روايه موده ورحمه الفصل الحادي عشر بقلم موروو مصطفي
روايه مودة ورحمة البارت الحادي عشر
روايه موده ورحمه الفصل الحادي عشر
انتهى العزاء الذي أقيم لرحيق و عادوا جميعا لبيت هناء وجلسوا جميعا والدموع تتساقط من عيونهم وكانت دنيا تقوم على خدمة الجميع وهي لا تترك رحيق من يدها وباهر يتبعها أينما ذهبت ولا يأكل او يشرب الا من يدها وكانت والده رحيق قد عادت معهم حتى تاخذ ابنتها الصغيرة معها فنظرت لبهاء
- بهاء انت كنت نعم الزوج لبنتي الله يرحمها ربنا يكرمك زي ما عملت معاها بس انت دلوقتي ح تنزل شغلك خليني اخد باهر و رحيق معايا ارعاهم
عندما سمعت دنيا كلامها احتضنت رحيق بقوة وهي تبكي بغزارة وباهر يتشبث بها وهي تحتضنه فنظر الكل لها ونظر بهاء لحماته
- اسف يا امي ولادي مش ح يفرقوني كفاية امهم وبعدين لما انزل الشغل ماما هناء ودنيا هنا ح يراعوهم واظن حضرتك شايفة بنفسك
- بس يابني دول احفادي انا أولى بيهم
- تفتكري حضرتك ينفع يتحرموا من امهم وكمان عايزة تحرميهم من ابوهم تفتكري ده صح
- والله انا قلت لك انا اولى بيهم ولما تحب تشوفهم اتفضل في اي وقت محدش ح يمنعك
- وانا اسف يا طنط
- طنط
- ايوة طنط لأنك لو كنتي امي كنتي فكرتي فيا اتحرم من مراتي وعايزة تحرميني من ولادي بيتي مفتوح في اي وقت حضرتك تحبي تشوفيهم وده اللي عندي
جاءت تتكلم مره اخرى فنظر لها زوجها بحده
- كفاية بقى عارف انك مصدومة في وفاة بنتنا بس ماينفعش تحرميهم من ابوهم كمان واديكي شايفة دنيا مش مخليه على جهدها جهد بلاش الصدمة تخسرك اللي حواليكي الاولاد ح يفضلوا مع ابوهم ودنيا بترعاهم بكل جهدها.
نظرت الام الي بهاء وهي تبكي فأقترب منها بهاء
- حقك عليا يا امي
- حقك عليا انت يا ابني الضنا غالي قوي ربنا يبارك لك فيهم ياحبيبي ويعوضونا عن الغالية
نهضت دنيا وهي تحمل رحيق وتمسك بيدها باهر وانحنت امام جدتهم
- اتفضلي ياطنط رحيق الصغيرة شفتي شبه رحيق ازاي حملتها الجدة بين يديها وهي تقبلها
- ربنا يحميها يارب خدي بالك منهم يا دنيا يابنتي ورحمه رحيق تراعيهم على قد ما تقدري
- ماتخافيش ياطنط انا ح اراعيهم وح احافظ عليهم بعمري كله وحضرتك منين ماتحبوا تباتوا هنا شقتي تحت أمركم طول المدة اللي تحبوها انا ح اقعد مع ماما وبابا هنا رد بهاء
- لا يادنيا وشقة بنتهم مالها موجودة وتحت أمرهم وانا عيوني لهم
نظرت لهم والدة رحيق وابتسمت بحزن
- ربنا مايحرمني منك ابدا انت عارف يابهاء مابعرفش انام إلا في مكاني انا بس ممكن اجي لكم كل شوية
- تنورينا يا امي في اي وقت
تأخر الوقت وانصرفت والدة رحيق ووالدها وحاول بهاء اخذ الاولاد معه ولكن باهر رفض وظل متمسك بدنيا فنظرت له دنيا
- انت مجهد وتعبان يا بهاء ومش ح تقدر على مجهود رحيق روح نام والصبح اول ماتصحي تعال انا ح اخدهم معايا يالا متهيألي الكل تعبان وعايز ينام
وصلت والدة رحيق الي بيتها ونظرت الي زوجها بحزن ودموعها تسبق كلامها
- بص ياحاج انا مرديتش اكسر كلمتك واحنا في العزاء لكن بالله عليك بعد الأربعين انا ح اخد الاولاد يعيشوا معانا امانه عليك ياحاج
- لما يجي وقتها بحلها ربنا ومن هنا للاربعين احنا مش بعيد عنهم وقت ماتحبي تروحي نروحلهم
🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺
مضى يومان منذ وصول يمني من دبي وهي تجلس في الغرفة ولا تخرج منها فهي تمضي معظم يومها نائمة فهي لا زالت مصدومة من كلام زوجها
استيقظت اليوم باكرا وقامت بمحادثة ابيها من الرقم الذي احضره لها أخيها ونظر ابيها فوجده رقم غريب
- سلام عليكم مين معايا
- وعليكم السلام ورحمه الله يابابا انا يمني ابعد حسين الهاتف عن اذنه ونظر فيه فوجده رقم مصري
- يمني انتي بتكلمي من مصر جيتي امتى يا حبيبتي
- أيه صوت القراءن ده يابابا في ايه
- حبيبتي فاكرة رحيق صاحبة دنيا
- طبعا يابابا دي وحشتني قوي هي ودنيا
- رحيق ادتك عمرها حبيبتي
شهقت يمني وهبطت دموعها وهي تحرك رأسها يميم ويسار
- لا لا لا لا مش ممكن رحيق لا يابابا لا مش ممكن ازاي
- كانت تعبانة حبيبتي وهي حامل ومحستش الا في آخر الحمل دخلت تولد وقلبها ماستحملش
