتخيل....

رهف:: ولا انا....

مروان:: اختفيتي ليه يا رهف تلت سنين مهنش عليكي حتي تتصلي....

رهف بدموع:: غظ من عني وانت عارف ده كويس مكنش عندي الجرأة اقابلك بعد اللي حصل....

مروان:: ليه حكمتي ليه مسمعتنيش....

رهف:: انت كنت مصدق....

مروان:: ابدا انا عمري ما صدقت....

رهف:: اومال ليه سيبتني....

مروان:: انا مسبتكيش انتي اللي سبتيني....

رهف:: انا ابدا انا كنت هفضل معاك...بس انت اللي قولتلي انك كرهتني بعد اللي حصل ومش عوز تشوف وشي تاني....

مروان بصدمة:: انا انا يا رهف اقول كده....

رهف:: ايوا يا مروان انت....

مروان:: رهف انا عمري ما قولتها ولا هقولها....

رهف بأستغراب:: اومال مين اللي بعتلي الريكورد وقالي كده.....

مروان بأستغراب:: ريكورد اي....

رهف طلعت فونها وسمعته الريكورد اللي اتبعت من فونه .....

مروان بصدمة:: انا مبعتش حاجة....

رهف:: اومال مين....

مروان:: انا مش فاهم حاجة....

رهف:: ولا انا....

رواية عشق منذ الصغر البارت العاشر بقلم منة الله محمد 

جت ماسه تنادي عليهم...

ماسه:: مروان رهف يلا بينا نروح....

مروان:: ماسه شكرا....

ماسه:: انت اهبل يلا بتشكرني علي اي....

مروان:: خلتيني اتجمع بالبنت اللي بحلم بيه....

ماسه:: انت عندك خال اهبل يلا....

مروان:: ماسه دي رهف اللي كنت بحكيلك عليها...

ماسه:: ايوا يعن.....ايييييييييييي.....

مروان:: ايوا....

ماسه:: يعني دي رهف اللي انت بتحبها....

مروان:: ايوا الغباء هيشتغل.....

رهف بضحك:: استني بتستوعب الصدمة....

مروان:: اها والله فعلا....

ماسه:: انت ياض انت وهي انتوا بتتكلموا بجد...

رهف:: اها بنتكلم بجد....

ماسه:: يعني انتي رهف اللي هو بيحب فيها ورافض بسببها انو يتجوز بقالوا تلت سنين....

رهف بكسوف:: اها...

ماسه:: لالا احنا نقعد كده وتفهموني كل حاجة....

مروان:: مش وقته بليل هبقا اقعد واحكيلك كل حاجة....

ماسه:: امممممممم تمام...يلا بينا....

وكل واحد روح بيته.....ومروان محكاش حاجة لماسه لانوا جاله شغل ضروري واضطر يمشي

رواية عشق منذ الصغر البارت العاشر بقلم منة الله محمد 

عند سيف......

سليم:: اي هنسافر شرم امته عشان الصفقة.....

سيف:: الاسبوع الجي.....

سليم:: مالك.....

سيف:: ماسه.....

سليم:: مالها......

سيف:: معرفش حاسس انها مش بتحبني وطول الوقت بتحاول تهرب مني ما بتصدق تمسك في اي حاجة عشان تهرب من كلامنا.....

سليم بخبث:: وانت عوز تكلمها في اي.....

سيف بسرعة:: في اني عوزها جمبي ومعايا واني....

سليم:: وانك اي.....

سيف:: بابا انا من صغري بحب ماسه هي كبرت علي ايدي انا....

سليم:: خلاص رجع اللي فات.....

سيف:: ازاي.....

سليم:: وانا بردوه اللي هقولك....وغمزله وطلع ينام.....

سيف طلع اوضته وخد دش وغير هدومه وصلى وقعد يسترجع ذكرياته مع ماسه.....

((((((((((((((فلااااااش بااااااك)))))))))))))))))))

سيف كان عنده ٦ سنين لما ماسه اتولدت وكانوا ساكنين في نفس العمارة وكان اول واحد يشيلها بعد باباها وفتحت عينيها ومن سعاتها بقا اسير ليهم دايما مكنتش بتسكت غير في حضنه وبتضحك لما تسمع صوته وهو بيقرأ قرأن عشان تنام او لما يغنيلها اغاني الاطفال......وبقت ماسه عندها ٣ سنين اتعلمت المشي وهي ماسكه ايده والكلام منه.....وهي وآسر علطوال يتخانقوا سوا

.....في مرة كانت هي وآسر بيتخانقوا......

آسر:: انا مش بحبك انتي وحشه....هاتي اللعبه....

ماسه:: انت اللي وحس وسيفو هيجي يضلبك (يضربك)عسان زحلتني.....

آسر:: سيف بيحبني انا اكتر....

