روايه عزومه طلاقي الفصل الاول بقلم هويدا زغلول
رواية عزومه طلاقي الجزء الاول بقلم هويدا زغلول
عزومه طلاقي الحلقه الاولي بقلم هويدا زغلول
وسام
ابنك طلقني يا حماتي علشان حبيت اشرفه
قدام مديره واعزمه هو مراته عندنا عالغدا
منير
تشرفني ب طاجن مسقعه برضه وبعدين قولتك
خالص انا خلصت من العزومه وعايز ارجعك بعد
ما انتي ماشيه كده ..... خليني ساكت بقي
انا وسام اللي أطلقت بسبب عزومه مدير جوزي
ايوه جوزي ملاقش اي سبب يقولوا لمديرو علشان ميجيش عندنا غير أنه يقولوا اصل طلقت مراتي كنت في يوم في شغلي ولقيت منير جوزي
جالي
منير
وسام انا عايزك ضروري ماما المفروض جايه
عندنا بكره وانا بصراحه مش عارف اعمل اي
مش معايا فلوس تكفي الشهر لينا احنا
الاتنين ومش عارف اعمل اي مش ناقص
حد تاني يجي البيت ، وفي الوقت ده انا قولت ليه
وسام
اي اللي انت بتقولوا ده يا حبيبي بس مامتك
تنور في اي وقت وانا هتصرف يا حبيبي في فلوس
ملكش دعوه اوعي تكون قولت ليها متجيش
منير
لا ما هو علشان انا عارف انك ممكن تتصرفي في فلوس انا جيت اسالك الاول
وسام
ايوه فعلا انا هاقدر اتصرف في فلوس ما تشيلش هم المهم انت سبت شغلك وجيت ازاي بس يا ابني مش عايزين اي خصومات ليك الفتره دي
منير
اعمل ايه يعني ما هو لو انتي وافقتي ان اجيب ليكي موبايل كنت اتصلت بيكي وكلمت صاحبتك قالت لي انها مجتش انهارده مافيش حد دلوقتي ماشي من غير موبيل
وسام
عالعموم كلها شهرين واقبض الجمعيه وبعدين نبقي نشوف موضوع الموبيل ده يلا بقي
مش عايزه مديري يشوفك هنا علشان ميتكلمش معايا ارجوك امشي
منير
خالص ماشي وفعلا مشي منير وانا دخلت لشيماء صحبتي وكنت مكسوفه اتكلم معاها
خالص ولقيتها بتقولي
شيماء
مالك يا وسام وافقه كده ليه حاسه انك عايزه
تقولي حاجه اتكلمي يا بنتي عالطول
وسام
والله انا محرجه منك اوي لان لسه مرجعه ليكي
الفلوس اللي كانت عندي من يومين بس أنا
محتاجه مبلغ كده لآخر الشهر معلش ، وبعدها قامت وقفت وقالت
شيماء
اي يا بنتي كلامك ده احنا اخوات بس قولي ليا خير فيه حاجه اصل انا شوفت منير
جوزك هنا من شويه يارب تكون الأمور بخير
وسام
اه اه بخير بس الدنيا مزنقه معانا شويه والله بس
هتتحل باذن الله
شيماء
هو جوزك جاي لحد هنا علشان عايزك تتصرفي
في فلوس طيب ليه هو مش يتصرف ، وفي
الوقت ده حسيت أن محرجه اوي وقولت
وسام
خالص مش محتاجه حاجه انا هتصرف
وهي جت وقفت جمبي وقالت
شيماء
يابت انتي اختي وانا بتكلم معاكي والله عادي
خدي الفلوس اهي ومش عايزه ياستي لما
تقبضي خليهم معاكي لحد ما اقولك عايزهم
وسام
ربنا يخليكي ليا والله انتي فعلا اختي واخد منها الفلوس وروحت
قعد علي مكتبي اكمل باقي شغلي ولقيت
المدير اتصل بيا وقالي اروحله
المدير
ازيك يا وسام عامله اي كنت عايز اقولك أن