- اااااااااااااه يارحيق ياحبيبتي دنيا زمانها ح تموت عليها
- اه يابنتي لولا انها صامدة علشان ولادها كان زمانها حصلتها الحمدلله على كل حال قوليلي جيتي امتي
- ح اقولك كل حاجة يابابا لما اشوفك ممكن اجي اعزي دنيا يابابا وبهاء
- تعالي ياقلبي فاكره البيت ولا اجي اخدك انتي قاعدة فين صحيح
- في شقة دنيا قصدي عند ياسر يابابا انا عارفة العنوان ح اجي لكم على طول
- تعالي حبيبتي انا في انتظارك
اغلقت يمني الهاتف مع والدها وقامت وارتدت ملابس الحداد وجعلت أولادها يرتدون ملابسهم ايضا وبعد أن انتهت خرجت من الغرفة ومعها أولادها وكانت امها تجلس بالخارج مع رانيا وعندما رأت ابنتها نظرت لها ووقفت
- رايحة فين يا يمني
- رايحة لبابا يا ماما هنا صرخت امها بها
- رايحة لمين يانن عين امك رايحة لأبوكي اللي رماني وماسألش فيا ركك بس رانيا تخلف و ح يجي هنا يبوس أيدي علشان اخليه يشوف حفيده
نظرت لها يمني وابتسمت بسخرية
- بابا ح يجي ويبوس ايدك شكلك بتحلمي يا ماما عن اذنك
- بت انتي مافيش مرواح في مكان لو عايزك يجي لك هنا ويستأذن قبل مايجي صاحت بها يمني بغضب
- مين ده اللي يجي هنا وكمان يستأذن ما علينا ماما انا نازلة عن اذنك
- وانا قلت مافيش نزول وريني بقى ح تعملي ايه
تدخلت رانيا بخبث
- اهدي يا طنط بس وانتي يا يمني مافيش داعي تعصي مامتك ولو على باباكي كلميه يجي هنا يشرف بلاش مرواح عند الهانم و تجُري علينا قرف بعد ماخلصنا
نظرت يمني لرانيا
- انتي مش شايفة يا رانيا انك بتتدخلي في حاجة ملكيش فيها
- يعني ايه يمني يعني ايه ماليش فيه عايزة تروحي عندها علشان تتحايل عليكي ترجعيها لياسر وتيجي حضرتك تضغطي عليه ضحكت يمني بقوة
- والله انتي صعبانة عليا بقى انتي فاكرة ان دنيا ح تتحايل عليا ترجع لياسر انتي شكلك عايشة الوهم دنيا ماصدقت خلصت من ياسر ورميته من وراء ضهرها ومتهيالي جوزك عارف كويس انه لو وقف على دماغه مش ح ترجع له دلوقتي بقي عن اذنكم
- انتي ح تكسري كلامي يا يمني
- ماما انتي فاكرة اني لسه صغيرة ولا ايه عن اذنك اه وانا ح اتغدى عند بابا سلام عليكم
تركت يمني الهام ورانيا يحترقون من داخلهم لما اسمعتهم ونزلت و أوقفت سيارة واتجهت لوالدها وفور ان وصلت ارتمت في احضانه واحضان دنيا
- البقاء لله يا دنيا
- الدوام لله يا يمني حمدلله على سلامتك حبيبتي ازيك ياحسين وحشتني
- وحضرتك كمان يا طنط وحشتيني قوي
- وانتي يا اموله وحشتيني قوي
- وحضرتك انطي وحشتيني قوي
- تعالوا معايا تلعبوا مع باهر وانا ح ارضع رحيق بس الاول تعالوا اقعدوا مع ماما هناء على ما اعمل لنا حاجة نشربها
وهنا خرجت هناء وهي تحمل صينية عليها عصير وقام حسين فورا واخذ منها ما تحمله وقبل رأسها فنظرت يمني لهم بذهول فأقترب ووضع الصينية على المنضدة وامسك يد هناء واقترب من يمني
- يمني حبيبتي انتي عارفة طنط هناء طبعا
- ايوة طبعا يا بابا ازيك يا طنط حضرتك وحشاني قوي
- وانتي كمان حبيبتي وحشاني قوي وكتاكيتك كمان ازيك حبايبي ردت يمني
- سلموا على نانا ياولاد
قام حسين وأمل بالسلام على هناء التي احتضنتهم بحنان فظلوا في احضانها وجلست وهم بجوارها ونظرت لدنيا
- معلش يادودو ادخلي اوضتي وافتحي دولاب الحلويات وهاتي تشكيلة حلوة للثلاثي العسل ده وبعدها بقى ح اعملكم شوية سلطة فواكة ح تاكلوا صوابعكم وراءها
ظلت يمني تنظر لهناء وهي تلاعب أولادها وباهر ابن بهاء وبعدها نظرت لوالدها الذي يجلس جوارها
- بابا هو ازاي طنط هناء قاعدة كده عادي ادامك وكمان حضرتك مسكت ايدها ابتسم ابوها
- علشان هناء مراتي يا يمني
نظرت له يمني وابتسمت بانكسار فأكمل حسين
- مامتك استحملتها فوق طاقة البشر يا يمني وانتي عارفة ده كويس وفي الاخر خربت بيت ابنها وانا كنت حالف عليها وبعد كده حصل الطلاق
وقص عليها حسين تطور الأحداث حتى زواجه من هناء واخبرها عن كيفية طلاق أخيها لدنيا نظرت له يمني
- يااااااااه يابابا ده ياسر طلع واطي قوي مع انه والله بيتعذب في بعدها بس يستاهل وماما كمان تستاهل واهي ساعدت رانيا وخربت بيت ياسر ودمرت دنيا وهانتها واهو اترد لها فيا