ماسه:: تؤ انا...

آسر:: انا....

ماسه طالعتله لسانها وقالت:: انا اكتر....

آسر اتنرفز وزقها.....وسيف مسكها وزعق لآسر...

سيف بقلق:: ماستي انتي كويسة....

ماسه بعياط:: آسر ضلبني(ضربني)....

سيف:: هششش اهدي انا هنا انتي في حاجة بتوجعك....

ماسه وبتوريله ايديها:: هنا في اوفة....

سيف بأبتسامة وباس ايديها:: كده خفت....

ماسه بأبتسامة:: اه.....عوزه اقولك حاجة....

سيف:: قولي.....

ماسه ببراءة:: ماسه بتحب سيف اوي وهتفضل معاه لغاية ما تكبر.....

سيف:: بس انا هتجوز وماسه مش هينفع تبقا معايا علطوال....

ماسه بنرفزة وغيرة:: تؤ انت تاعي انا لواحدي وانت هتتجوزني انا عشان انا بحبك.....

سيف بضحك:: خلاص ياستي ماشي وانا كمان بحبك.....

(((((((((((((((((((((بااااااااااااااااك)))))))))))))))

سيف:: بحبك اوي يا ماسه....وقعد يتفرج علي صورهم لغاية ما نام.....


عند ماسه.......

قعد بتفكر في سيف وبتتكلم مع نفسها....

ماسه:: انا مش بهرب منه انا بس مكسوفة لانوا اكيد وضعنا واحنا صغيرين يختلف عن وضعنا دلوقتي وكمان هو ما بيصدق ويكسفني اعمل اي انا يعني....وبعد كده ابتسمت.....انا كنت مستنياه علطوال وما صدقت لقيته كان واحشني اوي لما ببقا معاه بحس اني اسعد مخلوقة في الدنيا دي كلها ببقا عوزها يتكلم عشان اسمع صوته وافضل ابصله......وافتكرت نفس الموقف بتاعهم وعما صغيرين.....بحبك اوي يا سيفو....وقعدت تتفرج علي صورهم ونامت......


وعدا الاسبوع وكان كل يوم سيف يطلع بحجة شكل عشان يقابل ماسه ويفضل معاها لدرجة انهم طوال الاسبوع ده مكنوش بيسيبوا بعض غير علي النوم وقربوا من بعض اكتر.....


وسافروا كلهم شرم.......وطلعوا علي الڤيلا بتاعتهم ومل واحد طلع اوضته يرتاح....اوضة سيف وماسه كانوا جمب بعض.....


بليل......

سيف:: ماستي بقولك ما تيجي نطلع نتمشا شوية.....

ماسه:: تمام.....

وطلعوا يتمشوا وماسه بتبص علي السما.....

سيف:: ماسه ممكن اسألك سؤال.....

ماسه:: اكيد.....

سيف:: كنتي فاكرني رغم اننا بعاد عن بعض....

ماسه قعدت علي الرملة وبصتله فقعد هو كمان...

ماسه:: ممكن اسألك سؤال....

سيف:: اممممم ماشي.....

ماسه:: لما تبقا مبسوط علطوال ومعاك شخص عمره ما بخل عليك في يوم وكان هو بالنسبة ليك كل حاجة وكان دايما معاك وعمره ما زهق منك ووقت غضبك يعرف ازاي يمحيه ووقت زعلك يعرف ازاي يفرحك ووقت ما تحتاجه تلاقيه من قبل ما تتكلم......يعني بمعني اصح لما يبقا معاك حاجة غالية جددددددا بس الحاجة زي ضاعت منك بس انت متأكد انك هتلاقيها وترجعلك بتقدر تنساها....

سيف:: لا.....

ماسه:: اهو انت بالنسبة ليا الحاجة الغالية اللي ضاعت مني وانا كنت متأكدة اني هلاقيها وترجعلي عشان كده عمري ما نسيتك.....

سيف:: طب لو مكنش عندك امل اني ارجع كنتي هتنسيني.....

ماسه:: الروح اللي بتسكن الجسد مبتخرجش منه غير بالموت......والاسم اللي محفور جوا القلب مبيتمحيش ولو بمرور الزمان....عمره ما يتنسا ولا حتي في لحظة غفوة.....

سيف:: يعني انا الروح وانا الاسم.....

ماسه:: اجابتك هتلاقيها النهاردة.....

سيف:: ازاي....

ماسه:: خليك مركز هتعرف تلاقيها.....

وقامت تجري ودخلت الڤيلا.....وهو قاعد مبتسم ودخل هو كمان.....

رحمة:: يلا بينا نقعد نلعب.....

آسر:: يلا هنعلب اي.....

رحمة:: صراحة او تحدي....

آسر وسيف وماسه ورهف:: موافقين....

