روايه موده ورحمه الفصل التاسع بقلم موروو مصطفي
روايه مودة ورحمة البارت التاسع
روايه موده ورحمه الفصل التاسع
بعد أن قام ياسر بتطليق دنيا غيابياً وأخبر المأذون انه سوف يأتي لأخذ القسائم تفننت رانيا والهام في أشغال ياسر تماما عن موضوع المأذون حتى يتسنى لألهام ان تخبر المأذون ان يسلم القسيمة على يد محضر وبالفعل عندما انتهت القسائم اتصل بها المأذون وابلغته بذلك... وعندها ابلغها ماذا يفعل اذا اتي له ابنها فأخبرته انه لن يأتي قريبا واذا اتي له بعد مده يخبره انه عندما تأخر قام هو بإرسالها وبالفعل نفذ المأذون ما طلبته منه الهام
بعد مرور اسبوعان منذ نزول ياسر من عند دنيا وذهابه الي المأذون وقيامه بتطليقها كانت دنيا تجلس في شقتها ومعها هناء ورحيق وباهر يلعب أمامها وهي تقوم بتصميم بعض الديكورات الخاصة بالعمل مع بهاء وفجاءة رن جرس الباب فنهضت لتفتح الباب فوجدت أمامها محضر من القسم
- ايوه
- عايز مدام دنيا الالفي
- انا حضرتك
- اتفضلي استلمي الورقة دي ووقعي على الدفتر ده نظرت له دنيا باستغراب وهمست
- امضي على ايه حضرتك مش لازم اعرف وهنا جاءت بجوارها هناء وهي تهمس
- في أيه يا دنيا
- معرفش ياماما بيقولي امضي واستلمي الورقة دي ولسه بسأله ورقه ايه دي رد المحضر
- انا اسف دي قسيمة طلاق حضرتك من المدعو ياسر حسين
شهقت هناء وهبطت دموعها اما دنيا فوقفت في ذهول لدقيقة ثم تماسكت وابتسمت للرجل
- هات حضرتك وامسكت الدفتر و مضت على استلام قسيمة الطلاق وأخذت الورقة منه واغلقت الباب وجلست مكانها تكمل عملها ورحيق وهناء ينظرون إليها بذهول وعندنا حاولوا محادثتها ابلغتهم انها يجب أن تنتهي من العمل الذي معها سريعاً فنهضت هناء فورا واتصلت بحسين الذي فور ان رائ اتصالها ابتسم ورد فورا
- أهلاً ياهنا قلبي
- حسين الحقني انتفض حسين واقفاً وهو يستمع لصوتها الباكي
- في أيه يا هناء طمنيني رحيق تعبانة
- لا يا حسين مش رحيق دنيا يا حسين دنيا بنتي ابنك مش كفاه اللي عمله وقاله لها باعت لها ورقة طلاقها على ايد محضر والبنت من ساعتها ساكته بتشتغل وساكته انا خايفة عليها قوي ياحسين
كان حسين في صدمة فور ان استمع لما قالته هناء فأخذت تنادي هناء عليه حتي رد مؤخرا
- روحت فين ياحسين
- حقك عليا ياهناء حقك عليا حبيبتي انا جي حالاً
- ح استناك ماتتأخرش
- مسافة الطريق خليكم بس جانبها
- حاضر ياحسين حاضر
اخذ حسين متعلقاته ونزل سريعاً وركب سيارته متجهاً للمنزل وصعد سريعا ودخل فورا متجه لأبنته التي وجدها لا زالت تعمل على جهاز اللاب توب فأخذه من أمامها فأنتفضت
- أيه يا بابا ده خضتني في ايه حبيبي احتضنها حسين بقوة وهو يهمس لها
- ابكي عيطي صرخي بلاش تسكتي كده ياقلب ابوكي
رفعت رآسها من صدره وابتسمت له بحزن
- وابكي واعيط واصرخ ليه يا بابا تفتكر يستاهل
- لا ياقلبي مايستهلش بس لازم تخرجي اللي جواكي حبيبتي
