اسكريبت انا وهي بقلم يسرا خلف احتفاليه الاقلام الذهبية
اسكريبت انا وهي بقلم يسرا خلف احتفاليه الاقلام الذهبية
اسكريبت انا وهي بقلم يسرا خلف
اسكريبت انا وهي
لو قلبي يسمح في يوم نتلاقى هسيب الكل وأجيلك.
ملك: هو أنا لازم أروح الجامعة يا ماما مدخلتنيش صنايع ليه
الأم: وبعد الصنايع
ملك: هقعد جنبك بضحك
الأم لا يا بنتي أنا عملت المستحيل عشان توصلوا لأعلى المراتب وجه اليوم اللي أشوفك في جامعة
ملك: بس أنا خايفة يا ماما
الأم لا يا ملك متخافيش الحياة تجارب لازم تجربي تعيشي الحياة لازم تخرجي من سجن العبودية وتعرفي الناس
ملك: خايفة يخذلوني
الأم هتتخذلي مره وتصاحبي مره
هتخسري حاجات وهتكسبي حاجات تانية بس الأهم امشي على مبادئك متغيريهاش
واوعي الموضة تغير اللي ربيتك عليه.
ملك: حاضر يا ماما.
خرجت ملك من المنزل لتذهب للجامعة وهي تراودها الكثير من الأفكار فهي تخرج من عالمها الصغير لأول مره.
ملك: لو سمحتي ممكن توصفيلي كلية العلوم فين
أمل: أه طبعًا تعالي معانا أختي أول يوم ليها بردو في كلية العلوم خليكم مع بعض بئا
ملك: أهلًا وسهلًا انا ملك
وأنا ندى ودي اختي أمل.
اتجهوا نحو مبنى الكلية وتركتهم أمل.
ملك: هي الدنيا زحمة كده ليه
ندى: عشان أول يوم فكل واحد نازل يشوف اتقبل في ايه
وفي أصحاب نازلين يتجمعوا وكده يعني
ملك: أه تمام
ندى: خايفة ليه كده وايدك متلجة
ملك: أول مره اجي في مكان وحدي وبخاف من الزحمة
ندى أمسكت بيدها وقالت: متخافش طول ما أنا معاكي أنتِ خلاص بقيتي أختي وصاحبتي أشطا
ملك: اشطا
مضى اليوم ورجعت ملك للمنزل وتحدثت مع والدتها وقصت لها كل ما دار بينها وبين ندى وأختها وكم كانت ندى لطيفة معها.
ملك: حاسة إني حبيت ندى وهنبقى صحاب ع طول يا ماما
الأم: إن شاء الله يا حبيبتي تكون كويسة
ملك: يارب
وفي اليوم التالي
ندى: ازيك يا لوكه
ملك: الحمد لله
ندى: عندك فيس وواتس عشان تتابعي المحاضرات
ملك: اه عندي واتس بس
ندى هعملك أكونت عشان تتابعي المحاضرات عليه أوك
ملك: ماشي.
في المنزل
محمد ندى عملتلي أكونت ع الفيس عشان اتابع المحاضرات
محمد: مش عندي مانع إنك تعملي أكونت ولا هقولك كلمي ده ومتكلميش ده لأني واثق فيكِ
ولكن خلي بالك من نفسك عالم السوشيال كبير وغامض ولو اندمجتي فيه هيخسرك كتير غير لو كنتي قادرة تميزي بين الصح والغلط.
ملك: هاخد بالي والله
مرت الأيام وازدادت العلاقة بين ندى وملك
ندى: تيجي نسجل في المواهب
أنا هشارك في الرياضة وأنتِ بترسمي حلو شاركي في الرسم
ملك: بتكسف وبعدين جاية اتعلم وبس
أمنية: الأنشطة مش بتضيع وقت بالعكس بتنمي قدراتك وبتكسبك ثقة في نفسك أكتر
أمنية صاحبتهم في نفس الدفعة
ملك: طيب ماشي
ملك: ندى في جروب للرسم بيدوا كورسات بفكر ادخل فيه إي رأيك؟!
ندى: حلو أوي ادخلي هتستفادي وفرصة تتعرفي على ناس جديدة.
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
أنا كوتش أحمد اللي هشتغل معاكم في ورشة الرسم أتمنى نقضي وقت لطيف واقدر اساعدكم.