رحمة لفت الازازة وجت عليها تسأل ورهف تجواب....

رحمة:: صراحة ولا تحدي.....

رهف:: صراحة....

رحمة:: حبيتي قبل كده وكان اسمه اي ومنين....

رهف:: اها ومازالت بحبه واسمه مروان ومن اسكندرية....

ماسه:: اخويا يا جدعان.....

رحمة:: ولعة يسطا.....ولفت الازازة وكان علي آسر يسأل وسيف تجواب....

آسر:: تحدي ولا صراحة.....

سيف:: صراحة....

آسر:: بتحبها ولا نسيتها.....

سيف:: بحبها بس ده انا ما صدقت لقيتها وبعشقها كمان.....

رحمة:: ايوا بقا.....ولفت الازازة وسيف هو اللي هتسأل وانا هجواب....

سيف:: تحدي ولا صراحة.....

رحمة:: صراحة....

سيف:: اي اكتر حاجة نفسك فيها.....

رحمة:: نفسي في بيبي يكون شبه آسر وعيلتنا تكمل....

سيف:: اولا ان شاء الله.....ثانيا منصحكيش شبه آسر عشان لو بنت هتعنس ولو ولد برده هيعنس.....

رحمة:: انا حبيبي ده قمر اربعتشر....ولفت الازازة...الدور علي رهف تسأل آسر...

آسر:: صراحة يلا....

كلهم ضحكوا....

رهف:: ماشي يا سيدي....امممممممممم

آسر:: يارب....

رهف بضحك:: طيب بس السؤال رخم حبتين....

آسر:: اسألي...

رهف:: لو جه وقت واضطريت انك تسيب رحمة عشان متتأذيش هتعمل اي.....

سيف:: اولا انا ان شاء الله عمري في حياتي ما هسيب رحمة ولاني واثق اني معايا ربنا هقدر احمي مراتي من اي حاجة بس مسبهاش ولو علي موتي....

رحمة بحب:: بعد الشر عليك...

آسر:: قلبي انتي.....

سيف:: نحن هنا علي فكرة.....

آسر:: امشي من هنا يا هادم اللذات ومفرق الجماعات....

رحمة:: بس نكمل....ولفت الازازة...الدور علي آسر يسأل ماسه....

آسر:: ها تحدي ولا صراحة....

ماسه:: تحدي.....

آسر:: غني....

ماسه:: اممممم لا...حاجة تانية....

آسر:: التحدي مبيتغيرش غني....

ماسه:: طيب.....

رحمة:: هتغني اي.....

ماسه:: لطيفة(يا حياتي انا جمبك) وبصت لسيف

وهو بصلها وبدأت تغني.....

ماسه:: يا حياتي انا جمبك خلاص الدنيا ضحكتلي....وانا حالفه علي عيني ما اشوفه في الدنيا غير بعينك....افرح اوي يا قلبي اهو جمبي حبيب لياليك.....طبلي علي الواحدة انا فرحانة من قلبي...من كتر احساسي ما انا عارفه اقولك اي....مجنونة انا في حبك ومش هعقل من اللي انا فييه.....شايفه الدنيا حلوة في عيني اللي ما بين عينيك وما بيني....لحظة انا عشت احلم بيها اني اكون معاااك...شايفه الدنيا حلوة في عيني اللي ما بين عينيك وما بيني....لحظة انا عشت احلم بيها اني اكون معاااك.....ولا كلمة ولا همسه خلاص مش عوزه اسمع صوت....شوف قلبي بيقول اي حياتي معاك حياة او موت....ده انا لما ببقا معاك مببقاش عوزه ثانية تفوووت...ولا كلمة ولا همسه خلاص مش عوزه اسمع صوت....شوف قلبي بيقول اي حياتي معاك حياة او موت....ده انا لما ببقا معاك مببقاش عوزه ثانية تفوووت...شايفه الدنيا حلوة في عيني اللي ما بين عينيك وما بيني....لحظة انا عشت احلم بيها اني اكون معاااك.....شايفه الدنيا حلوة في عيني اللي ما بين عينيك وما بيني....لحظة انا عشت احلم بيها اني اكون معاااك.....

الكل صقفلها.....سيف بصلها وابتسم.....

رحمة:: اي بقا.....

آسر:: انا عندي فكرة....

رحمة:: اي....

آسر:: ماسه وسيف يغنوا سوا....

ماسه وسيف:: نعععععععععععععععم....

آسر:: اي غنوا سوا ما بتسمعوش.....

ماسه:: بس....

آسر:: يلااا...

سيف:: اهدا....

رحمة وآسر ورهف:: غنوا غنوا غنوا غنوا.....

سيف:: خلاص ماشي بس هنغني اي.....

رحمة:: تسوي اي بتاعت محمد فؤاد....

سيف:: ماشي...جاهزة يا ماسه....

