القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية عزومه طلاقي الفصل الثاني بقلم هويدا زغلول

 عزومه طلاقي الحلقه الثانيه بقلم هويدا زغلول

روايه عزومه طلاقي الفصل الثاني بقلم هويدا زغلول 

رواية عزومه طلاقي الفصل الثاني بقلم هويدا زغلول


رواية عزومه طلاقي الفصل الثانى

رواية عزومه طلاقي 

 عزومه طلاقي 

عماد 

أنا مندوب شحن وكانت طالبه الحاجات دي 

من شركه وكان التوصيل في الشارع بس للاسف مش بترد 


منير 

بقولك اي أنا طلقتها وهي مشيت وانا 

مش معايا اي فلوس 


عماد 

حضرتك الحساب مدفوع بالشحن كمان 

بس لو مش عايز تستلم مافيش مشكله 

خالص 


منير 

لا استلم مش بتقول الحساب مدفوع 

لما نشوف الهانم طالبه اي عارفه أن مش معانا 

فلوس ورايحه تطلب شحن وريني ، واخد 

منه الحاجه ومشي وفتحها وكانت 

بدله جديده وقال 


منير 

الله حلوه اوي البدله دي ألبسها بكره اي 

ده عيد ميلادي بكره علشان 

كده كانت امي جايه ياتري كانت 

جايبه ليا هديه هي كمان ولا اي شكلك 

اتسرعت يا منير كنت قولت لمحمود انك 

طلقتها وخالص يعني هو كان هيجي 

يفتش 


وانا مكنتش عارفه اروح فين وفكرت في شيماء

صحبتي  وطلعت عندها وفتحت الباب وقالت 


شيماء 

اي ده وسام خير يا جايه في وقت متاخر زي ده كده ازاي وجوزك سابك تنزلي من البيت

وانا دخلت وفضلت اعيط واقولها 


وسام 

أنا بقالي 3ساعت وافقه في الشارع ومش عارفه اروح فين 

منير طلقني يا شيماء وانا مش عارفه اروح في اي مكان انا اسفه جدا اني جيت لك بس والله مش عارفه


شيماء 

طلقك يعني اي طلقك يووو انا اسفه 

تعالي اقعدي  يا حبيبتي وانا حكيت لشيماء 

كل حاجه ولقيتها بتقولي 


شيماء 

كنت عارفه ان جوزك هيجي عليه ليوم ويعمل 

كده 


وسام 

عمري ما كنت اتخيل أنه يبعني كده بسهوله 

بعد كل اللي عملته معاه ده انا كنت راجل 

البيت والله 


شيماء 

انتي فاكره بقى يا وسام ان انا هغلط منير في اي حاجه هو عملها لا طبعا هو ليه حق في كل حاجه انت اللي كنت من اول شخصيه سلبيه وما بتاخذيش معاه قرار واي حاجه بيعوزها كنتي  بتعمليها ليه 


وسام 

هو ذنبي ان كنت بحب جوزي ومش عايزه اشيله اي مسؤوليه تقيله عليه واي حاجه كنت انا باعملها معه لا طبعا المفروض يشيل ليا الموضوع ده على دماغه ما يعملنيش بالطريقه اللي عاملني بها دي


شيماء 

مش عيب انك تساعدي جوزك طب ما انا بشتغل  وبساعد محمد بس محمد بيعمل عشاني ايه علشان انا اعمل عشانه كده بصراحه راجل شايلني من على الارض شيل ، والله يا حبيبتي