دلوقتي مطلوب منكم تعرفوا نفسكم الاسم، السن، المؤهل الدراسي.
كتب كل شخص بياناته وتعرف الجميع وكانت أول حصة بمثابة دردشة وتعارف لكسر حاجز الخوف.
رقية: اسمك ملك صح
ملك: اه وأنتِ
اسمي رقية ممكن نكون صحاب
ملك: أهلًا بيكِ يا حبيبتي يشرفني طبعًا.
مرَّ يوم وراء الثاني وكل يوم تتحدث رقية إلى ملك حتى أصبح بينهما علاقة وطيدة، وفي نفس الوقت كانت تقص ملك لندى ما يجرى معها وتخبرها كم هي سعيدة بصداقة رقية.
ملك: عايزة اقولك يا ندى إن رقية دي جميلة أوي وبتهتم بيا جدًا.
ندى: تحدثت بحزن: هتاخدك مني
ملك: حضنتها لا طبعًا أنتِ أول حد عرفته في العالم الجديد وأغلى حد عندي.
ندى مالك يا ملك زعلانه ليه
ملك: رقية بقالها كام يوم مختفية
ندى: طيب ما تكلميها
ملك: بعتلها مش بترد
ملك تعلقت برقية بشكل لاحظه الجميع وأن مع اختفاءها بان ملامح الحزن على وجهها حتى جاء هذا اليوم.
رقية: ازيك يا ملك
ملك: ياه أخيرًا افتكرتيني
رقية: مش بنساكي أصلًا بس كنت مشغولة شوية
ملك: ربنا معاكي
مرَّ يومان
ملك: كعادتك مبتسأليش
هو أنا مش مهمة عندك أوي كده.
رقية: هو أنتِ مبتزهقيش من الكلام ده أنا تعبت منه يا ستي متسأليش عليا أنا مش بعرف اسأل على حد متحسسنيش انك أحسن مني
ملك: أنا اسفة
بس كنت عايزة اقولك اني كنت جاية عندك عشان أشوفك بس مردتيش عليا.
رقية: أنا اسفة يا ملك متزعليش.
حزنت ملك مما حدث وأخذت جنبًا ولا تحدث أحد
ثم قالت بداخلها:
كنت أعشق لقاؤها حتى أخبرتني أنها لا تطيق لقائي
فابتعدت قليلًا ولكن ما زال طيفها يحاوطني
وكأنها لعنة أصابت قلبي.
فكيف يشتاق القلب للقاء شخص والشخص الآخر لا يرغب في اللقاء ولا يشعر بذلك.
بئسًا لذاك القلب الذي يحتاج لأشخاص لا يعني لهم شيئًا.
ندى: إي يا أستاذة مش هتركزي في المحاضرات
ملك: بعياط وصوت حزين
تعبانة يا ندى ومش عارفة هي ليه فجأة اتغيرت معايا أنا عملت إيه؟!
ندى ضمتها ثمَّ تحدثت:
لا يا عيوني معملتيش حاجة يمكن في حاجة معاها.
ملك: تحكيلي زي ما كنت بحكيلها كل حاجة تفهمني هي مالها مش تسبني كده تايهة اسأل نفسي ألف سؤال؟!
مفيش حد يستاهل إنه يعيش تايه يا ندى.
أنتِ عارفة كان عندي ألف شخص يسمعني
بس اختارتها هي من ضمن الناس دي كلها
وللمرة المليون اختياري يكون سبب وجعي.
طبطبت عليها برفق وظلت تتحدث معها حتى هدأت.
ندى أنتِ طيبة وأكيد ربنا هيجبر بخاطرك.
ذهبت للمنزل وتناولت الطعام مع والديها ثم فتحت حسابها الشخصي وظلت تقلب وكأنها تبحث عن شيء حتى وجدت بوست قامت صديقتها رقيه بنشرهِ.
ادعولي أكون بخير
ظلت ملك ترسل لها الكثير من الرسائل حتى أجابت عليها.
رقية: أنا عارفة أنا زعلتك كتير وقولت كلام يجرحك بس محتاجة تسامحيني.
أنا عندي فشل كلوي ومفيش حل غير نقل كلى أو حياتي هتنتهي
وده السر الوحيد اللي خبيته عنك ومحبتش اوجعك واشيلك همي.