وقف الاب باستغراب ولفت نظر هناء ودنيا له فأقتربت دنيا منه ووضعت يدها على كتفه
- بابا اهدي مالك في ايه نظر لها حسين وعاد ونظر ليمني
- أيه اللي قلتيه ده حصل ايه يا يمني انطقي
نظرت يمني لاولادها ففهمت هناء ووقفت وهي تحمل رحيق بين يديها وابتسمت لهم
- ابو يمني ح اخد الاولاد وادخل جوه وقفت يمني واقتربت منها ووضعت يدها على كتفها
- لا يا طنط خليكي ثم نظرت لحسين حبيبي شايف الركنه دي روح افتح التليفزيون واتفرج عليه انت وأمل وباهر ممكن
- حاضر مامي
امسك حسين يد امل وباهر واتجهوا للتليفزيون التي فتحته لهم دنيا بصوت منخفض على كارتون وتركتهم وعادت للباقيين وجلست يمني وقصت عليهم كل ماحدث والدموع تتساقط من عيونها فأحتضنتها هناء بقوة وهي تربت على ظهرها بحنان وتقبل رأسها ووقف حسين وهو ثائر
- الواطي الدون هو حظك انتي واختك تقعوا في اتنين بالحقارة دي بس وديني لربيه بصي يا يمني ح اقولك زي ماقلت لدنيا بلاش تطلبي الطلاق رغم ان وضعكم مختلف عن بعض لكن خراب البيت مش سهل سيبيه زي الكلب كده ولا تسئلي فيه ولما يحس بالندم ويرجع نربيه من اول وجديد فنظرت له ابنته
- وافرض ماحسش يابابا افرض سبني زي ماقال زي البيت الوقف ح اعمل ايه نظر لها حسين
- بصي حبيبتي انتي دلوقتي لو طلبتي الطلاق وطلقك فعلا ح تتجوزي تاني
- لا يابابا لا حضرتك عارف أمير كان حب عمري وحلم حياتي معرفش كسرني ازاي كده وانا واثقة ومتاكده اني كنت ليه اكتر ماهو كان ليا
- يبقى ح يرجع الجديد ح ياخده شوية وبعدها يرجع ندمان وساعتها نعلمه الأدب مارجعش بقى وحبيتي تشوفي حياتك وهو انتهى منها ح اطلقك منه فورا ماتقلقيش
- ربنا يحفظك لنا يابابا
وقفت دنيا ونظرت لها وهي تجذبها من يدها
- قومي يالا تعالي معايا اجيب لك حاجة تلبسيها وتيجي تقعدي معايا في المطبخ وانا بعمل الاكل عن اذنكم احنا بقى ماما خلي بالك منهم حبيبتي
- في عيوني ياقلب امك ثم ابتسمت ليمني وتحدثت وانتي يايمني يا بنتي اوعي تتسرعي وتهدمي حياتك طالما بينكم الحب ده كله اصبري وح يرجع لك ندمان وساعتها بقى ح نلعبه احلى لعب اقتربت يمني منها واحتضنتها
- ربنا يحفظك يا طنط ومبروك الجواز اخذتي جوهرة زي حضرتك بالضبط مش بقول كده علشان هو ابويا والله بقول كده علشان دي حقيقة وبعدين اللي يستحمل الهام هانم المده دي كلها لازم يكون راجل محصلش عن اذنكم بقى ح اروح مع دنيا
🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺
ظلت الهام تدور حول نفسها تحدث ابنتها فلا تجيب عليها فاتصلت بابنها وابلغته بما حدث فصرخ بها
- قلت لك مالكيش دعوة بيها يا امي ارحمينا بقى
- كلمها شوفها جاية امتى الهانم وتعمل حسابها انا مش ح اسيبها كده لازم اعرف حصل ايه
- سلام يا امي عندي شغل وحاضر ح اكلمها سلام عليكم
أغلق ياسر الهاتف مع والدته وبعد قليل اتصل بأخته فلم ترد فقام بالاتصال بأبيه فهو لم يتصل به منذ طلاقه من دنيا فرد حسين
- نعم باباشمهندس
- بابا ازيك
- بابا هو انت خليت فيها بابا ولا زفت عموما انت خلاص انتهيت من حياتي عايز ايه انطق
- بابا ارجوك بلاش تكون قاسي عليا كده عارف اني غلط وغلطي كبير
- كل مرة تقول الكلمتين دول وترجع تعمل اوسخ من اللي عملته جرح وراء التاني وإهانة وراء التانية ونسيت ان دي اللي جريت علشان تجوزها ونسيت كل اللي عملته هي وجدتها معاك
- يابابا
- ياسر عايز ايه قصر وخلصني مش فاضي لك
- حاضر يابابا ح اقصر لو سمحت خلي يمني تكلم ماما وقولها تعمل حسابها انها مش ح تسيبها الا لما تعرف ايه اللي حصل
- تمام حاجة تانية
- متشكر يابابا سلام عليكم
- وعليكم السلام
أغلق حسين الهاتف وهو في قمة غضبه وخرجت دنيا ويمني على صوته واقتربوا منه فقص عليهم ماحدث وبعدها نظر لأبنته
- يمني احكي لأمك ولو ضايقتك بكلمة ولا عملت معاكي اي حاجة هاتي شنطتك وولادك وتعالي حبيبتي
خجلت يمني وهمست
- ايوة يابابا بس متهيألي اروح شقتنا احسن
شعرت دنيا في ماذا تفكر يمني فوضعت يدها على كتفها وابتسمت
- يمني بابا حسين بيدفع إيجار شقة تيتا تحت رغم انه مش قاعد فيها بس مصمم وكمان شقة ماما هناء هو دلوقتي اللي بيدفع إيجارها ماتقلقيش وبعدين عيب عليكي لما تفكري كده بيت اختك مفتوح لك قبل أي بيت فاهمة
