القائمة الرئيسية

الصفحات

سلسلة انتقادات قلب قصة روجيدا وادم ٢ بقلم الكاتبة ملك محمد

سلسلة انتقادات قلب قصة روجيدا وادم ٢ بقلم الكاتبة ملك محمد

 

سلسلة انتقادات قلب قصة روجيدا وادم ٢ بقلم الكاتبة ملك محمد

أدم بتعب وتنيهده : انا سبتك تعملي كل الانتي عوزاه ومقدر احساسك والصدمه الانتي فيها لكن مش دي الحقيقه يا روجيدا ازاي تكون دي الحقيقه وتفكري اني ممكن أفكر او ابص لغيرك 

روجيدا وهي تحاول الكلام: بس ا..

ادم أسرع بمقاطعتها : اسمعيني للاخر منغير متقاطعيني وهتعرفي كل حاجه

                                         فلاش باك

منذ أربعة أشهر 

ادم بحب : أصحي يحبيبتي يلا عشان متأخرش

روجيدا بزعل طفولي: خلاص هتمشي 

ادم : اه يقلبي ومش هينفع أخدك زي مقولنا و


عشان انتي بقالك فتره تعبانه 

روجيدا بحده : ولا عشان تبقا براحتك تعاكس البنات 

ادم بصدمه : هرمونات الصباح دي صح اقوم بقا انا 


ذهبت وانا عقلي لا يفكر بسواها كيف احتلتني وجعلتني أعشقها لهذا الحد 

وقد أعقدت في نيتي عندما أرجع ان اخذها في اجازه  لان مزاجها معكر هذه الايام لا أعرف لماذا .. 


في المطار 

نانسي : يلا عشان الطياره هتطلع 

ادم : تمام يلا 

نانسي بخبث: امال المدام مجتش ليه

ادم : تعبانه شويه 

نانسي بفرحه وخبث: الف سلامه عليها

ادم : الله يسلمك يلا بقا 


بعد مرور ساعتين 


ادم : انتي اتاكدتي من الحجز في الفندق

نانسي : اه تمام يافندم وهما في انتظرنا 

ادم : طب يلا اطلعي ارتاحي ونتقابل بليل نجهز للشغل

ادم عند اول صعوده لغرفته : انا وصلت خلاص اهو يحبيبتي 

روجيدا بقلق وحب : العقربه معاك صح 

ادم بتعب: انتي عارفه انها السكرتيره بتاعتي وكل البنا شغل بس 

روجيدا : طب يا ادم انت حر 

ادم : خلاص بقا يحبيبتي انا هخلص كل الاجتماعات العندي هنا بسرعه وهجيلك عشان محضرلك مفاجاه

روجيدا بفرحه : بجد ايه هي 

ادم : لا لما اجي هقفل دلوقتي عشان اخلص 

روجيدا: ماشي يحبيبي ربنا معاك


ادم وهو يجلس في المطعم بأنتظار نانسي 

نانسي : اتاخرت عليك

ادم : لا ابدا يلا نبدا 

بعد مرور بعض من الوقت 

نانسي : متيجي نكمل فوق عشان متهيالي هما بيقفلو كدا 

ادم: طيب تمام تعالي عشان انا عوز اخلص في اسرع وقت 

بعد صعودهم لغرفة ادم 

ادم: هدخل اعمل قهوه عشان نركز 

نانسي : اه ماشي تحب اساعدك

ادم : لا خليكي مش هتاخر 

نانسي وهي تبتسم بنصر وخبث 

في الصباح 

أستيقظ ادم وهو يشعر بثقل رهيب في راسه يلتفت ليجد نانسي وهي في حاله لا يعلم كيف أصبحت بهذا الشكل بجانبه وهو ملابسه مبعثره علي الارض ولا يتذكر ما حدث في البارحه قام مسرعاً وأرتدي ملابسه ووقف ينظر لها في حاله من الذعر والغضب 

نانسي وهي تستقيظ : ايه يحبيبي واقف كدا ليه 

ادم: انا عوز افهم ايه دا وحصل ايه امبارح 

نانسي بقلق مصطنع : قصدك ايه انت نسيت الحصل 

ادم: فكريني حصل ايه انا مش فاكر ولا فاهم 

نانسي بعياط مصطنع : ازاي يعني انت نسيت انت عملت ايه وقعدت تقولي اننا اول منرجع هتجوزني لا يا ادم متعملش فيا كدا دا انا بابا موصيك عليا قبل ميموت اكيد مش هتعمل فيا كدا صح 

ادم ولقد شعر بلدوار للحظه ووضع يداه بين راسه : اناا ازااي عملتت كدا ازاي ومش فاكر حاجه 

نانسي : هتنفذ وعدك ليا يا ادم صح 

ادم : انا بدل ما وعدتك بحاجه يبقا هعملها يا نانسي اكيد 

نانسي بنصر : كنت متاكده 

وقامت لاحتضانه لكنه ابعدها 

ادم بحده : اللبسي هدومك ومش عوز الموضوع يتفتح لحد منرجع 

نانسي : اكيد حاضر 

                        سلسلة انتقادات قلب قصة روجيدا وادم ٢ بقلم الكاتبة ملك محمد

           

