عزومه طلاقي الحلقه الاخيره بقلم هويدا زغلول
رواية عزومه طلاقي الفصل الثالث ولاخير بقلم هويدا زغلول
روايه عزومه طلاقي الفصل الثالث ولاخير بقلم هويدا زغلول
رواية عزومه طلاقي الفصل الثالث ولاخير
رواية عزومه طلاقي
وانا اتفجأت من كلامها وقولت
وسام
اسمعي بس يا شيماء والله انتي فاهمه غلط
والله يا بنتي انا ما عملت حاجه
شيماء
امشي اطلعي برا وانا غلطانه اساسا أن دخلتك
بيتي جايه عايزه تخربي بيتي وعايزه تبيني
لجوزي انك البت المطيعه
وسام
اخس عليكي انا عملت كده والله ربنا يعلم
أن عمري ما اعمل معاكي انتي حاجه غلط ابدا
بس انا ماشيه وبعدها مشيت من البيت وانا
منهارة جدا من اللي حصل وفضلت
في الشارع لحد تاني يوم وبعدها روحت لمكتب
استاذ احمد. قولت ليه
وسام
صباح الخير يا استاذ احمد معلش انا
اسفه بس كنت عايزه اعرف حضرتك
عملت ليا اي في موضوع السلفه
احمد
ولقيته بيقولي سيبك من موضوع السلفه دلوقتي هو انتي سبتي بيتك ومشيتي
ايه
وسام
هو حضرتك عرفت منين معلش
احمد
ممكن تردي علي سؤالي وبعدين هقولك
عرفت منين وانا قولت ليه
وسام
اظن ده شئ يخصني انا وملوش اي علاقه
بالشغل تماما
احمد
والله انا فعلا قلقان عليكي وكنت خايف
عليكي ولما جوزك جه انهارده واتكلم معايا
علشان احاول اكلمك ترجعي البيت تاني
وبصراحه الكلام اللي قالو ليا انا مش مقتنع
بيه ولا مصدقه خالص
وسام
بجد منير مش بيعمل اي حاجه في
الدنيا غير أنه بياذيني والله انا حاولت كذه
مره ان ابعد عنه بس بصراحه مش قدرت
مش عارفه يمكن علشان مليش.حد ولا علشان
حبي ليه كان حب جنون
احمد
بصراحه انا مش عارف انتي كنتي مستحملا
ازاي انا كنت دائما اسمع مشكلكم
ودائما انتي كنتي بتستحلمي ومعرفش
ليه
وسام
علشان كنت بحبه بس هو اناني مش بيفكر
الا في نفسه وبس وفي الوقت ده دخلت شيماء
شيماء
مساء الخير يا استاذ احمد معلش كنت عايزه
حضرتك دقيقه واحده بس لما تكون لوحدك
احمد
من أمتي طريقه كلامك دي يا شيماء
وبعدين دي وسام اللي زي اختك
شيماء
كان زمان قبل ما تحاول تخرب بيتي
جوزي طول عمرنا ما حصل بينا مشكله يوم ما تحصل مشكله تكون بسببها هي وبعدها بصت ليا وقالت
اي قولتي خالص هطلقك ومش هيكون ليا حد اشوف بقي اتجوز اي جوازه
وسام
انتي ازاي تقولي كده اقسم بالله أنا ما فيه
حاجه بيني وبين جوزك وربنا اللي يعلم أن
اي كلمه كان بيقولوا عليكي انا مكنتش بسكت
احمد
بس انتو. الاتنين بقي أنا مش عايز اسمع
كلام وانتي يا شيماء اي طريقه كلامك دي
شيماء
انا جايه اقول لحضرتك لو وسام هتفضل
في الشغل هنا انا همشي مش هكون
معاها في مكان واحد
احمد
برحتك يا شيماء عايزه تقدمي استقالتك برحتك
مقدرش اقولك لا ولو هي كانت قالت نفس
الكلام كنت هقولها مع السلامه
شيماء
برحتك يا استاذ احمد بس اعرف