- مافيش حاجة جوه يابابا غيركم وشغلي هو انتهى بجميع المقاييس حتى ماحترمش لحظة حب واحده بينا وجه اتفق معايا وروحنا للمأذون سوا لا طلقني غيابي علشان يجي المحضر والناس كلها تعرف اني أطلقت بالطريقة دي بس هو حمار لو فاكر انه كده اهني لا غلطان هو هان نفسه وهان كرامته والناس كلها شافت اللي عمله معايا والحمدلله اني اخيرا خلصت منه ومن حقارته اسفة يابابا ماتزعلش مني
احتضنها حسين وقبل رأسها بحنان
- اسفة على ايه وازعل من ايه ده بني آدم عمري ما ازعل عليه بكره يندم صدقيني بكره يندم المهم انتي عندي
- انا زي الفل يا بابا ماتقلقش ماتقلقوش عليا طول ما انتم جانبي ماتقلقوش عليا انا زي الفل صدقوني ياسر خلاص مابقاش في حاجة بيعملها بتوجعني من يوم ما قال اللي قاله اخر مره وهو مات خلاص جوايا وبقي ولا فارق معايا
نظروا لها جميعا وابتسموا لها ووقف حسين وهو يقترب منها
- ادخلي غيري هدومك وتعالي معايا
- على فين يابابا
- على الشهر العقاري عايزك تعملي توكيل للمحامي بتاعي
- ليه يابابا خير في ايه
- الحمار الغبي طلقك غيابي وانا عارف ان وراء كل ده الحرباية امه ونسيوا ان ليكي مؤخر كبير ونفقة وانا بقى مش ح اسيب قرش صاغ لهم وح ابهدله ولولا الحرمانية كنت رفعت عليه قضية تبديد عفش كمان
- بابا انا مش عايزه منه حاجة
هنا وقفت هناء ونظرت لها بغضب
- بقولك ايه يا بت انتي قومي انزلي مع ابوكي احسن وربنا اكون مكسراكي النهاردة انا عمري ما مديت ايدي على حد فيكم انتم التلاته لكن النهاردة لو ماعملتيش اللي بيقوله ابوكي ح ارنك علقه ماحصلتش
ضحكوا جميعا وهمست رحيق
- قومي يابت اعملي اللي بتقولك عليه احسن دي ممكن تاكلنا قومي يخيبك والله لولا اني خلاص مش قادره كنت ضربتك انا يالا قومي انجري بعدين تتعلقي ضحكت دنيا بقوة
- طيب طيب قايمة اهو اهدوا على حالكم ثواني يابابا وراجعة
🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺
تعيش يمني اخت ياسر في دبي مع زوجها وأولادها وكانت دائمة الاتصال بدنيا للاطمئنان عليها
مؤخرا بدءت يمني تلاحظ تأخر زوجها كثيرا عن موعد دوامه المعتاد وحجته دائما أن ضغط العمل كثيرا جدا والان بدءت تلاحظ خروجه حتى في أيام الإجازات وأصبح لا يجلس معهم كثيرا بعد أن كان فور ان يخرج من العمل يأتي لهم سريعا فهو كان يعشق الجلوس مع زوجته وأولاده اما الان فيراهم قليلاً جدا وأصبح يتعارك مع يمني على اتفه الأسباب خاصة إذا جاءت له سيرة تأخره في العمل ومنذ فترة وجدته يعود من الخارج وهو مرهق ومجهد وبالتالي حتى علاقتهم الحميمية أصبحت تحدث كل فترات طويلة رغم استعداد يمني دائما لاستقباله الا انه أصبح لا يراها فقررت اليوم انتظاره حتى تعلم مابه وبالفعل انتظرته الي ان عاد وفور ان دخل اتجه لها مقبلاً رأسها
- ازيك حبيبتي عامله ايه
- الحمدلله حبيبي انت عامل ايه