أنا كنت بخاف اقولك الكلام ده تزعلي مني بس جوزك صعب اوي 


وسام 

ارجوكي انا مش قادره لاي كلام دلوقتي 

انا محتاجه أنام والله انا يومين بس اشوف 

مكان واروح فيه 


شيماء 

انتي بتقولي اي انتي بتهزري البيت بيتك 

ده انتي اختي والله وربنا يعلم بحبك قد اي 


وسام 

ربنا يخليكي ليا وبعدها دخلت الاوضه وشيماء 

دخلت اوضتها ، ومحمد جوزها كان قاعد في الاوضه وقالها 


محمد 

انا مكنتش عايز اخرج الا لما صحبتك تمشي 

اي اللي جباها في وقت متاخر كده ومش سمعت 

صوتها مشيت يعني 


شيماء 

وطي صوتك لأنها جوا في اوضه الاطفال 

جوزها الواطي طلقها ورمها في الشارع دلوقتي

بجد مش عارفه جوزها ازاي يعمل كده  


محمد

مش فاهم بعدين هي هتقعد فين واكيد 

مش هتقولي هنا 


شيماء

هو انت عايزني ارميها في الشارع ما انت عارف ان هي ما لهاش اي حد خالص هتقعد بس 

عندنا كام يوم وبعدين هي هتشوف مكان 

وانا هدور معاها علي شقه تقعد فيها 


محمد

لا خليها هنا وكلام الناس يكتر  وانت عارفه ان امي لو شافتها هنا مش هيحصل كويس

ومش هينفع تقعد يا شيماء 


شيماء 

قول كده بقى بلاش تقول الكلام الناس انت خايف من امك وبعدين هي مالها بشقتي 

انا  اقول مين يقعد فيها اللي ان انا عايزاها وماشي  منها اللي انا عايزاه


محمد 

بلاش

طريقه كلامك دي يا شيماء لو سمحت انا امي بتحترمك وبتعزك فبلاش انك تتكلمي عليها بالطريقه دي انا شايفه ان غلط انك صاحبتك تقعد في شقتك وانتي متجوزه خليها يا ستي تروحي لمامتك مامتك عايشه لوحدها


شيماء 

عايزنيى

دلوقتي اقول لها معلش اصل جوزي مش عايزك في البيت اتفضلي اوديكي عند امي وانت عارف ان امي ست مريضه مين هيخدميها يعني هي يعني معنى كده  أن بقولها  اخدميها 

بقمتك 


محمد 

اللي انتي عايزه اعملي بصراحه عارف 

انك مش هتغطلي نفسك ابدا انتي حره بس 

اعرفي انك كده بداخلي الشيطان بينا 


شيماء 

طيب نام بقي وعدي يومك رجاله ملهاش 

امان صحيح ونامت وتاني يوم لقيت شيماء بتخبط علي الأوضه 


شيماء 

صباح الخير يلا علشان تفكري قبل ما نروح 

الشغل وروحنا قعدنا علي السفره وانا قولت


وسام 

أنا اسفه والله يا استاذ محمد بس انا باذن 

الله همشي علي طول 


محمد

البيت بيتك يا وسام وبعدها الباب خبط

وفتحت شيماء وكانت حماتها وجت اقعدت 

علي السفره 


الحما 

صباح الخير اي ده هو انتو عندكم ضيوف ولا 

اي ، وبعدها شيماء ردت عليها وقالت 


شيماء 

لا مش ضيوف يا حماتي دي وسام صاحبتي 

يلا بينا يا وسام اتاخرنا علي الشغل 


وسام 

تمام يلا بينا مع السلامه يا طنط ، وبعدها 

مشينا وام محمد قعدت جنبه وقالت 


الام 

اي ده هي كانت بايته هنا ولا اي مش سمعت 

حد طالع الصبح 


محمد 

ايوه يا امي جوزها طلقها مع انها 

كانت كويسه اوي معاه معرفش ليه 

عمل فيها كده 


الام 

علشان ربنا بيحبك يا بني انت عايز 

واحده زي دي تسمع كلامك متقولش 

ليك لا وهو أنصدم من كلامها وقالها 


محمد 

انتي بتقولي اي يا امي عايزني اتجوز 

علي شيماء 


الحما 

مين قالك أنه علي شيماء انت 

هتتجوز من غير شيماء اصلا مينفعش 

يبقي معاك اتنين بس شيماء دائما بتقولك 

لا فكر بقي في مستقبلك 


محمد 

لا يا امي مينفعش اتجوز وسام وبعدين 

جوزها اكيد هيرجعها 


الام 

مهي دي فرصتك بقي يا نن عين امك تحلق 

تكلمها قبل ما جوزها يرجعها انت 

عايز واحده تقولها يمين يمين شمال 

شمال مش زي شيماء وبدا محمد يفكر في كلامها و  في الشركه 

منير راح الشركه ومحمود بعت ليه وقالو 



محمود 

رودينا واجعه دماغي على اليوم اللي هنجي نتغدى عندكم فيه بجد انا محرج منك اوي. الله 