           باك 

ادم : بتعيطي ليه دلوقتي عوزاني مكملش 

روجيدا: ازاي تعمل كدا يا ادم 

ادم : انا كنت مش مصدق اني اعمل كدا يا روجيدا وكمان مش فاكر بس أنهيارها بشكل دا ومنظرها خلاني اصدقها لحد مسمعت الخلاني عوز انتقم منها واللعبها بطريقتها 

روجيدا : سمعت ايه 

ادم : هحكيلك بس مشوفش دموعك دي تاني كفايه العملتيه فينا الشهور الفاتت مصدقت اشوفك مش عوز اشوفك بتعيطي

روجيدا بدموع : انا معملتش انت العملت كل حاجه 

ادم بقلة حيله: هتعرفي يحبيبتي اني عمري مفكرت ولمست غيرك وانك كل حياتي ومسامحك علي سوء ظنك دا عشان انا المعرفتش افهمك 

                                        فلاش باك 

ادم: انا ممكن اتاخر يومين كمان هنا يحبيبتي معلش

روجيدا بضيق : مش كنت هتيجي اسرع دلوقتي هتتاخر

ادم: معلش يحبيبيتي ضغط اشغل بس

روجيدا: طيب ربنا يقويك

ادم: هعوضك باذن الله

ذهب الي غرفتها حتي يتحدث معاها عن ما حدث وماذا سيفعلو قبل ان يطرق ادم الباب سمع نانسي وهي تتحدث مع احد عبر الهاتف 

نانسي: كلو تمام ونفذت كل حاجه لو الخطه دي مكنتش نجحت كنت هخليك تنفذ الخطه اتانيه وهي اننا نقتل ست الحسن والجمال متخيل اني بعد مخليتو يشرب الانت عطتهولي و اغريتو بكل اطرق مقربش مني وفضل طول الليل يقول في اسمها

ادم في حاله من الصدمه والفرحه يقول لنفسه: كنت متاكد كنت متاكد اني عمري معمل كدا الحمدلله حسابك تقيل معايا اوي يا نانسي بس اعرف مين المعاكي 

                                             باك 

روجيدا بدموع: ليه مقولتليش من الاول ليه 

ادم: مكنش ينفع كان لازم اخليها تفضل مقتنعه اني معرفش حاجه ومصدقها عشان متعملش حاجه فيكي لحد معرف مين المعاها وليه بيعملو كدا كان ممكن اموت لو حصلك حاجه 

روجيدا : اناا انا مش عارفه اقول ايه انا مصدومه 

ادم : فاهم ومقدر كل دا مش عوز حاجه غير تهدي وتفهمي اني معاكي 

روجيدا : طب وحصل ايه بعدين 

ادم : فضلت مراقبها منغير متعرف لحد معرفت ان خالد هو الكانت بتكلمو وكانو بيتفقو ازاي بعد متخدعني واتجوزها تكتب كل حاجه باسمها ويخلصو مني

روجيدا بصدمه : خاالد.. ابن عمك 

ادم بقلة حيله: للاسف ااه ابن عمي...ابن عمي المش فارق معاه ابن عمه والمفروض اخوه وصاحبه وعادي يقتلو او يقتل مراته عشان مجرد املاك وفلوس لدرجاتي كان مضحوك عليا منه 

تسمعه روجيدا بكل علي حبيبها واسي علي ما مر من احزان واوجاع وهي بدونه و علي سوء ظنها له وهو كان يحميها 

سلسلة انتقادات قلب قصة روجيدا وادم ٢ بقلم الكاتبة ملك محمد

ادم وهو يكمل حديثه: بعتلها من رقم غريب اني واحد عارف كل الهما خططوه وهروح احكي لو مجبتليش مبلغ من الفلوس عشان اخوفها وكنت بتعامل قدامها عادي جدا لحد مكلمتها من الرقم الغريب وقولتلها تيجي علي مكان دا هي وخالد  وبعت واحد علي اساس هو الكان بيكلمها وقعدت تقولو عرفت منين هو كان بيستدرجها في الكلام لحد منا ظهرت قولتلهم ان لعبتهم خلاص اتكشفت فضلت تبرر بس كان خلاص هتقول ايه تاني قولتلها انا عوز اعرف عملتي ايه بظبط حكت كل الهي عملتو وهو مكنوش يعرفو اني بسجلهم واشرطه برا مستنين اشاره ويدخلو يقبضو عليهم بتهمة انهم كانو بيسرقو من فلوس اشركه و شروع في قتل هما معترفين عليه بصوتهم واتقبض عليهم وجتلك 

روجيدا : انا اسفه اني مكنتش معاك في كل دا مش هقدر اسامح نفسي ابدا 

ادم : لا يحبيبتي انتي ملكيش ذنب مش عوز دلوقتي حاجه غير انك تكوني معايا يلا قومي هاتي حجاتك ونروح بيتنا انا مش عارف ادخلو وانتي مش فيه 

روجيدا: بس يعني ازاي مش هينفع 

ادم : قصدك علي ورقة اطلاق لا يحبيبتي دي ورقه اي كلام انا بعتها عشان عارف انك مكنتيش هترتاحي وتحاولي تطلعي من الانتي فيه غير كدا ف حاولت اريحك لحد معرف اجيلك واتكلم معاكي لانك مكنتيش راضيا ابدا 

روجيدا بفرحه: يعني انا لسه مراتك 

ادم : وهتفضلي ديماً

تعليقات

تعليق واحد
إرسال تعليق

إرسال تعليق

التنقل السريع