ماسه:: ايوا....

رحمة:: يلا ابدأو....

سيف:: كنت عايش طول سنيني بحلم انك في يوم تجيني من زمان مش من النهاردة قلبي شافك قبل عيني....كنت عايش طول سنيني بحلم انك في يوم تجيني من زمان مش من النهاردة قلبي شافك قبل عيني....قلبي شافك قبل عيني....

ماسه:: تسوي اي كلمة حبيبي....

سيف:: لو مكنتش اقولها ليك....

ماسه:: كنت بحرم نفسي منها لحد ما عينيا تلاقيك.....

سيف:: تسوي اي كلمة حبيبي....لو مكنتش اقولها ليك....

ماسه:: كنت بحرم نفسي منها.....

سيف:: لحد ما عينيا تلاااقيك......

ماسه:: مهما هوصف في الجمال انت ابعد من الخيال هحكي اي انا ولا اي كل حاجة لقيتها فيك.....مهما هوصف في الجمال انت ابعد من الخيال هحكي اي انا ولا اي كل حاجة لقيتها فيك.....

سيف:: كل حاجة لقيتها فيك.....

ماسه:: تسوي اي كلمة حبيبي....

سيف:: حبيبي.....لو مكنتش اقولها ليك....

ماسه:: كنت بحرم نفسي منها لحد ما عينيا تلاقيك....

سيف:: تسوي اي كلمة حبيبي....لو مكنتش اقولها ليك....

ماسه:: كنت بحرم نفسي منها....

سيف:: لحد ما عينيا تلاااااقيك.....


رهف:: بجد روعة....

آسر:: فعلا ويلا بقا عشان انا عوز انام....

رحمة:: وانا كمان....

سيف وماسه باصين لبعض.....ومحسوش بيهم غير بعد ما قاموا.....

سيف:: هتفضلي معايا.....

ماسه:: هفضل معاك....

سيف قام وقف وهي كمان وراح باس راسها وطلع كل واحد دخل اوضته وناموا وهما مبسوطين.....

وتاني يوم بدأو يجهزوا ويتكلموا في الصفقة الجديدة وهيعملوا.....

فضلوا اكتر من اسبوع بيجهزوا لغاية يوم الصفقة وكان يوم 25 في الشهر......

وبدأ الاجتماع وسيف وآسر وسليم بيتكلموا وفي واحدة من الشركة التانية بتحاول تتقرب من سيف.....وماسه هتقوم تولع فيها.....

والاجتماع خلص والصفقة نجحت وسلموا علي بعض....فالبنت رايحة تسلم علي سيف ولسه هتبوسه....ماسه وقفت في النص وخدت هي البوسة.....

ماسه:: مبروك.....

لارا:: thinks....

ماسه بصوت واطي:: يخربيت تناكتك....

لارا:: نحنا كتير مبسوطين بالشغل معكن مستر سيف.....

سيف:: الشرف لينا انسة لارا....

لارا:: بتسمحلي اليوم اعزمك علي العشا بمناسبة نجاح الصفقة....

سيف لسه هيرد...

ماسه:: نحنا كتير اسفين انسة لارا بس اليوم بدنا نتعشا سوا مو هيك سيف....

سيف بيحاول يكتم ضحكته:: اسف لارا فعلا اليوم راح نتعشا انا وماسه والعيلة سوا.....

لارا:: مو مشكلة بيوم تاني....

سيف:: ان شاء الله....

لؤي:: احنا لازم نحتفل بالنجاح....

سليم:: اكيد لؤي هنعمل حفلة كبيرة وهنعزمكوا...

لؤي:: بالانتظار....

سليم:: اكيد...

وروحوا البيت....

سليم:: سيف هنعمل حفلة بمناسبة نجاح الصفقة...

سيف:: اكيد يا بابا شوف عوزها امته....

سليم:: عوزها يوم 29...

سيف:: تحت امرك يا حبيبي....

وبدأ سيف وماسه ورحمة وآسر ورهف يحضروا للحلفة.....


يوم الحفلة.....

سيف(لبس بدلة كحلي وجرافت كحلي)

آسر(لبس بدلة سودا وجرافت بينك)

سليم(لبس بدلة سودا وجرافت سودا)

ماسه(لبست فستان كحلي وطرحة نفس لون الفستان)

رحمة(لبست فستان بينك وطرحة نفس لون الفستان)

رهف(لبيت فستان اوف وايت وطرحة نفس اللون)

ونزلوا كلهم ركبوا عربياتهم ورحوا علي الفندق اللي معمول فيه الحفلة.....

وكانت ماسه وسيف ورحمة وآسر ورهف واقفين سوا بعد ما سلموا علي الضيوف....وجه حد سلم علي ماسه.....

ماسه:: عمار مش معقول انا هنا....

عمار:: مبسوط اني شوفتك.....