ملك: ظلت تبكي بشدة مما سمعت وطلبت من رقية عنوانها لتذهب إليها
ملك: هتكوني بخير والله أنا مش هسيبك أبدًا.
رقية: محتاجة أشوفك يمكن تكون المره الآخيره
ملك: متقوليش كده هاتي العنوان وهاجيلك.
ظنت أنني كرهتها مما فعلته معي وانساحبها من حياتي فجأة فقررت أن لا تخبرني بأوجاعها ونست أن روحي عشقتها قبل أن نلتقي فكنت أشعرُ بها دائمًا.
ملك اجتمعت بالعائلة وصديقتها ندى وقصت لهم مرض صديقتها رقية وأخبرتهم بقرارها الصادم لهم.
ملك: أنا كده حكتلكم كل حاجة بس دلوقتي هتسمعوا قراري
أنا قررت اتبرع لرقية بكليتي
الأم: أنتِ اتهبلتي إيه اللي بتقوليه ده
ندى: ملك بطلي عبط اوقفي جنبها روحيلها وأنا معاكي لكن مش كده
ملك: أنا استاخرت وفكرت كويس وخدت القرار.
الأم: شوفي مين هيخليكي تنفذيه ومن النهاردة مفيش فون ولا خروج من البيت.
ملك بعياط: ماما افهميني انا مقدرش أعيش من غيرها أنا عرفت للحياة معنى على إيديها فسيبيني اروحلها.
توسلت إلى والدتها وإخوتها حتى وافقوا وذهبت إلى رقية.
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته أزيك أنا ملك صاحبة رقية اللي كلمتك أنا جاهزة للعملية.
رقية: لا يا ملك لا مش هتعمليها مش هعرضك للخطر.
ملك: وأنا مقدرش أعيش من غيرك وخلاص خدت قراري.
قام الطبيب بإجراء الفحوصات الكاملة التي توافقت مع رقية وقام بإجراء العملية.
ملك: أمانة يا أمي لو حصلي حاجة تسامحيني وتاخدي رقيه في حضنك كأنها أنا
الأم: هتقوم بالسلامة يا حبيبتي متخافيش.
بعد إجراء العملية خرج الطبيب وكل من والدي الفتاتين منتظرين.
طمنا يا دكتور
الحمد لله العملية نجحت لكن مش هتقدروا تشوفوهم غير بعد يومين.
[٤/١١/٢٠٢٢ ٥:٠٥ م] الكاتبة يسرا: الجميع قالوا:
الحمد لله
تحدثت أم رقية وأبيها
احنا مش عارفين نشكركم إزاي من غير ملك كانت بنتنا ضاعت.
ردت أم ملك:
الحمد لله ربنا يباركلكم فيها ويطمنا عليهم.
خرجت الممرضة مسرعة: يا دكتور الحق المتبرعة ضغطها واطي ومفيش نبض.
قلق الجميع وزاد صوت الهمهمة والعياط.
حتى خرج الطبيب:
خير يا دكتور ملك مالها
للأسف ملك الأنيميا عندها قليلة وده كان فيه خطر عليها ولكنها رفضت إني أعرف حد ومضت على تعاهد بكده.
لو عدت 24 ساعة من غير مضاعفات هتكون بخير ادعولها.
مرَّ خمسة أيام تحسنت رقية ولكن ملك تحت الأجهزة في غيبوبة مؤقتة.
رقية: أنا عايزة أشوف ملك ودوني ليها هتروح مني بسببي يا أمي.
الطبيب: حالتها متسمحش دلوقتي للزيارة.
رقية: عشان خاطر ربنا نفسي أشوفها.
يعني يوم ما نتقابل نشوف بعض دقايق ويفصلنا الاوض والأجهزة هو ده الوعد يا ملك إنك هتكوني بخير.
أديكي أهو كذبتي عليا.
انهارت في البكاء وأخرجتها الممرضة
مرت الأيام وتحسنت ملك وخرجت من المستشفى وفرح الجميع لشفاءها وظلت هي ورقية أصدقاء للأبد.
وهنا إذا لم ينبض قلبك لصديقٍ واحدٍ فأنت إذًا لا تعلم معنيطى الصداقة.
تعلمتُ جيدًا أن هناك أناس نفعل المستحيل لننل القرب منهم فقط وإن كلفنا هذا أرواحنا.
يسرا خلف
اسكريبت أنا وهي
تعليقات
إرسال تعليق