منير 

والله يا استاذ محمود انا المحرج لك ومش عارف اقول لك ايه انا ووسام اتطلقنا امبارح


محمود 

انت اكيد بتهزر ازاي وليه دي مراتك شكلها 

طيب اوي وغلبانه جدا اوعي يكون بسببنا 


منير 

انا مش عارف اقولك اي بس انا تعتبرك زي 

اخويا ايون هي لما شافت استاذه رودينا 

جايبه لبس جديد فضلت مصممه أن أجيب 

لبس من نفس المحل قولتها اصبري يومين 

بس لحد ما اقبض مش راضيه 


محمود 

معقول هي كده مع ان شكلها ميقولش 

كده خالص لبسها متواضع اوي والله انا اسف 

بس انت عارف ان اتقبلنا صدفه 


منير

ده شكل بس والله انما متعرفش من جوا 

عامله ازاي 


محمود 

انا اسف والله إن ده حصل بسبيي لو عايز 

احل المشكله بينكم انا عندي استعداد والله 


منير 

لا لا انا مش عايزه اوصل لها اني دخلت احد في مشكلتنا يمكن ربنا يهديها وترجع البيت ثاني


محمود 

طول عمرك عاقل يا منير وبتعجبني دماغك والله ربنا يهديك يا رب ويهديها وترجع بيتها وانا 

كنت في شغلي وفي مكتب استاذ احمد 

كنت بخلص شغل معاه وقالي  


احمد 

مالك يا وسام شكلك متغير ليه كده هو في حاجه حصلت زعلتك ولا ايه


وسام 

ابدا والله يا استاذ احمد قله نوم  مش اكثر انما انا كويسه وهابقى تمام


احمد 

ربما يطمنا عليكي يارب المهم خلصي كل الشغل 

اللي مطلوب منك انهارده 


وسام 

اكيد هيخلص بس

انا كنت عايزه استاذن حضرتك في سلفه كبيره 

شويه ويتخصم كل شهر من مرتبي 

حاجه لان هعزل ومحتاجه فلوس 


احمد 

حاضر يا وسام هعملك اللي انتي عايزه بس 

طمنيني انتي كويسه ولو فيه اي 

حاجه انا ممكن اساعدك 


وسام 

ابدا مافيش حاجه بس عندي ظروف ومحتاجه 

فلوس بعد اذنك 


احمد 

تمام هعملك السلفه اللي انتي عايزها وانا شكرته  وبعدها خرجت علي مكتبي  وفي الوقت ده لقيت منير جاي 