ماسه:: وانا كمان اي اخبارك....

عمار:: بخير وانتي....

ماسه:: الحمدلله كويسة جدا.....

عمار:: طب يارب دايما....

ماسه:: احب اعرفك سيف وآسر ورحمة ورهف...

وده عمار زميلي وزي اخويا....

عمار:: طبعا انا عارف مستر سيف وآسر ومدام رحمة.....انسة رهف تقريبا بتشتغل في فرع الشركة اللي في نيويورك....

رهف:: ايوا....

سيف:: اهلا يا عمار....

عمار:: اهلا بيك...

ماسه:: انت بتعمل اي هنا....

عمار:: انتي نسيتي انو بابا صاحب مستر سليم...

ماسه:: اه صح نسيت....

عمار:: طب هروح اشوف صحابي وعوز اتكلم معاكي....

ماسه:: تمام....وبصت لسيف وادايقت من نظرته..

وفضلوا طول الحفلة يهزروا ويضحكوا...بس سيف مدايق من وجود عمار.....خلصت الحفلة وماسه شافت عمار....

عمار:: انتي لسه مصممة علي رأيك.....

ماسه:: ايوا يا عمار لسه مصممة وكمان لاني بحب سيف.....

عمار بصدمة:: ازاي....

ماسه:: موضوع طويل هحكيلك عليه بعدين حاليا لازم امشي...اشوفك بعدين سلام...

عمار:: سلام...

وماسه راحت لسيف وروحوا الڤيلا وكل واحد طلع ينام لانوا كان يوم متعب....

تاني يوم كلهم قاعدين تحت وفي مسدجات جت لماسه علي فونها...

ماسه بتفتح الفون واتصدمت.....

رحمة:: ماسه في اي مالك.....ماسه مردتش

سيف بقلق:: ماسه انتي كويسة....بردوه مردتش راحت رحمة خبطتها علي كتفها...

ماسه:: ها في اي....

رحمة:: اي مالك....

ماسه:: مفيش انا تعبانة وطالعة انام....

رحمة:: استني....بس هي مش لسه صاحية البت دي....

رهف:: اها مالها....

رحمة:: معرفش كمان نسيت فونها مالها دي....ولسه هتقفله شافت الصور....ينهااار اسووح....

آسر:: في اي....

رحمة:: بص....

آسر مسك الفون واتصدم:: دي دي نفس الصور...

سيف:: صور اي وريني كده....

وسيف شافهم واتصدم:: معقولة صدقت...

وعدا نص اليوم وكلهم مش عارفين يعملوا

آسر:: سيف هي اكيد مصدقتش...

سيف:: لو مكنتش صدقت مكنتش طلعت علطوال من غير ما تقول حاجة....

سليم:: سيف ماسه عارفه كل حاجة اهدا وتعالوا وطلع نشوف مالها...

رحمة:: انا هطلع اتكلم معاها وانتوا خليكوا واقفين ورا الباب تمام....

آسر:: تمام....

وطلعت رحمة ودخلتلها....وسابت الباب موارب..

رحمة:: ماسه انتي نسيتي فونك تحت....

ماسه:: اها انا كنت بدور عليه...

رحمة:: علي فكرة انا عرفت انتي اتصدمتي ليه وسبتينا وطلعتي....

ماسه:: ليه...

رحمة:: عشان الصور اللي جتلك....

ماسه:: واي يعني....

رحمة:: مش فاهمه....

ماسه:: رحومتي انا الصور دي مهزتش فيا شعراية.....

رحمة:: اومال طلعتي ليه...

ماسه:: لاني فعلا عوزه انام عشان بليل انا وسيف رايحين نتمشا فكنت عوزه ارتاح عشان افضل اكتر وقت معاه من غير ما اتعب....

رحمة:: ماسه انتي بتتكلمي بجد ولا صدقتي الصور....

ماسه:: لا طبعا يا رحمة انا عارفه سيف كويس عمره ما يبقا بالحقارة دي + انا اكتر واحدة كمان لو العالم كله قالي انو هو فعلا عمل كده مش هصدق لاني عارفه انها لعبة زبالة من ايتن....

رحمة:: لعبة....

ماسه:: ايوا....

رحمة:: وانتي عرفتي ازاي....

ماسه:: هقولك بس تقوليلي سيف شاف الصور...

رحمة:: اها وافتكر انك صدقتي....

ماسه:: تمام...

رحمة:: ها بقا قولي في اي....

ماسه:: حاضر....في يوم ايتن جت الشركة لبابا لما كنا غي نيويورك واتكلمت معاه بخصوص الموضوع ده وانو مينفعش سيف يسيبها بعد اللي حصل بس بابا زعقلها وقالها متجيش الشركة دي تاني ولا يبقا ليها علاقة بسيف نهائي فأنا طلب منه اطلع عشان اصلي وهو قالي انو هيصلي في المكتب وانا طالعة كانت هي واقفة قريب من الاسنسير وبتتكلم في الفون وسمعتها بتقول انها هتقابل شخص الساعة 1 في(...) انا قولت لازم اعرف....وروحت وراها.....