احتضنها يمني بقوة وجلسوا يتحدثون ويلعبون مع الاولاد حتى اتي بهاء وجلس معهم وكان يعرف يمني وبعد أن قامت بتعزيته جلسوا يتناولون الطعام سويا وفي المساء اخذ حسين ابنته وأولادها وذهب يوصلها الي بيت أخيها ونظر لها وهي تهبط من السيارة
- يمني لو حصل اي حاجة كلميني ربع ساعة ح اكون عندك سامعه في اي وقت
- حاضر يا بابا بس خليك استند باي عندي احساس اني ح اجي عندكم النهاردة مش ح اقدر استحمل ماما ومعاها كمان الحرباية اللي اسمها رانيا دي شكلها مش مريح خالص يا بابا
- ربنا بيديله على قد نيته يابنتي بصي انا ح افضل في العربية هنا نقول ساعة ماشي وعلى حسب الكلام بلغيني ماشي حبيبتي
- كتير قوي يابابا روح ولو في حاجة ح اركب واجي لحضرتك
- لا يابنتي الوقت قليل يالا اطلعي انتي بس وانا ح استنى
- طيب خلاص كلم الجو بقى حب فيها شوية وح ابعت اقولك ايه الاخبار
- ماشي يا لمضه هانم
صعدت يمني ومعها أولادها وفور ان ضربت الجرس فتحت لها امها ونظرت لها بغل
- كل ده قاعدة عند ابوكي والزفته التانية وهنا استمعت لصراخ ياسر خلفها
- ماماااااااا اوعي سامعه اوعي تكلمي كلمة عن دنيا بلاش تخليني اقول كلام ماينفعش يتقال دنيا خط أحمر يا امي
- نعم ياخويا انت كمان دنيا ايه..... دنيا خط أحمر على مين يا عنيا
- عليكي وعلى أي حد كفاية بقى كفاية انتي مش بتتعبي فضلتي ورايا لما طلقتها مالك ومالها بقى ادخلي اوضتك ارتاحي يا يمني
- استنى هنا انتي مش ح تتحركي الا لما تحكي لي كل حاجة
زفرت يمني بضيق ونظرت لاولادها
- حسين خد اختك وادخل الأوضة جوه
- حاضر يامامي
جلست يمني وقصت علبهم كل ماحدث من أمير فأنتفضت الهام واقفة وهي تنظر لها بانفعال
- وسيبتي الجمل بما حمل ياهبلة سيبتي كل حاجة للتانية قومي يابت احجزي وسافري لجوزك و تفضلي وراه لغاية اما يرجع يبقى خاتم في صباعك
كانت يمني تنظر لها بذهول وكذلك ياسر اما رانيا فحاذت حذو حماتها ونظرت ليمني
- ماما عندها حق يا يمنى ماتسبيش تعبك معاه حبيبتي ارجعي وخدي منه اللي تقدري عليه شغلي مخك واسحبيه ليكي واسحبي منه اللي تقدري تسحبيه كان ياسر ينظر لهم بذهول وفجاءة وقف وهو يضحك بقوه ويصفق لهم
- يا ماشاء الله يا ما شاء الله ايه الدماغ السم ماجمع الا ما وفق صحيح... والتفت الي يمني بصي حبيبتي سيبك من الكلام ده شوفي عايزة تعملي ايه واعمليه مالكيش دعوة بكلام حد صرخت الهام
- يعني ايه انت بتعصيها عليا يا ياسر طيب عليا النعمة ما انتي نايمة الا لما تكلمي جوزك وتعتذري ليه انك سافرتي من غير اذنه وانك بكره او بعده ح ترجعي
وقفت يمني ونظرت لها بذهول واتجهت لغرفة النوم ووضعت ملابسها وملابس أولادها التي ارتدتهم في الشنطة مره اخرى وقامت بالاتصال بأبيها فعلمت انه لازال بالأسفل فطلبت منه الانتظار فهي سوف تنزل وخرجت بعد أن رتبت كل شئ وسحبت حقيبتها خلفها وبجوارها أولادها وفور او راءها ياسر صعق اما امها فابتسمت فهي تخيلت انها سوف تسافر الان فوضعت يدها على كتفها
- ايوة كده يابنت بطني شاطرة ارجعي لجوزك ورجعيه ليكي نظرت لها يمني بسخرية ورفعت يدها عنها
- لو حضرتك فاكرة اني راجعة تبقى غلطانة انا كرامتي فوق اي اعتبار ولو انتم فاكرين اني ممكن ارجع علشان الفلوس فأنا مش حقيرة للدرجة دي علشان ارجع له واخد اللي اقدر عليه انا ماشية يا الهام هانم ح اروح اقعد مع ابويا كتر خيركم لغاية كده عن اذنكم وتحركت والكل في ذهول وفتحت الباب والتفتت تنظر لأخيها وأكملت ياخسارة ياخويا بعت الدهب بالصفيح بكره تندم ندم عمرك بس خلاص ح يكون الأوان فات بالقوى وخرجت واغلقت الباب خلفها ونزلت لوالدها وهي تبكي بغزاره فنزل سريعاً حسين واحتضنها بقوة مقبلا راسها وادخلها السيارة وبعدها ادخل الاولاد والحقيبة الخاصة بهم وركب وغادر الي منزل الاحباب
انتهى العزاء الذي أقيم لرحيق و عادوا جميعا لبيت هناء وجلسوا جميعا والدموع تتساقط من عيونهم وكانت دنيا تقوم على خدمة الجميع وهي لا تترك رحيق من يدها وباهر يتبعها أينما ذهبت ولا يأكل او يشرب الا من يدها وكانت والده رحيق قد عادت معهم حتى تاخذ ابنتها الصغيرة معها فنظرت لبهاء