كده انك بتشجعها علي الغلط
احمد
بلاش كلامك ده انا قولت ليكي
لو هي قالت نفس الكلام هقولها مع السلامه
شيماء
ليكي حق مهو علشان ملكيش
اهل عايزه تتلزقي لاي راجل والسلام
احمد
احفظي ادبك واتفضلي امشي من هنا
بلاش كلام تاني ، وبعدها خرجت من المكتب وانا قولت
وسام
والله يا استاذ احمد انا ما عملت حاجه ومش عارفه جابت الكلام ده منين
احمد
أنا عارف اتفضلي علي مكتبك دلوقتى
وفعلا خرجت وروحت مكتبي وفي شقه
منير الباب خبط فتح وكانت شيماء وقالت
منير
ازيك يا شيماء عامله اي ارجوكي انتي تعرفي
مكان وسام
شيماء
انا جايه اقولك والله انت ربنا بيحبك علشان
سبتها انا كنت بشوف حاجات ما بينها وبين
استاذ احمد غريبه اوي وعارفه أنها فضلت
تلكك ليك علشان تطلق منك اه واحد معاه
فلوس كتير. غني بقي تفضل معاك ليه
منير
انتي بتقولي اي معقول وسام تكون كده
ازاي يعني وأحمد ده انا لازم أشرب من دمهم
شيماء
لا لا وتضيع نفسك علشانهم انت
تروح وتعمل ليهم فضيحه في الشركه احسن
والناس كلها تبقي عارفه حقيقيه
وسام
منير
انا لازم انتقم منها علي اللي هي عملته وفي الوقت ده دخلت ام منير وقالت
الام
اي ده مين حضرتك وبتعملي اي هنا
منير
دي صاحبه وسام اللي عامله تدفعي عنها يا
امي قولي ليها يا شيماء علي اللي حصل
شيماء
لا أنا ماشيه وبعدين قول انت لمامتك وشوف
هتعمل اي بقي سلام وبعدها مشيت
والام قالت
الام
فيه اي أنا قولت هرجع القيك رجعت مراتك
القي معاك صحبتها
منير
الهانم كانت عايزه تطلق علشان تتجوز مديرها في الشغل علشان معاه فلوس كثيره
الام
وهو انت مصدق الكلام ده امراتك عمرها ما تعمل الكلام اللي انت بتقوله ده دي كانت
مستحلمه معاك كل ظروفك
منير
هو انتي ليه بدافعي ليها اوي كده حرام
عليكي ده انا اللي ابنك
الام
وعلشان انت اللي ابني اطوعك في الغلط
ارجع علي اللي أن فيه يابني حرام
عليك
منير
مهما اقولك عمرك ما هتصدقني
الام
أنا بحبك يا منير وعلشان كده عايزه
ارجع مراتك والله البت دي مش كويسه
حتي لو هي كلامها صح ازاي
شغاله في الشركه وهي عارفه كده اعقل
الكلام الاول وبعدين قولوا ،ومنير بدأ
يفكر في كلام أمه وفي بيت شيماء وروحت البيت وكان محمد قاعد
محمد
عملتي اي عارف ان خروجك ده كان ورا مصيبه
عالفكره انتي السبب في اللي انا كنت فيه
ايوه من أمتي حسستني أن انا مهم عندك
شيماء
اه عايز تجيب العيب عليا انا كله انا اللي روحت
بصيت لصحبك انا اللي قولت لصاحبك اتمني
انت اللي تكون جوزي
محمد
بقولك اي ايوه انتي غلط فاكره يوم ما كنتي
مخنوقه علشان كان عيد ميلادك وانا مش كنت فاكره بوصي الرساله دي
وكانت رساله من موبيل شيماء بتقول فيها
وسام
انا وسام يا محمد وبعت ليك الرساله دي
شيماء كان عيد ميلادها امبارح وهي
نفسيتها تعبانه ارجوك اوعي تنسي انهارده
شيماء