رحمة:: ده اليوم اللي كنا متجمعين فيه وانتي جيتي متأخرة بحجة اللعبة بتاعت كارما....

ماسه:: بالظبط....استأذنت من بابا وروحت وراها وقعدت في تربيزاة قريبه من بتاعتها وخلتها متشوفنيش لغاية ما جه شاب وكان اسمه چون..

(((((((((((((((فلاااااااش باااااااك)))))))))))))))))

ماسه قاعدة وسمعت الحوار ده....

چون:: ها عملتي اي.....

ايتن:: ولا حاجة سليم ما صدق انو ابنه سبني اصلا.....

چون:: طب والعمل....

ايتن:: انت حبكت تجيلي اليوم ده يعني انا هعمل اي دلوقتي.....

چون:: احنا ممكن نساومه يا اما يرجعلك يا اما نفضحه بالصور.....

ايتن:: فاكره حلوه بردوه....

چون:: والولد اللي في بطنك كده مش هضطري تنزليه....

ايتن:: كده صح....فبركت الصور والحقيرة اللي اسمها ماسه السبب في انو حازم دخل السجن....

چون:: فعلا احنا هنعمل معاها اي.....

ايتن:: لا دي حازم قال سيبهولي لغاية ما يطلع...

چون:: كنا بنجيب فلوس كتير من وراه....

ايتن:: ايوا احنا دلوقتي محتاجين فلوس...انا سمعت انو سيف هنا.....

چون:: يبقا بكرة تروحيله وتهدديه.....

ايتن:: تمام.....

كل ده ماسه كانت بتسجل كلامهم

(((((((((((((((((باااااااااااااك)))))))))))))))))))))

رحمة:: وانتي عملتي اي بعدها....

ماسه:: روحت وهددتهم بالتسجيل اللي معايا وانهم هيعفنوا في السجن جمب حازم لو قربوا من سيف....

رحمة:: لا ناصحة....

ماسه:: عيب عليكي....

رحمة:: سيف لو عرف بكل ده هيزعل اوي....

ماسه:: معتقدش هيحمد ربنا انو خلصها منه.....

فسمعوا صوت سليم وهو بيقول لسيف يستنا

ماسه:: في اي...

سليم:: احنا سمعنا اللي قولتيه وسيف خرج...

ماسه طلعت تجري ورا سيف وركبت العربية وهو راح المرسا وركب اليخت بتاعه وهي جريت بسرعة عشان تلحقه ونطت في اليخت وكانت هتقع هو مسكها....وعمار كان هناك وشاف كل ده....طلع سيف باليخت....وفضل ساكت....وماسه ساكته....وفضل يبحر لغاية ما بقا في نص المياه.....

سيف:: انا اضحك علي.....

ماسه:: لا متقولش كده....

سيف:: لا هو كده يا ماسه....

ماسه:: سيف انت مضحكش عليك بالعكس دي هي اللي غبية انت نضيف اوي عشان كده ربنا نجاك منها ومن شرها سيف ممكن تهدا....

سيف:: ليه عملت كده....

ماسه:: عشان هي واحدة متستهلكش يا سيف كلهم حذروك منها بس انت مكنتش بتسمع الكلام...

سيف:: كنت غلطان...

ماسه:: دلوقتي تحمد ربنا انها اتكشفت قبل ما تتجوزها.....

سيف:: الحمدلله والحمدلله انك رجعتيلي....

ماسه:: كلهم قلقوا عليك....

سيف:: كنت عوز ابقا لواحدي....

ماسه:: طب ممكن افضل معاك....

سيف:: اكيد....

وفضلوا سوا واتكلموا كتييير جدا عشان ماسه تنسيه اللي سمعه....

سيف:: ممكن اسألك سؤال....

ماسه:: ها....

سيف:: اي حكايه عمار....

ماسه:: انا وهو كنا بنحب بعض....

سيف:: احكيلي.....

ماسه:: متأكد انك عوز تسمع....

سيف:: اه...

ماسه:: تمام....انا وعمار حبينا بعض من لما كنا في اولي ثانوي كنا في كل الدروس مع بعض تقريبا كنا طول الوقت مع بعض انا وهو مكنش بيخليني زعلانة حتي لو انا اللي غلطانة كان علطوال بيحاول يضحكني فضلنا سنتين لما كنا بنتخانق كنت بشتكيلك منه....

سيف:: تشتكيلي....