- بهاء انت كنت نعم الزوج لبنتي الله يرحمها ربنا يكرمك زي ما عملت معاها بس انت دلوقتي ح تنزل شغلك خليني اخد باهر و رحيق معايا ارعاهم
عندما سمعت دنيا كلامها احتضنت رحيق بقوة وهي تبكي بغزارة وباهر يتشبث بها وهي تحتضنه فنظر الكل لها ونظر بهاء لحماته
- اسف يا امي ولادي مش ح يفرقوني كفاية امهم وبعدين لما انزل الشغل ماما هناء ودنيا هنا ح يراعوهم واظن حضرتك شايفة بنفسك
- بس يابني دول احفادي انا أولى بيهم
- تفتكري حضرتك ينفع يتحرموا من امهم وكمان عايزة تحرميهم من ابوهم تفتكري ده صح
- والله انا قلت لك انا اولى بيهم ولما تحب تشوفهم اتفضل في اي وقت محدش ح يمنعك
- وانا اسف يا طنط
- طنط
- ايوة طنط لأنك لو كنتي امي كنتي فكرتي فيا اتحرم من مراتي وعايزة تحرميني من ولادي بيتي مفتوح في اي وقت حضرتك تحبي تشوفيهم وده اللي عندي
جاءت تتكلم مره اخرى فنظر لها زوجها بحده
- كفاية بقى عارف انك مصدومة في وفاة بنتنا بس ماينفعش تحرميهم من ابوهم كمان واديكي شايفة دنيا مش مخليه على جهدها جهد بلاش الصدمة تخسرك اللي حواليكي الاولاد ح يفضلوا مع ابوهم ودنيا بترعاهم بكل جهدها.
نظرت الام الي بهاء وهي تبكي فأقترب منها بهاء
- حقك عليا يا امي
- حقك عليا انت يا ابني الضنا غالي قوي ربنا يبارك لك فيهم ياحبيبي ويعوضونا عن الغالية
نهضت دنيا وهي تحمل رحيق وتمسك بيدها باهر وانحنت امام جدتهم
- اتفضلي ياطنط رحيق الصغيرة شفتي شبه رحيق ازاي حملتها الجدة بين يديها وهي تقبلها
- ربنا يحميها يارب خدي بالك منهم يا دنيا يابنتي ورحمه رحيق تراعيهم على قد ما تقدري
- ماتخافيش ياطنط انا ح اراعيهم وح احافظ عليهم بعمري كله وحضرتك منين ماتحبوا تباتوا هنا شقتي تحت أمركم طول المدة اللي تحبوها انا ح اقعد مع ماما وبابا هنا رد بهاء
- لا يادنيا وشقة بنتهم مالها موجودة وتحت أمرهم وانا عيوني لهم
نظرت لهم والدة رحيق وابتسمت بحزن
- ربنا مايحرمني منك ابدا انت عارف يابهاء مابعرفش انام إلا في مكاني انا بس ممكن اجي لكم كل شوية
- تنورينا يا امي في اي وقت
تأخر الوقت وانصرفت والدة رحيق ووالدها وحاول بهاء اخذ الاولاد معه ولكن باهر رفض وظل متمسك بدنيا فنظرت له دنيا
- انت مجهد وتعبان يا بهاء ومش ح تقدر على مجهود رحيق روح نام والصبح اول ماتصحي تعال انا ح اخدهم معايا يالا متهيألي الكل تعبان وعايز ينام
وصلت والدة رحيق الي بيتها ونظرت الي زوجها بحزن ودموعها تسبق كلامها
- بص ياحاج انا مرديتش اكسر كلمتك واحنا في العزاء لكن بالله عليك بعد الأربعين انا ح اخد الاولاد يعيشوا معانا امانه عليك ياحاج
- لما يجي وقتها بحلها ربنا ومن هنا للاربعين احنا مش بعيد عنهم وقت ماتحبي تروحي نروحلهم
🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺
مضى يومان منذ وصول يمني من دبي وهي تجلس في الغرفة ولا تخرج منها فهي تمضي معظم يومها نائمة فهي لا زالت مصدومة من كلام زوجها
استيقظت اليوم باكرا وقامت بمحادثة ابيها من الرقم الذي احضره لها أخيها ونظر ابيها فوجده رقم غريب
- سلام عليكم مين معايا
- وعليكم السلام ورحمه الله يابابا انا يمني ابعد حسين الهاتف عن اذنه ونظر فيه فوجده رقم مصري
- يمني انتي بتكلمي من مصر جيتي امتى يا حبيبتي
- أيه صوت القراءن ده يابابا في ايه
- حبيبتي فاكرة رحيق صاحبة دنيا
- طبعا يابابا دي وحشتني قوي هي ودنيا
- رحيق ادتك عمرها حبيبتي
شهقت يمني وهبطت دموعها وهي تحرك رأسها يميم ويسار
- لا لا لا لا مش ممكن رحيق لا يابابا لا مش ممكن ازاي
- كانت تعبانة حبيبتي وهي حامل ومحستش الا في آخر الحمل دخلت تولد وقلبها ماستحملش
- اااااااااااااه يارحيق ياحبيبتي دنيا زمانها ح تموت عليها
- اه يابنتي لولا انها صامدة علشان ولادها كان زمانها حصلتها الحمدلله على كل حال قوليلي جيتي امتي
- ح اقولك كل حاجة يابابا لما اشوفك ممكن اجي اعزي دنيا يابابا وبهاء
- تعالي ياقلبي فاكره البيت ولا اجي اخدك انتي قاعدة فين صحيح
- في شقة دنيا قصدي عند ياسر يابابا انا عارفة العنوان ح اجي لكم على طول