- تعباااااااااااان جدا
- وبعدين يا أمير
- وبعدين ايه حبيبتي
- وبعدين في اللي انت فيه ده انت بعدت عنا خالص لا بقيت بترجع زي الاول ولا بتقعد معانا ولا بتقعد مع الاولاد وتخرجهم زي زمان حتى علاقتنا بقت كل فين وفين وكمان اتغيرت عن زمان انا مضايقاك في حاجة مقصرة في حاجة فهمني
ارتبك أمير قليلاً وشعر بالتوتر فأحتضنها بيده
- لا حبيبتي انتي زي الفل انا بس اللي الشغل زاد عليا قوي وعلشان كده مجهد عارف اني مقصر معاكي ومع الاولاد بس ان شاء الله فترة وتعدي
- بس الفترة طولت قوي يا أمير انت بقى لك كام شهر على الحال ده وانا خلاص مابقتش عارفة اعمل ايه
انتفض أمير من مكانه هروبا منها
- وبعدين بقى يا يمني انا زهقت كل شوية تشتكي تشتكي هو انا يعني بعمل كل ده لمين هاري نفسي في الشغل علشان خاطر مين مش علشانكم
نظرت له يمني والدموع تترقرق في عيناها فهي لم تتحدث معه قبل ذلك
- انا زهقتك يا أمير انا بشتكي انت بتكلم عني انا وبعدين هو انا حملتك اكتر من طاقتك في حاجة علشان تقولي بشتغل علشانكم تمام يا أمير عندك حق عن اذنك
جاءت يمني لتنصرف وشعر أمير انه انفعل اكثر من اللازم عليها فحاول ان يمسك يدها فوقفت تنظر له ودموعها تتساقط
- عايز تقول حاجة تانية يا أمير
شعر أمير بألم لما فعله بها فهي تتحمله كثيرا ولكن ماذا يفعل فنظر لها بحزن
- مش عايز حاجة تانية يا يمني بس انتي اللي نرفزتيني استحملي شوية حبيبتي
- استحمل! استحمل ايه اكتر من كده ممكن تفهمني اخر مره قعدت مع ولادك امتى يا أمير اخر مره حتى اتغديت معاهم امتى طيب آخر مره خرجتهم يمكن بقى لك اكتر من ٤ شهور وانا ساكته طيب انا فاكر اخر مره كنا مع بعض امتى يا أمير بعد ماكنت مابتبعدش عني يوم بقى ممكن يعدي شهر وحتى بعدها لما بيحصل بقيت واحمر وجهها وزادت دموعها ونظرت له مش ح اتكلم مش ح اقول عن اذنك
تركت يمني أمير وانصرفت الي غرفة ابنتها واغلقت خلفها الباب بالمفتاح وتركته هو بالخارج فجلس مكانه واخذ يفكر فيما قالت واكتشف ان كل ما قالته حقيقة فهو الان في دنيا اخرى غيرهم... واخذ قلبه وعقله يتحاوران حتى انتصر عقله وهو يهمس له ايه المشكلة لما تنبسط لك شوية وبعدها ح ترجع لها تاني وتقبل هذه الفكره التي جاءت على هواه وانصرف الي غرفته ونام
🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺
ذهبت دنيا مع حسين الي المحامي الخاص به بعد أن قامت بعمل توكيل له وقصت عليه كل شئ طلب حسين منه سرعة العمل والصغط بقوة على ياسر بكل الطرق حتى تحصل دنيا على كل مستحقاتها فنظر له المحامي بذهول
- يعني حضرتك موافق ترفع قضية على ابنك
ضحك حسين ونظر له
- انا دنيا هي اللي بنتي ياسر ده خلاص انتهى من الوجود بالنسبة لي كأبن وبالنسبة لدنيا كزوج
- تحت امرك يا حسين انت تؤمر بس انت عارفني
- وعلشان كده جيت لك يا سليمان عايزك تبهدله وتوريه العين الحمراء عايزه يتأدب