ماسه:: اها كنت بطلع صورتك واقعد اتكلم معاها اول ما دخلنا تلتة ثانوي كل حاجة اتغيرت معاملته وطريقته وكلامه كل حاجة انا صبرت كتير جدا لما كنا بنتخانق حتي لو هو اللي غلطان كنت بصالحه لغاية قبل النتيجة بيومين كنت متوترة جدا وعصبية علطوال ومكنتش بقدر اتحكم في نفسي وهو العكس تماما كان عنده لامبالاة ومكنش همه.....كنت بكلمه واتخنقنا بسبب توتري الاوڤر من رأيه وقالي الجملة دي(انا اتخنقت منك ومن نكدك وتوترك ومن عصبيتك اللي مالهاش سبب ومن زعلك اللي من دون اي سبب دي مش عيشه لو هتفضل علي كده انا مش هقدر اكمل) ومن سعاتها سبنا بعض بس مقدرش انكر انو اعز صديق ليا هي كانت جملة جرحتني اوي بس بعدها اعتذرلي بس اتفقنا اننا اصحاب واخوات ولما كلمني عشان عوز يرجعلي رفضت....

سيف:: عشاني....

ماسه:: اول مرة لا لاني كنت لسه مش اخدت عليك وعرفتك كويس وعشان انا مش مستعدة ارجع لواحد يحبني وقت ما يعوز ويسيبني وقت ما يعوز بس تاني مرة كانت عشانك....

سيف:: طويب....

ماسه:: طب الدنيا ليلت مش هنرجع زمانهم قلقانين....

سيف:: تمام يلا....

ورجعوا....

سليم:: حبيبي انت كويس....

سيف:: متقلقش انا كويس....

آسر:: يا اخي قلقتنا عليك....

سيف:: انا كويس متقلقوش....

وقعدوا يتكلموا.....وماسه دخلت المطبخ وهو دخل وراها....

سيف:: ماستي....

ماسه:: نحم....

سيف:: اجهزي علي الساعة 1 كده هنروح نقعد عند المرسا شوية....

ماسه:: 1 بليل....

سيف:: اها....

ماسه:: انت مجنون...

سيف:: بيقولوا....

ماسه:: طب بس....

سيف:: هستناكي سلام...

ماسه:: مجنون والله مجنون....

سليم:: ابني وانا عارفه....

ماسه:: ايوا طبعا....

سليم:: هتروحي....

ماسه:: مش عارفه....

سليم:: روحي وانا هبقا وراكوا عشان انا كمان عوز اتمشا....

ماسه:: اذا كان كده ماشي....

وجت الساعة واحدة وهي جهزت وخرجت وروحوا علي المرسا وقعدوا.....

سيف:: ماسه تعرفي اني اسعد واحد في الدنيا...

ماسه:: ليه...

سيف:: عشان انتي معايا....

ماسه:: سيف....

سيف:: ماسه انا بحبك....

ماسه:: نعم.....

سيف:: ب ح ب ك..

ماسه:: احم اها ماشي تمام....

سيف بضحك:: خلاص خلاص متقلبيش تفاحية كده....

ماسه ضربته في كتفه:: رخم.....

سيف:: مع حضرتك كتلة رخامة متحركة يافندم...

ماسه بغيظ:: بطل برود....

سيف:: مع حضرتك ديب فريزر متحرك يافندم....

ماسه:: سييييييف....

سيف:: قلبه وروحه وعقله وعيونه.....

ماسه:: اي دا عمار....

سيف:: عمار مين....

عمار:: انا يا سيف ازيك....

سيف:: الحمدلله وانت....

عمار:: بخير....

ماسه:: بتعمل اي هنا....

عمار:: كنت بتمشا شوية.....

ماسه:: تمام....

عمار:: وانتوا.....

ماسه:: بنتمشا شوية بردوه....

عمار:: تسمحولي اقعد معاكوا....

سيف بغيره مكتومه:: اتفضل....

عمار:: شكرا....

ماسه:: سيفوووو....

سيف:: قلبه....

ماسه:: اهدا...

سيف:: حاضر...ايش بدك....

ماسه:: النهارده كام....

سيف:: الساعة عدت 12 يعني النهارده 31....

ماسه:: ها ايوا بيفكرك بأيه....

سيف:: اووف عيدجواز رحمة وآسر....

ماسه:: ايووون عوزين نعمله.....

سيف:: سيبيلي الموضوع ده هظبطه.....

ماسه:: بس في افكار في دماغي....

سيف:: عارف يا حبيبتي....

سليم:: حبك برص....

سيف:: بابا انت بتعمل اي هنا....

سليم:: حبيت اتمشا شوية....

سيف:: اقعد....

سليم:: عامل اي يا عمار.....

عمار:: بخير يا عمو وحضرتك.....

سليم:: بخير الحمدلله....


ماسه الدنيا بقت برد اوي وهي سقعت....