- تعالي حبيبتي انا في انتظارك
اغلقت يمني الهاتف مع والدها وقامت وارتدت ملابس الحداد وجعلت أولادها يرتدون ملابسهم ايضا وبعد أن انتهت خرجت من الغرفة ومعها أولادها وكانت امها تجلس بالخارج مع رانيا وعندما رأت ابنتها نظرت لها ووقفت
- رايحة فين يا يمني
- رايحة لبابا يا ماما هنا صرخت امها بها
- رايحة لمين يانن عين امك رايحة لأبوكي اللي رماني وماسألش فيا ركك بس رانيا تخلف و ح يجي هنا يبوس أيدي علشان اخليه يشوف حفيده
نظرت لها يمني وابتسمت بسخرية
- بابا ح يجي ويبوس ايدك شكلك بتحلمي يا ماما عن اذنك
- بت انتي مافيش مرواح في مكان لو عايزك يجي لك هنا ويستأذن قبل مايجي صاحت بها يمني بغضب
- مين ده اللي يجي هنا وكمان يستأذن ما علينا ماما انا نازلة عن اذنك
- وانا قلت مافيش نزول وريني بقى ح تعملي ايه
تدخلت رانيا بخبث
- اهدي يا طنط بس وانتي يا يمني مافيش داعي تعصي مامتك ولو على باباكي كلميه يجي هنا يشرف بلاش مرواح عند الهانم و تجُري علينا قرف بعد ماخلصنا
نظرت يمني لرانيا
- انتي مش شايفة يا رانيا انك بتتدخلي في حاجة ملكيش فيها
- يعني ايه يمني يعني ايه ماليش فيه عايزة تروحي عندها علشان تتحايل عليكي ترجعيها لياسر وتيجي حضرتك تضغطي عليه ضحكت يمني بقوة
- والله انتي صعبانة عليا بقى انتي فاكرة ان دنيا ح تتحايل عليا ترجع لياسر انتي شكلك عايشة الوهم دنيا ماصدقت خلصت من ياسر ورميته من وراء ضهرها ومتهيالي جوزك عارف كويس انه لو وقف على دماغه مش ح ترجع له دلوقتي بقي عن اذنكم
- انتي ح تكسري كلامي يا يمني
- ماما انتي فاكرة اني لسه صغيرة ولا ايه عن اذنك اه وانا ح اتغدى عند بابا سلام عليكم
تركت يمني الهام ورانيا يحترقون من داخلهم لما اسمعتهم ونزلت و أوقفت سيارة واتجهت لوالدها وفور ان وصلت ارتمت في احضانه واحضان دنيا
- البقاء لله يا دنيا
- الدوام لله يا يمني حمدلله على سلامتك حبيبتي ازيك ياحسين وحشتني
- وحضرتك كمان يا طنط وحشتيني قوي
- وانتي يا اموله وحشتيني قوي
- وحضرتك انطي وحشتيني قوي
- تعالوا معايا تلعبوا مع باهر وانا ح ارضع رحيق بس الاول تعالوا اقعدوا مع ماما هناء على ما اعمل لنا حاجة نشربها
وهنا خرجت هناء وهي تحمل صينية عليها عصير وقام حسين فورا واخذ منها ما تحمله وقبل رأسها فنظرت يمني لهم بذهول فأقترب ووضع الصينية على المنضدة وامسك يد هناء واقترب من يمني
- يمني حبيبتي انتي عارفة طنط هناء طبعا
- ايوة طبعا يا بابا ازيك يا طنط حضرتك وحشاني قوي
- وانتي كمان حبيبتي وحشاني قوي وكتاكيتك كمان ازيك حبايبي ردت يمني
- سلموا على نانا ياولاد
قام حسين وأمل بالسلام على هناء التي احتضنتهم بحنان فظلوا في احضانها وجلست وهم بجوارها ونظرت لدنيا
- معلش يادودو ادخلي اوضتي وافتحي دولاب الحلويات وهاتي تشكيلة حلوة للثلاثي العسل ده وبعدها بقى ح اعملكم شوية سلطة فواكة ح تاكلوا صوابعكم وراءها
ظلت يمني تنظر لهناء وهي تلاعب أولادها وباهر ابن بهاء وبعدها نظرت لوالدها الذي يجلس جوارها
- بابا هو ازاي طنط هناء قاعدة كده عادي ادامك وكمان حضرتك مسكت ايدها ابتسم ابوها
- علشان هناء مراتي يا يمني
نظرت له يمني وابتسمت بانكسار فأكمل حسين
- مامتك استحملتها فوق طاقة البشر يا يمني وانتي عارفة ده كويس وفي الاخر خربت بيت ابنها وانا كنت حالف عليها وبعد كده حصل الطلاق
وقص عليها حسين تطور الأحداث حتى زواجه من هناء واخبرها عن كيفية طلاق أخيها لدنيا نظرت له يمني
- يااااااااه يابابا ده ياسر طلع واطي قوي مع انه والله بيتعذب في بعدها بس يستاهل وماما كمان تستاهل واهي ساعدت رانيا وخربت بيت ياسر ودمرت دنيا وهانتها واهو اترد لها فيا
وقف الاب باستغراب ولفت نظر هناء ودنيا له فأقتربت دنيا منه ووضعت يدها على كتفه
- بابا اهدي مالك في ايه نظر لها حسين وعاد ونظر ليمني
- أيه اللي قلتيه ده حصل ايه يا يمني انطقي
نظرت يمني لاولادها ففهمت هناء ووقفت وهي تحمل رحيق بين يديها وابتسمت لهم
- ابو يمني ح اخد الاولاد وادخل جوه وقفت يمني واقتربت منها ووضعت يدها على كتفها