- عيوني ليك يا حسين سيب الموضوع عليا
- وانا واثق انك تقدر يالا ابقى واليني بالاخبار
- تمام متفقين
- ماشي مستني الاخبار يا سليمان سلام عليكم
- وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته
انصرف حسين مع دنيا وذهب بها إلى كافيه على النيل وجلسوا سويا ونظر لها
- دنيا حبيبتي انا وانتي لوحدنا اهو طلعي كل حاجة جواكي انا عارف انك خايفة على رحيق وهناء
- بابا انا فعلا خايفة على ماما ورحيق لكن صدقني ياسر فعلا من يوم ما جرحني اخر مره كان فيها عندي وهو انتهى من حياتي تماما ومش ح ادعي عليه لكن فوضت أمري لله انا كويسة ماتقلقش عليا يابابا بس قولي بقى ياعسل انت ايه رايك مبسوط مع هنوءه
ضحك حسين وهو يضربها على يدها برقه
- يامجرمة بس عارفة يا دنيا بيني وبينك اول مره احس اني متجوز ومعايا ست تصدقي بالله انا من ساعة جوازي من الهام عمري ماحسيت اللي حسيته مع هناء احساسي معاها مايتوصفش هناء دي ست ماحصلتش يا دنيا
وضعت دنيا يدها على يد حسين وابتسمت بحب
- حضرتك تستاهل كل خير يا بابا وماما هناء كمان ربنا يسعدكم يارب
- ويسعدك حبيبتي ويوفقك للخير كله
- ربنا مايحرمني منكم يابابا انت وماما
- ولا يحرمنا منك ياقلب ابوكي انتي
جلس الاثنان معا لفتره من الوقت وهم يتحدثون سويا ويضحكون معا حتى نهضوا ليذهبوا الي المنزل مره اخري
🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺
مر يومان بعد كلام يمني مع أمير وفوجئت به يعود مبكرا من العمل فتخيلت ان كلامها قد أثر فيه فجاءت لتبتسم ففوجئت به يخبرها ان تقوم بتحضير شنطة ملابس تكفيه اسبوع لسفره في مأمورية تابعه للعمل فأختفت أبتسامتها ونظرت له بحزن ومضت من أمامه لتحضر له شنطته وبالفعل قامت بتحضير الشنطة وقام هو بأخذ حمام وتغيير ملابسه واقترب من أولاده وقبلهم ووقف وقبل راس يمني ووعدها ان يتصل بها وانصرف وجلست يمني مكانها والدموع تترقرق في عيونها وهي تنظر لاولادها بحزن على شعورهم بفقدان الاب بهذا الشكل
مر ٣ ايام على سفر أمير وفوجئت يمني بهاتف من عمل أمير
- سلام عليكم
- وعليكم السلام مدام أمير اسف للازعاج حضرتك بس أمير واخد اجازة من ٣ ايام لمدة أسبوع ومكتبه مقفول على ورق مهم ومش عارف اوصله على جواله فيكي تبلغيه ضروري يجي المكتب
كانت يمني تشعر ان هناك دلو من المياة الباردة قد سقط على رأسها وانتبهت لكلام الرجل
- حاضر ح أبلغه
- شكرا مدام سلام عليكم
- وعليكم السلام ورحمه الله
اغلقت يمني الهاتف وهي تشعر بخنجر يضرب صدرها بقوة فأخذت تبكي وتبكي على حالها فزواجها قد خدعها بقوله انه سافر في مهمة عمل وهو في اجازة وبعد أن هدءت قليلا قامت برفع الهاتف واتصلت عليه ورد هو سريعاً
- اهلا يا يمني ازيك حبيبتي
- اهلا يا أمير ايه الاخبار فينك دلوقتي
ارتبك أمير قليلا وهمس
- ح اكون فين يعني يا يمني في الشغل حبيبتي