يعني هي اللي كانت دائما بتفكرك بمناسباتي
صح
محمد
انتي سألتي نفسك انا عامل اي في شغلي
انا سبت شغلي.روحت شركه تانيه وحضرتك
متعرفيش لان دماغك دائما مش معايا
شيماء
محمد انا كنت برضه بدور عليك ومش بلاقيك
جنبي وعالطول بتسمع كلام امي
محمد
تعرفي الغلطه الوحيده اللي امي عملتها كانت
امبارح انتي من كتر الافلام علي الحموات
فاكره أن امي وحشه
شيماء
كانت بتحاول تبعدك عني وانا عارفه
محمد
كنت جمبك والله بس دايما كنتي بتحسسني
أن فيه حاجه اهم مني
شيماء
انا اسفه بجد والله اوعدك أن هتغير وهكون
انسانه تانيه
محمد
اوعي تخسري صحبتك دي كلمه طلعت مني
من اللي بشوفه معاكي والله هي انسانه
كويسه وبتحبك اوي
شيماء
ينهار ابيض اعمل اي دلوقتي أما عكيت
الدنيا علي دماغها يا محمد من غيري
محمد
لازم تصلحي اللي انتي عملتي يا شيماء
لأن والله هي ما تستاهل منك كده
ويوم ما قولت ليها الكلام ده والله
هي ما كانت عارفه بسه و في الوقت ده شيماء
جت الشركه ودخلت مكتبي وانا اول لما شوفتها
قومت من عالمكتب وقولت
وسام
خير لسه عندك كلام تاني عايزه تجرحني بيه
شيماء
حقك عليا والله انا اسفه ليكي في كل كلمه
قولتها والله انتي ونعم الاخت
وسام
انتي بالذات وجعك كان أكبر انا كنت متخيله
أن ممكن يحصل اي حاجه من منير
انما انتي لا
شيماء
حقك عليا يا حبيبتي والله انا اسفه ليكي
بجد وعمري ما هعمل كده تاني وفي الوقت ده
لقيت منير داخل الشركه وبيقولي
منير
اه كنتي عايزه تطلقي علشان تتجوزي واحد
معاه فلوس مش كده
وسام
اي التخلف اللي انت بتقولوا ده هو انا
اللي قولتك طلقني
منير
من أمتي وانتي ما بتصدقي تسمعي الكلمه دي انا طول عمري باقول لك ان انا عايزه اطلقك وانت بتتحايلي علي علشان ما اعملش كده
وسام
زهقت منها يا منير انت اللي مش قادر تفهم ان خلاص بدات اجيب اخرى معاك ومش هاستحمل ثاني انك تكلمني بطريقه دي وسام بتاعه زمان خلاص ماتت
منير
طيب ارجعي ليه يا وسام واوعدك عمري ما هازعلك في حاجه ثاني انا بجد والله ما اقدرش اعيش من غيرك
وسام
وانا جربت العيشه من غيرك وبدات اصدق ان فعلا حياتي من غيرك احسن بكثير ابعد عني
بقي لان انت تعبت ليا اعصابي
منير
وانا مش هعرف اعيش من غيرك والله
ارجوكي ارجعي وعمري ما هاجي عليكي تاني
وسام
مبقاش ينفع خالص يا منير ارجوك انا
عمري ما عملت ليك مشاكل ابعد عني
وإنساني بقي
منير
ماشي يا وسام أنا هامشي بس اتمني
انك تغيري رايك لأن بجد مقدرش اعيش
من غيرك
وفعلا
مشي منير وعدا سنه وانا كنت ناجحه توب
في شغلي وكمان اتغيرت شكلي
وكل حاجه فيا وفي يوم لقيت احمد
داخل عليا المكتب وبيقولي
احمد
صباح الخير يا وسام أنا عايز اقولك انك
الفتره اللي فاتت انجزتي كتير
في الشغل
وسام
البركه في حضرتك با أستاذ أحمد والله