- لا يا طنط خليكي ثم نظرت لحسين حبيبي شايف الركنه دي روح افتح التليفزيون واتفرج عليه انت وأمل وباهر ممكن
- حاضر مامي
امسك حسين يد امل وباهر واتجهوا للتليفزيون التي فتحته لهم دنيا بصوت منخفض على كارتون وتركتهم وعادت للباقيين وجلست يمني وقصت عليهم كل ماحدث والدموع تتساقط من عيونها فأحتضنتها هناء بقوة وهي تربت على ظهرها بحنان وتقبل رأسها ووقف حسين وهو ثائر
- الواطي الدون هو حظك انتي واختك تقعوا في اتنين بالحقارة دي بس وديني لربيه بصي يا يمني ح اقولك زي ماقلت لدنيا بلاش تطلبي الطلاق رغم ان وضعكم مختلف عن بعض لكن خراب البيت مش سهل سيبيه زي الكلب كده ولا تسئلي فيه ولما يحس بالندم ويرجع نربيه من اول وجديد فنظرت له ابنته
- وافرض ماحسش يابابا افرض سبني زي ماقال زي البيت الوقف ح اعمل ايه نظر لها حسين
- بصي حبيبتي انتي دلوقتي لو طلبتي الطلاق وطلقك فعلا ح تتجوزي تاني
- لا يابابا لا حضرتك عارف أمير كان حب عمري وحلم حياتي معرفش كسرني ازاي كده وانا واثقة ومتاكده اني كنت ليه اكتر ماهو كان ليا
- يبقى ح يرجع الجديد ح ياخده شوية وبعدها يرجع ندمان وساعتها نعلمه الأدب مارجعش بقى وحبيتي تشوفي حياتك وهو انتهى منها ح اطلقك منه فورا ماتقلقيش
- ربنا يحفظك لنا يابابا
وقفت دنيا ونظرت لها وهي تجذبها من يدها
- قومي يالا تعالي معايا اجيب لك حاجة تلبسيها وتيجي تقعدي معايا في المطبخ وانا بعمل الاكل عن اذنكم احنا بقى ماما خلي بالك منهم حبيبتي
- في عيوني ياقلب امك ثم ابتسمت ليمني وتحدثت وانتي يايمني يا بنتي اوعي تتسرعي وتهدمي حياتك طالما بينكم الحب ده كله اصبري وح يرجع لك ندمان وساعتها بقى ح نلعبه احلى لعب اقتربت يمني منها واحتضنتها
- ربنا يحفظك يا طنط ومبروك الجواز اخذتي جوهرة زي حضرتك بالضبط مش بقول كده علشان هو ابويا والله بقول كده علشان دي حقيقة وبعدين اللي يستحمل الهام هانم المده دي كلها لازم يكون راجل محصلش عن اذنكم بقى ح اروح مع دنيا
🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺
ظلت الهام تدور حول نفسها تحدث ابنتها فلا تجيب عليها فاتصلت بابنها وابلغته بما حدث فصرخ بها
- قلت لك مالكيش دعوة بيها يا امي ارحمينا بقى
- كلمها شوفها جاية امتى الهانم وتعمل حسابها انا مش ح اسيبها كده لازم اعرف حصل ايه
- سلام يا امي عندي شغل وحاضر ح اكلمها سلام عليكم
أغلق ياسر الهاتف مع والدته وبعد قليل اتصل بأخته فلم ترد فقام بالاتصال بأبيه فهو لم يتصل به منذ طلاقه من دنيا فرد حسين
- نعم باباشمهندس
- بابا ازيك
- بابا هو انت خليت فيها بابا ولا زفت عموما انت خلاص انتهيت من حياتي عايز ايه انطق
- بابا ارجوك بلاش تكون قاسي عليا كده عارف اني غلط وغلطي كبير
- كل مرة تقول الكلمتين دول وترجع تعمل اوسخ من اللي عملته جرح وراء التاني وإهانة وراء التانية ونسيت ان دي اللي جريت علشان تجوزها ونسيت كل اللي عملته هي وجدتها معاك
- يابابا
- ياسر عايز ايه قصر وخلصني مش فاضي لك
- حاضر يابابا ح اقصر لو سمحت خلي يمني تكلم ماما وقولها تعمل حسابها انها مش ح تسيبها الا لما تعرف ايه اللي حصل
- تمام حاجة تانية
- متشكر يابابا سلام عليكم
- وعليكم السلام
أغلق حسين الهاتف وهو في قمة غضبه وخرجت دنيا ويمني على صوته واقتربوا منه فقص عليهم ماحدث وبعدها نظر لأبنته
- يمني احكي لأمك ولو ضايقتك بكلمة ولا عملت معاكي اي حاجة هاتي شنطتك وولادك وتعالي حبيبتي
خجلت يمني وهمست
- ايوة يابابا بس متهيألي اروح شقتنا احسن
شعرت دنيا في ماذا تفكر يمني فوضعت يدها على كتفها وابتسمت
- يمني بابا حسين بيدفع إيجار شقة تيتا تحت رغم انه مش قاعد فيها بس مصمم وكمان شقة ماما هناء هو دلوقتي اللي بيدفع إيجارها ماتقلقيش وبعدين عيب عليكي لما تفكري كده بيت اختك مفتوح لك قبل أي بيت فاهمة
احتضنها يمني بقوة وجلسوا يتحدثون ويلعبون مع الاولاد حتى اتي بهاء وجلس معهم وكان يعرف يمني وبعد أن قامت بتعزيته جلسوا يتناولون الطعام سويا وفي المساء اخذ حسين ابنته وأولادها وذهب يوصلها الي بيت أخيها ونظر لها وهي تهبط من السيارة