وسام 

انت اي اللي جابك عايز اي مني وهو قعد وقالي 


منير 

معلش الشيطان اللي خلاني اعمل كده 

ارجوكي متزعليش والحمد لله هربت 

من موضوع العزومه ده 


وسام 

ايوه وبعدين راجع ليا دلوقتي بعد ما خلاص 

العزومه اتلغت لا انا مش رجعه ليك تاني 


منير 

هتعيشي فين يا بنت الناس انتي ملكيش حد تروحي ليه وده السبب اللي رجعني ليكي 

تاني أنا أقدر اتجوز من بكره انما 

انتي ملكيش  حد 


وسام

علشان كده انت بتيجي عليا انا هشتغل وهصرف 

علي نفسي. مش عايزه منك حاجه امشي من هنا 

مش عايزه اشوف وشك تاني أنا حاسه ان مرتاحه 

لما انت خرجت من حياتي والله 


منير 

بكره تندمي علي كلامك ده مع السلامه 

لما اشوف هتعرفي تعيشي لوحدك ازاي 

وبعدها خرج ودخلت شيماء وقالت 


شيماء 

هو كان عايز منك اي ده وصحيح مش البدله 

دي اللي المفروض كنتي جايبها علشان عيد ميلاده 


وسام 

ايوه اكيد هو استلمها وجاي دلوقتي 

بعد ما هرب من العزومه فاكر أن ممكن 

ارجع ليه 


شيماء 

والله يا بنتي حياتك من غيرو احسن وبكره 

تشوفي أنا مش بسخنك عليه 

بس انا شيفاه انتي تعبانه ازاي معاه 


وسام 

كان عندك حق والله عالطول كان مشيلني 

الهم ومكنش عندي ثقه في نفسي 

بجد كان عندك حق 


شيماء 

طيب يلا بينا لأن اتاخرنا اوي وزمان 

محمد جعان وانا معنديش اكل خالص 



 وبعدها روحنا البيت  ومحمد كان قاعد واول 

لما دخلنا قال 


محمد

كل ده تأخير المفروض هستني 

حضرتك لحد ما تخصلي شغل علشان افكر 

اكل 


شيماء 

اي ده هو انت بتتكلم كده ليه ما تعدل 

طريقه كلامك معايا 


محمد 

انا زهقت من طريقتك دي المفروض 

تتكلمي معايا ب ادب 


وسام 

طول بالك يا محمد معلش هي مش تقصد 

بس ضغط الشغل انهارده كان 

كبير اوي علينا 


شيماء 

بس انتي يا وسام فيه اي أنا ببقي عارفه 

اليوم اللي بسيبك قاعد مع مامتك فيه 

لازم تكون متغير 


محمد 

بطلي بقي تعلقي كل حججك علي امي 

الست مش بتعمل ليكي حاجه 

وفي الوقت 

ده انا حسيت ان مكسوفه اوي وبعدين 

دخلت الاوضه علشان يتكلموا برحتهم 


شيماء 

اول واخر مره تزعق ليا قدام حد من اصاحبي

تاني انت فاهم ولا لا لو فاكر أن هكون 

مكسوره الجناح تبقي عبيط


محمد 

الكلام ده ليا أنا علي راي ماما انتي مينفعش 

معاكي الا الراجل اللي يشكمك


شيماء 

ايوه كده ماما بأن علي حقيقتك بقي 

ماما عايزك تكون راجل البيت ب انك 

تزعق لمراتك صح 


محمد 

وطي صوتك مينفعش طريقه الكلام دي


شيماء 

لا أنا عايزها تسمع وتطلع علشان تشوف 

اللي هي عملته اي البيت ، وفي الوقت

 ده محمد قالها 


محمد 

بقولك اي يا شيماء انا تعبت من العيشه دي 

اي رايك كل واحد يروح لحاله 


شيماء 

يبقي احسن برضه انت فاكر نفسك املا يعني 

ولقيتها مشيت وبعدها انا خرجت لما سمعت 

صوت الشقه بيتقفل 


وسام 

اي ده امال شيماء راحت فين 


محمد 

اي ده هو انتي هنا دي نزلت انا اتخقنت منها 

والله يا وسام شوفتي طريقه كلامها عامله ازاي 


وسام 

شيماء طيبه وبنت حلال والله بس هي

عصبيه شويه 


محمد 

لما هي طيبه امال انتي اي انا كان نفسي 

اتجوز واحده زيك جوزك ده حمار أنه طلقك

وفي الوقت ده لقيت شيماء داخله وسمعت 

كلامه وقالت 


شيماء 

عادي احنا فيها اتجوزها يا حبيبي اه يا خاين 

انت وهي 


ولحد هنا تكون خلصت حلقتنا

لقراءة أو تحميل رواية عزومه طلاقي الفصل الثالث ولاخير 

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على 

  1.  عزومه طلاقي 

للتواصل 👇👇👇😘

يُمكنك الانضمام لقناتنا على التليجرام

  1.  (من هنا)
او جروب التلجرام

او متابعه جروب الفيس

  1.  (من هنا)

لكم منى اجمل باقات الزهور 🌹🌸💐🌼🌻🌺

تعليقات

التنقل السريع