المكتب كله سهران انهارده علشان تقدروا تخلصوا الشغل اللي موجود
وسام
بس حضرتك عارف ان امؤري صعبه الفتره دي
اوي وفعلا مقدرش أن اسهر
المدير
وسام انتو كل يوم تقولو أن الشغل هيخلص
ومش بيخلص لو سمحت دول ساعتين بس
لازم الكل يكون سهران
وسام
حاضر ماشي وفي الوقت ده انا كنت خايفه
اقول لمنير بس كلمته من عند شيماء
منير
خير يا وسام اوعي تقولي ان مش عرفتي تتصرفي
في فلوس خالص أنا اتصلت لماما وقولت ليها تيجي وانا قولت
وسام
لا معايا الفلوس بس للاسف في مشكله تانيه انا عندي شغل كتير ولازم اسهر انهارده في الشغل
منير
ايوه يا وسام فين المشكله يعني ماتسهري
انا مش عايز مشاكل في شغلك خالص الفتره
دي علشان انتي عارفه علينا فلوس كتير اوي
وانا كل شويه يتخصم مني تاخيرات
وسام
تمام يا حبيبي انا قولت اعرفك واوعدك اول لما
اجي البيت هعمل الاكل عالطول ودخلت اخلص
باقي شغلي ولقيت شيماء داخله تقولي
شيماء
ايه يا بنتي ما جوعتيش انا جعانه قوي وبصراحه مش قادره اصبر ثاني
وسام
لا مش جعانه ومش متعوده اكل بره البيت
لما اروح ابقي اكل مع منير بقي خلينا نخلص
شغلنا
شيماء
انتي لو مكينه مش هتكوني كده مش عارفه
انتي ازاي تتحملي تقدري تفضلي وقت
طويل من خير اكل كده وفي الوقت ده لقيت
المدير داخل علينا المكتب
احمد
بصراحه انا كنت جعان اوي صعب عليا اجيب
اكل ليا لوحدي جبت اكل لينا كلنا
شيماء
بجد يا فندم كلك ذوق احنا كنا لسه بتتكلم في
موضوع الاكل وفي الوقت ده انا شيمت أنه
جايب فراخ وبصراحه انا كنت جعانه اوي بس قولت
وسام
لا معلش انا مش جعانه ومش هقدر اكل
حاجه سامحني
احمد
طيب ليه كده طيب كل وحده تاخد وجبتها
وتاكل علي مكتبها احسن وفعلا ساب الوجبات
ومشي
شيماء
لما اروح اكل علي مكتبي بقي انا مش قادره بصراحه جعانه اوي وفعلا مشيت وأنا اخد الاكل
وقولت
وسام
لا لا مش هاكل هخلي الاكل لما اروح ناكل
انا ومنير حرام هو برضه بقالو كتير ملكش الاكل
ده وفي الوقت ده كان منير قاعد ما اصاحبه
في كافيه وقال لصاحبه
منير
ياه لو وسام كل يوم تسهر في الشغل
علشان نعرف نخرج سوا دي قاعده علي نفسي
مدحت
بقولك اي يا منير من الاول كده علشان
نكون متفقين كل واحد يدفع لنفسه اه
انت بتيجي لحظه الحساب وبتختفي
منير
كده برضه اخس عليك ده انا صاحبك حبيبك
مدحت
لا بقولك اي انا مليش في الكلام ده اه ارحمني
بقي بيتي وعيالي اولي بالفلوس دي وانا
خلصت شغل وروحت البيت وكان منير روح
وسام
انت هنا يا حبيبي وبصراحه انا كنت خايفه اوي
اقول ليه علي أن مديري جاب لينا اكل
ولقيته بيقولي
منير
الله اي ريحه الاكل دي انا جعان اوي
وسام
اصل اصل اصل بصراحه المدير جاب لينا كلنا
في المكتب اكل والله فراخ وانا انحرجت اقولوا
لا قولت اجيب الاكل وناكل سوا وكانت