- يمني لو حصل اي حاجة كلميني ربع ساعة ح اكون عندك سامعه في اي وقت
- حاضر يا بابا بس خليك استند باي عندي احساس اني ح اجي عندكم النهاردة مش ح اقدر استحمل ماما ومعاها كمان الحرباية اللي اسمها رانيا دي شكلها مش مريح خالص يا بابا
- ربنا بيديله على قد نيته يابنتي بصي انا ح افضل في العربية هنا نقول ساعة ماشي وعلى حسب الكلام بلغيني ماشي حبيبتي
- كتير قوي يابابا روح ولو في حاجة ح اركب واجي لحضرتك
- لا يابنتي الوقت قليل يالا اطلعي انتي بس وانا ح استنى
- طيب خلاص كلم الجو بقى حب فيها شوية وح ابعت اقولك ايه الاخبار
- ماشي يا لمضه هانم
صعدت يمني ومعها أولادها وفور ان ضربت الجرس فتحت لها امها ونظرت لها بغل
- كل ده قاعدة عند ابوكي والزفته التانية وهنا استمعت لصراخ ياسر خلفها
- ماماااااااا اوعي سامعه اوعي تكلمي كلمة عن دنيا بلاش تخليني اقول كلام ماينفعش يتقال دنيا خط أحمر يا امي
- نعم ياخويا انت كمان دنيا ايه..... دنيا خط أحمر على مين يا عنيا
- عليكي وعلى أي حد كفاية بقى كفاية انتي مش بتتعبي فضلتي ورايا لما طلقتها مالك ومالها بقى ادخلي اوضتك ارتاحي يا يمني
- استنى هنا انتي مش ح تتحركي الا لما تحكي لي كل حاجة
زفرت يمني بضيق ونظرت لاولادها
- حسين خد اختك وادخل الأوضة جوه
- حاضر يامامي
جلست يمني وقصت علبهم كل ماحدث من أمير فأنتفضت الهام واقفة وهي تنظر لها بانفعال
- وسيبتي الجمل بما حمل ياهبلة سيبتي كل حاجة للتانية قومي يابت احجزي وسافري لجوزك و تفضلي وراه لغاية اما يرجع يبقى خاتم في صباعك
كانت يمني تنظر لها بذهول وكذلك ياسر اما رانيا فحاذت حذو حماتها ونظرت ليمني
- ماما عندها حق يا يمنى ماتسبيش تعبك معاه حبيبتي ارجعي وخدي منه اللي تقدري عليه شغلي مخك واسحبيه ليكي واسحبي منه اللي تقدري تسحبيه كان ياسر ينظر لهم بذهول وفجاءة وقف وهو يضحك بقوه ويصفق لهم
- يا ماشاء الله يا ما شاء الله ايه الدماغ السم ماجمع الا ما وفق صحيح... والتفت الي يمني بصي حبيبتي سيبك من الكلام ده شوفي عايزة تعملي ايه واعمليه مالكيش دعوة بكلام حد صرخت الهام
- يعني ايه انت بتعصيها عليا يا ياسر طيب عليا النعمة ما انتي نايمة الا لما تكلمي جوزك وتعتذري ليه انك سافرتي من غير اذنه وانك بكره او بعده ح ترجعي
وقفت يمني ونظرت لها بذهول واتجهت لغرفة النوم ووضعت ملابسها وملابس أولادها التي ارتدتهم في الشنطة مره اخرى وقامت بالاتصال بأبيها فعلمت انه لازال بالأسفل فطلبت منه الانتظار فهي سوف تنزل وخرجت بعد أن رتبت كل شئ وسحبت حقيبتها خلفها وبجوارها أولادها وفور او راءها ياسر صعق اما امها فابتسمت فهي تخيلت انها سوف تسافر الان فوضعت يدها على كتفها
- ايوة كده يابنت بطني شاطرة ارجعي لجوزك ورجعيه ليكي نظرت لها يمني بسخرية ورفعت يدها عنها
- لو حضرتك فاكرة اني راجعة تبقى غلطانة انا كرامتي فوق اي اعتبار ولو انتم فاكرين اني ممكن ارجع علشان الفلوس فأنا مش حقيرة للدرجة دي علشان ارجع له واخد اللي اقدر عليه انا ماشية يا الهام هانم ح اروح اقعد مع ابويا كتر خيركم لغاية كده عن اذنكم وتحركت والكل في ذهول وفتحت الباب والتفتت تنظر لأخيها وأكملت ياخسارة ياخويا بعت الدهب بالصفيح بكره تندم ندم عمرك بس خلاص ح يكون الأوان فات بالقوى وخرجت واغلقت الباب خلفها ونزلت لوالدها وهي تبكي بغزاره فنزل سريعاً حسين واحتضنها بقوة مقبلا راسها وادخلها السيارة وبعدها ادخل الاولاد والحقيبة الخاصة بهم وركب وغادر الي منزل الاحباب
لقراءة أو تحميل رواية مودة ورحمة الفصل الثاني عشر من هنا 👇
لقراءه وتحميل الرواية كامله هنا 👇👇
مودة ورحمة
للتواصل 👇👇👇😘
يُمكنك الانضمام لقناتنا على التليجرام
الانضمام
يمكنك الانضمام لجروب علي التلجرام
الانضمام
او الانضمام علي جروب الفيس بوك
لقراءة أو تحميل رواية مودة ورحمة الفصل السابع من هنا 👇
الفصل السابع
لقراءه وتحميل الرواية كامله هنا 👇👇
مودة ورحمة
للتواصل 👇👇👇😘
يُمكنك الانضمام لقناتنا على التليجرام
الانضمام
يمكنك الانضمام لجروب علي التلجرام
الانضمام
او الانضمام علي جروب الفيس بوك
الانضمام
الانضمام
تعليقات
إرسال تعليق