سيف:: سقعتي....

ماسه:: اها.....

سليم:: كان بودي اقولك خدها في حضنك بس انتوا كبار دلوقتي عيب....

سيف:: بتحسرني انت يعني ولا اي....

عمار:: هو انتوا تعرفوا بعض من قبل كده....

سيف:: اها....

عمار:: ازاي....

ماسه:: اوبس نسيت اقولك ده سيف....

عمار:: اللي كنتي بتحكيلي عليه...

ماسه:: بالظبط....

عمار:: يعني قابلتي شريك طفولتك واخيرا.....

سيف:: وشريك حياتها....

عمار:: اكيد....

سيف:: طيب يلا بينا عشان متخديش برد.....

سليم:: وحفلة بكرة....

سيف:: انا بتليفون هظبط كل حاجة متقلقش....

سليم:: ماشي يلا بينا....

سيف:: عمار انت معزوم علي الحفلة بكرة هبعتلك دعوة تمام....

عمار:: تمام.....

وروحوا البيت .......وسيف وماسه مرتاحين جدا....


تاني يوم الصبح كله صحا وسيف خد آسر ورهف وماسه اخدوا رحمة....

سيف جاب فستان فرح لرحمة وبدلة لآسر....

وجابوا ميكاب ارتست لرحمة ورهف وماسه وكلهم لبسوا وظبطوا......

رحمة:: اومال فين فستانك يا بنتي.....

ماسه:: عاااااااااا انا هقتل سيف قالي الفستان هيبقا عندك ومجبهووووش....

رحمة بضحك:: طب اهدي هيجيبه دلوقتي بس عوزه اعرف انتي وهو عوزين تعملوا اي....

ماسه:: هتعرفي....


الباب خبط ودخلت بنت حطت فستان علي السرير....

البنت:: حضرتك الانسة ماسه...

ماسه:: ايوا....

البنت:: الاستاذ سيف باعت لحضرتك الفستان ده....

ماسه:: شكرا....

ومشيت البنت ورحمة ورهف كانوا لبسوا...

رحمة:: يلا البسي خلينا نخلص....

رهف:: استني هفتح اشوف زوقه....

وفتحت وكان الفستان سيمبل خالص ونفس لون عيون ماسه ومعاه تاج فيه لؤلؤة بنفس اللون وطرحة بيضة وجذمة بيضة....

رهف ورحمة:: واووووووووو....

رحمة:: البسي بسرعة خلينا نشوفه عليكي....

رهف:: ايوا يلا بسرعة....

ودخلت ماسه لبست والميكب لفتلها الطرحة وحطتلها التاج....

ماسه واقفة قدام المراية وكانت ملكة جمال....

رحمة:: بسم الله ما شاء الله ولا قوة الا بالله....

رهف:: زي القمر يا ماسه....

ماسه:: شكرا....

الباب خبط ودخلت البنت تاني....

البنت:: استاذ سيف بعتني اقولكم تنزلوا....

ماسه:: حاضر نازلين....

ونزلوا التلاتة.....وكان سيف وآسر ومروان مستنينهم.....

وصلوا الثلاث ملكات امام الثلاث ملوك....

آسر راح قدام رحمة وقال:: عيدجواز سعيد يا حبيبتي....

رحمة بكسوف:: عيدجواز سعيد يا حبيبي....

سيف:: انا هيغمي عليا النهاردة قمر يناس.....

ماسه بكسوف:: شكرا....

مروان:: واحشتيني.....

رهف بكسوف:: وانت كمان.....

ودخلوا القاعة ورحمة وماسه استغربوا من انو الكل موجود....عيلة ماسه كلها ويوسف....وعيلة رحمة كلها....

وبدأت اول رقصة سلوا بين الستة علي (اغنية سمعني نبضك).....

رواية عشق منذ الصغر البارت العاشر بقلم منة الله محمد 

وبعد ما خلصوا بدأت المهرجانات

مهرجان (متبعديش غيرك ماليش)....

كانت ماسه واقفة جمب سليم بيتكلموا وجه سيف راح ماسك ماسه وغناه وهو بيبصلها....

وماسه اتكسفت وطلعت تجري وهي معدية من قدام بنات سمعتهم بيتكلموا....

بنت1::شوفي ازاي احنا اللي هنموت عليه وهي عرفت ازاي تكول بعقله حلاوة وعرفت تضحك عليه....

بنت2:: حته سكرتيرة لا راحت ولا حت مش عارفه انا حبها علي اي....

بنت1:: علي رأيك مهو شغل سكرتارية بقا.....

بنت2:: معاكي حق....

وقعدوا يضحكوا......وسيف سمعهم وماسه مشيت من قدامهم....

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

يارب يكون البارت عجبكم

توقعاتكم+ رأيكم

تعليقات

التنقل السريع