اي نجاح أنا كنت فيه حضرتك
السبب فيه ، ولقيته بيقولي
احمد
بصراحه يا وسام انا بحبك جدا وكل مره اقول اجي واقول لك على اللي في قلبي وحاجه بتسكتني
وسام
استاذ احمد انت فاجئتني جدا بالموضوع ده بس انا بصراحه خلاص شيلت فكره الجواز من دماغي ومش عايزه اتجوز ثاني وفي الوقت ده لقيت
شيماء داخله تقولي
شيماء
ايه يا بومه هو انت هتلاقي واحد احسن من الاستاذ احمد تتجوزيه انا اسفه يا استاذ احمد انا ما كنتش بتصنت والله بس انا كنت داخله امضي ورق وسمعتها وهي تتكلم
احمد
انك دخلتي تعالي احضرينا بقى
شيماء
واصلا ما لهاش اي احد غيري و حضرتك تقدر تطلبها مني وانا هاوافق على طول هههههه
وسام
هههههههههههه لا والله بجد انا جت ليا
عقده من الجواز خالص
شيماء
مش كل الناس هتكون زي طليقك
ادي نفسك فرصه تانيه وبجد وسام كويسه
جدا
وسام
طيب ايديني فرصه افكر لأن مش عارفه
اخد القرار دلوقتي
شيماء
حضرتك تقدر تيجي تشرب معانا
الشاي بليل وحماتي بتعمل كيك تحفه
وبعدين تتكلم معاه محمد جوزي
احمد
وانا موافق وبعدها خرج وانا قولت
شيماء
ليه عملتي كده انا بجد عايزه وقتي
شيماء
وقت اي هو أنتي فاكره أن احمد ده ممكن
يكون منير وبعدين انتي عارفه كويس
اوي يلا متتاخريش بليل وفعلا روحنا واتفقنا
اتجوزت احمد
ولقيته في يوم داخل يقولي
احمد
بقول لك ايه يا وسام في واحد زميلي قبلني النهارده وعازمني على الغداء وهو وامراته ايه رايك نروح
وسام
اي نروح طيب ما تخرج انت بصراحه انا مش
بحب جو العزومات دي اول عزومه عملتها
كانت السبب في طلاقي وبصراحه جت ليا عقده
احمد
حرام عليكي بقي انتي بتشبهني بالانسان
المجنون ده وبعد.ها روحت العزومه وكانت المفاجاه انه محمود مدير جوزي في الشغل وامراته
رودينا
هو انا شفت حضرتك قبل كده صح شكلك مش غريب عليا
وسام
معقول يا استاذه رودينا مش عارفاني انا وسام طليقه منير
رودينا
معقول ازاي
محمود
مش وقته خالص كلام لي الموضوع ده انتي
عارفه أنه ساب الشغل بسبب كدبه وعرفت
أن كان ظلمك جدا
وسام
ربنا يسهل ليه حاله انا مش عايزه اعرف عنه
حاجه
رودينا
انتي عليكي عزومه مسقعه ليا هههههههههههه
محمود
تاني بقي خلاص بقي المفروض انها تكون
حرمت
احمد
هي ست البيت وكلامها يمشي وتعمل
اللي هي عايزه وفعلا جم عندي البيت وعشت
احلي ايام حياتي مع احمد وكنت مبسوطه
معاه اوي
اختاري الراجل اللي يقدرك الراجل اللي يحسسك
انك اغلي شئ في الكون واياك تستحملي
معامله وحشه علشان ملكيش حد بالعكس
حسسي انك تقدري تقفي قدام الكون كله لوحدك
تمت
لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على
للتواصل 👇👇👇😘
يُمكنك الانضمام لقناتنا على التليجرام
- (من هنا)
- ( من هنا )
او متابعه جروب الفيس
- (من هنا)
لكم منى اجمل باقات الزهور 🌹🌸💐🌼🌻🌺
تعليقات
إرسال تعليق