الصدمه لما فتح الاكل وقالي
منير
اي الراجل المعفن ده مش هاين عليه يجيب
فرخه كامله طيب دي هتكفني ولا تكفيكي
وسام
هقوم اعمل شويه رز جنبها وبصراحه كنت
مصدومه اوي لان كنت فاكره أنه هيزعق
لما يسمع الكلام ده وبعدها دخلت. خرجت
لقيته اكل الاكل
منير
معلش يا حبيبتي بقي اصل كنت جعان اوي وبعدين انتي اتاخرتي بس عايز اقولك
السلطه مع الارز والله طعمهم بيكون
حلو اوي
وسام
اه اه يا حبيبي بالف هنا وفعلا قعد كلت
لان كنت جعانه اوي وطول النهار كنت من غير
اكل وتاني يوم جالي عند الشغل بعد ما خلصت
شغل
منير
ماما في البيت قولت اجي اشوف اجيلك ونروح
نسوا البيت مفيهوش اكل ومش
عارف اتكسفت اوي لما ماما قالت ليا تلاجتك
فاضيه لسه
وسام
كنت قولت ليها احنا بنحب نجيب الحاجه اول
ب اول بعدين بلا وانا هتصرف
منير
طيب هنروح علي طول ولا اي
وسام
لا يا حبيبي ولا يهمك هنروح الماركت الاول وبعدين نروح يلا بينا وبعدها روحنا الماركت
وجبت الاكل وخرجنا ولقيته بيقولي
منير
اي ده عارفه اللي
واقف هناك ده مين ده المدير بتاعي في
الشغل تيجي نسلم عليه
وسام
اه تمام يلا ولقيته عامل يبص علي هدومي
لأن هدومي كانت عاديه اوي وبعدها قالي
منير
هو انت ما عندكيش لبس غير اللبس اللي انتي لابساه ده وطبعا هو كان لابس بدله هتروحي تسلمي على الراجل بالشكل ده ازاي دلوقتي وفي الوقت ده انا قولت
وسام
لو عايز تروح تسلم عليه وانا اقف هاستناك هنا ما عنديش مشكله
منير
لا لا خلاص تعالي تعالي
وبعدها رحنا وقربنا عليه وكان واقف جنب عربيته ازي حضرتك يا استاذ
محمود والله مبسوط أن شوفت حضرتك احب
اعرفك المدام
محمود
ازيك يا منير عامل ايه اخبارك ايه ازيك يا مدام فرصه سعيده مبسوط اني تعرفت عليكي
وسام أنا أكتر
وفي الوقت ده خرجت مرات المدير من محل
لبس كبير اوي ومعاها شنط كتير ، وجت جمبنا
وقالت
رودينا
مساء الخير اهلا وسهلا
محمود
احب اعرفكم المدام واستاذ منير شغال معنا والمدام بتاعته وفعلا كان نفسها شيك جدا وانا كنت واقفه محرجه من نفسي اوي ولقيتها بتقولي
رودينا
اهلا بيكي و فقنا نتكلم سوا انا.وهي ولقيتها
بتقولي اللي معاكي ده بتنجان صح هتعملي مسقعه
وسام
اه بس أنا بعملها حلو اوي وفي وفي الوقت ده لقيتها بتقول لجوزها
رودينا
تصدق يا محمود هيعمله مسقعه اللي نفسك فيها مش عارفه ليه دائما بتطلع معايا غلط حاسه ان تعمل حاجه ناقصه فيها
وسام
خلاص ايه رايك تيجي بكره وتشرفيني في بيتي واعملها لك والله هكون سعيده اوي ولقيتها
بتقول لجوزها
رودينا
قولت اي يا محمود بليز متقولش لا انا نفسي
فيها اوي ولقيته فعلا وافق روحت البيت
وكان منير مخنوق ودخلت وكانت حماتي في الاوضه وقولت ليه
وسام
ما لك يا منير ماشي طول الطريق ساكت ومش بتتكلم هو في حاجه حصلت ضايقتك حاول
تفرد وشك ا امك تفتكر انك