- اممممممممم في الشغل طيب المهم الشركة عندك اتصلت هنا علشان تليفونك مش متاح وفي ورق مهم انت قافل عليه المكتب وهما عايزينه كلمهم وشوف ح تعمل ايه
هنا شعر أمير انه قد غرق في مصيبه ولكن يمني لم تعطه فرصة للرد واغلقت الهاتف بحجة ان بنتها ترغب في دخول الحمام
ظلت يمني تفكر أين هو وماذا يفعل حتى قررت أن لا تواجهه بما علمت انه كان في اجازة حتى تراقب أفعاله وتعلم ماذا يفعل
وبالفعل بعد يوم واحد وجدت زوجها يعود فجاءة رغم ان الاسبوع لم ينتهي وفور ان دخل احتضنها بقوة
- وحشتيني قوي حبيبتي نظرت له يمني وهي تمثل الابتسام
- وانت كمان يا أمير بس ايه المفاجأة دي رجعت قبل الاسبوع مايخلص يعني
- ابدا حبيبتي بس خلصت معظم الشغل المهم وسيبت الباقي لزميلي وقلت ارجع علشان الورق المقفول عليه بدل مايحصل مشكلة
- اممممممم طيب حمدلله على السلامة تحب احضرلك الاكل
- لا حبيبتي اكلت انا جعان لحاجة تانية خالص ونظر لها وهو يغمز لها فتصنعت الحزن
- معلش حبيبي انا اجازة
- اجازة بس ده مش وقتها فنظرت له بالفعل بحزن
- ماهي اتغيرت من ٤ شهور بس انت ماخدتش بالك يا أمير معلش معذور ضغط الشغل
- انا اسف حبيبتي ان شاء الله كله ح يبقى كويس زي ماقلت لك فترة وح تعدي اكيد ادعيلي
- ربنا يقويك يارب
- تسلمي حبيبتي
دخل أمير غرفتهم وقام بعمل هاتف سريع ثم نام وبعد فترة دخلت يمني فوجدته نائم فأمسكت حقيبته لتفرغها وفتحتها وهي تخرج ما بها وجدت بها ماجعلها كادت تصرخ لولا انها حجمت صوتها ودموعها تهبط بغزارة فقد وجدت ملابس شخصية حريمي فتماسكت واعادت كل شئ لمكانه وخرجت من الغرفة مره اخرى وجلست بالخارج حتى نهض أمير من النوم ووجد حاله ينام وحيدا فخرج من الغرفة فوجد زوجته تنام علي الأريكة فإيقظها ففتحت عيناها ونظر لها فوجد عيونها حمراء بشدة
- مالك حبيبتي في ايه
- تعبانة شوية بس معلش مش قادرة اقوم ممكن تسبني نايمة
- نامي حبيبتي ولا يهمك
عاد مره اخرى الي الغرفة وفتح حقيبته حتى ياخذ منها شيئا فلفت نظره الملابس الموضوعة بها فارتبك بشدة واخذها سريعا ووضعها في حقيبة الكمبيوتر الخاصة به وهو يتنفس ان زوجته لم تفتح الحقيبة بعد وارتدي ثيابه وخرج مقبلا زوجته واخبرها انه ذاهب للعمل
وفور ان خرج أمير من المنزل قامت سريعا من مكانها ووضعت العباءة عليها سريعا وخرجت وركبت سيارتها وسارت خلفه فوجدته ذهب للعمل فانتظرت بعيدا قليلاً حتى لا يراها وقامت بالاتصال ب جارتها حتى ترعي أولادها لحين عودتها وظلت منتظرة و بعد ساعة وجدته خرج من الشركة وركب سيارته واتجه في طريق اخر غير طريق بيتهم وفجاءة وجدته يركن سيارته وينزل أمام ناطحة سحاب فركنت سيارتها واتجهت الي حارس الأمن
- سلام عليكم اخي
- وعليكم السلام اختي اؤمري
- من فضلك اخي الاستاذ أمير ساكن في الدور الكام
- العاشر
- طيب ممكن استسمحك تطلع معايا ماينفعش اطلع له وهو لوحده