مخنوق أنها عندنا ، وهو قالي
منير
هو انت ازاي تعزميهم عندنا بكره على الغداء انت فاهمه انت كده عملتي ايه
وسام
عامل ايه يعني الست تكلمت معايا في الاكل كنت ابقي قليله الذوق واسكت بتقول نفسي في الاكله قولتلها خالص تعالي
منير
الراجل طول عمره بيشوفني ب اشيك لبس وبرفن لما يجي يشوف بيتي الحقير ده انتي مش شيفاه احنا عايشين فين اقول له ايه دلوقتي
وسام
نعم انت بتقول اي انت مستعر من بيتنا
قدام مديرك ولا اي وبعدين احمد ربنا
انك عندك بيت اصلا والصدمه لما قالي
منير
انا كنت مستعر منك انتي شخصيا قدامه
من هستعر من بيتنا
وسام
ولما انت متسعر مني مخليني علي زمتك ليه يا منير معقول بعد كل اللي عملته معاك
جاي تقولي كده علشان عايزه اشرفك قدام مديرك في الشغل
منير
بطلي بقي المسلسلات دي انتي عملتي
كده اول لما شوفتي مرات محمود وهي
بتجيب لبس حبيتي تبيني قدامها انك يعني
الست الغلبانه المسكينه صح اللي جوزك
مطلع عينك وفي الوقت ده صعبت عليا نفسي
اوي وانا قولت ليه
وسام
طلقني احسن يا منير بعد كلامك ده مينفعش
نعيش مع بعض
منير
تمام اوي حاضر هطلقك وفعلا طلقني وانا كنت وافقه مصدومه ولقيت أمه خارجه وبتقول
الام
اي ده فيه اي يا ولاد مالكم اول
مره اسمع صوتكم عالي اوي كده
فيه اي يا منير وهو فضل ساكت
وسام
أنا أقولك فيه اي يا حماتي ابنك طلقني علشان
خاطر حاولت أعزم واحد صاحبه في البيت
هنا
منير
انتي يا امي مش فاهمه حاجه وبعدين
أنا خالص طلقتك امشي بقي ، وفعلا مشيت
ومش عارفه كنت هروح فين وبعدها حماتي
قالت
حماتي
انت بتهزر والله ازاي تعمل كده بعدين هو
انت عارف مراتك رايحه فين انت
عارف كويس اوي ان ملهاش حد
منير
أنا بصراحه بقيت اتكسف منها يا امي
انتي مش بتشوفي الناس برا عامله ازاي لبس
اي ومكيب وانتي شايفها
الام
اطبخي يا جاريه كلف يا سيدي مراتك
مستحمله معاك المره وعمرها ما شافت
يوم حلو البدل اللي انت بتتكلم عنها دي
بفلوسها ولا انت فاكر أن أنا معرفش حاجه ، وهو اتعصب وقالها
منير
هي كمان بتخرج اسرار البيت برا شوفتي
بقي يا امي
الام
اسمع أنا مش هتكلم كتير مراتك لو مش رجعت
البيت أنا مش داخله بيتك ده تاني
انت فاهم ولا لا ومن غير سلام وبعدها خرجت
الام وشويه والباب خبط وفتح منير وقال
منير
ايوه مين حضرتك
عماد
مساء الخير أنا آسف ان جيت هنا من غير
ميعاد بس انا عامل أكلم وسام علي موبيل
شيماء زملتها مش بترد
منير
وانت تعرف وسام مراتي منين بقي
ياتري مين عماد ده ده اللي هنعرفه الحلقه
الجايه
لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على
للتواصل 👇👇👇😘
يُمكنك الانضمام لقناتنا على التليجرام
- (من هنا)
- ( من هنا )
او متابعه جروب الفيس
- (من هنا)
لكم منى اجمل باقات الزهور 🌹🌸💐🌼🌻🌺
تعليقات
إرسال تعليق