- لا حضرتك اطلعي عادي مراته موجوده فوق شعرت يمني وقتها انها سوف تنهار ولكنها تماسكت وتصنعت الابتسام
- طيب اخي ح أركن السيارة و اجيب حاجة من السيارة واجي
انصرفت يمني وركبت سيارتها وابتعدت قليلاً وانهارت في البكاء حتى شعرت ان قلبها سيتوقف وأخذت تحدث نفسها
- متجوز عليا يا أمير بعد كل ده طيب انا عملت لك ايه قصرت معاك في ايه علشان تعمل فيا كده تحرمني وتحرم ولادك منك علشان تعيش حياتك انت طيب كنت صارحني وسيبني اختار اااااااااااه ياخسارة ياخسارة
تنبهت بعدها انها يجب أن تتصرف سريعا فعادت سريعا للبيت وفي الطريق اتصلت بالمطار لتحجز طائرة سفر إلى مصر لها ولاولادها ولحظها وجدت بالفعل طائرة بعد ثلاث ساعات فجرت على المنزل وقامت بتحضير شنطة سفر لها ولأولادها ووضعت بهم ملابسهم وذهبها والاموال الخاصة بها واخذتهم واتجهت للمطار بعد أن كتبت خطاب لأمير ووضعته على الفراش وبالفعل ركبت الطائرة المتجه الي مصر
🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺
يجلس أمير مع امرأه اخرى وهم في حالة غرامية شديدة فتلك المرأة تستنفذه تماما ولذلك لم يعد يستطيع الاقتراب من يمني واذا اقترب ينتهي كل شئ سريعا فهو مستنفذ تماماً وبعد أن انتهوا استلقي أمير على الفراش وتلك المرأه التي تدعي بيريهان تقترب منه مره اخرى بدلال ويدها تتحرك على سائر جسده فأمسك يدها ونظر لها
- كفاية يابيري كده مش معقول في واحده لها حقوق عليا انا حرمها منها بقى لي فتره وحتى لما بيحصل حاجة بقيت مابقدرش اكمل وهي حست وانا مش عايزها تعرف حاجة انتي عارفة كويس الا يمني
- يوووووووه بقى يا ميرو الا يمني الا يمني ما انا مراتك انا كمان وشوف بقى هي عاشت معاك قد ايه
- بيري وبعدين معاكي انا من الاول قلت يمني حبيبتي مقدرش اوجعها واظن كفاية كده بقى
- حبيبي انا بحبك قوي ومش بقدر ابعد عنك غلط انا
- ماغلطيش حبيبتي بس انا برضه محتاج اكون مع يمني حقها يا بيري ماتصعبيهاش بقي
- ماشي حبيبي انا مايهمنيش الا رضاك يا روحي
- تسلمي لي حبيبتي انا دلوقتي ح اقوم علشان اروح لهم مره بدري
- ماشي حبيبي بس طمني ماشي ولو قدرت تيجي تاني تعال ح تلاقيني مستنياك على نار علشان انت ح توحشني قوي الشوية دول
- ماشي ياروحي انتي كمان ح توحشيني قوي
نهض أمير واخذ حمامه وارتدي ثيابه وقبل بيريهان التي كانت تتعمد ان تطيل سلامها له حتى انزل يدها وقبلها وانصرف عائدا للبيت وفور ان دخل ظل ينادي على زوجته وأولاده ولكنه لم يستمع لأي صوت فتوجه لغرفتهم لم يجد لها احد ولكن لفت انتباهه خطاب موضوع على الفراش فأمسكه وفتحه ووجم وسقطت دموعه وهو يقرء المكتوب به
لقراءة أو تحميل رواية مودة ورحمة الفصل العاشر من هنا 👇
لقراءه وتحميل الرواية كامله هنا 👇👇
للتواصل 👇👇👇😘
يُمكنك الانضمام لقناتنا على التليجرام
تعليقات
إرسال تعليق